In de raadsvergadering van december 2022 is de 3 e Kwartaalrapportage vastgesteld. De uitkomst van de begroting 2022-2026 was hierna:
bedragen x €1.000 (-/- = Nadeel) | ||||||
Omschrijving | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Saldo uitkomst Begroting 2023-2026 | 4.392 | 6.055 | 24.089 | 245 | 0 | |
Waarvan incidenteel | 4.147 | 5.810 | 23.844 | 0 | 0 | |
Waarvan structureel | 245 | 245 | 245 | 245 | 0 | |
3e kwartaalrapportage 2022 mutaties | ||||||
Autonoom incidenteel | 0 | 0 | 0 | 5.547 | 0 | |
Autonoom structureel | -92 | -1.407 | -1.533 | -1.464 | 0 | |
Knelpunt incidenteel | -340 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Begrotingssaldo na 3e kwartaalrapportage 2022 | 3.960 | 4.648 | 22.556 | 4.328 | 4.328 | |
Correctie eenmalige compensatie van het Rijk voor het Ravijn jaar | -5.547 | |||||
Saldo | -1.219 |
Voor het jaar 2026 ontvangen wij extra middelen ter reparatie van het ravijnjaar 2026. Dit is een eenmalige, gedeeltelijke reparatie van het ravijn jaar 2026. Hierdoor wordt de terugval in het accres grotendeels gecompenseerd en start het ravijnjaar in 2027. Gemeenten zijn in afwachting van een alternatief voor 2027, zoals de mogelijke verruiming van het eigen belastinggebied of via het volume accres.
Voor nu is het niet bekend wat of en hoe wij gecompenseerd worden in 2027. Wij hopen voor de Meicirculaire een eerste contourenschets van de minister te ontvangen over welke mogelijkheden zij ziet voor eventuele verruiming van het belastinggebied in 2027. Daarom houden wij rekening met het negatieve structurele saldo voor 2027 en verder van €1.219.000.
Na de vergadering van de 3 e Kwartaalrapportage 2022 is de uitkomst van de begroting nog gewijzigd op basis van de volgende raadsbesluiten .
bedragen x €1.000 (-/- = Nadeel) | |||||||
Omschrijving | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
1 | Interimmanager Ulebelt | Milieu en Duurzaamheid | -125 | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | Truckparking | Herstructurering en vastgoed | -39 | -50 | -50 | -50 | -50 |
3 | Investering buitensport | Jeugd en onderwijs | -1.439 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 | Inrichting basisschool de Flint en Borgloschool | Jeugd en onderwijs | -41 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5 | Aanbesteding KC Borgele | Jeugd en onderwijs | 20 | -30 | -30 | -30 | -30 |
Saldo | -1.624 | -80 | -80 | -80 | -80 |
Toelichting:
1 Interim manager Ulebelt
Er wordt een interim manager aangesteld voor de periode april 2023 tot en met maart 2024 (raadsbesluit 2023-114 ).
2 Truckparking*
Voor de verbetering van de truckparkvoorziening is een investering benodigd. Ook om de truckparking duurzaam en langjarig te kunnen exploiteren. De gemeente heeft hier jaarlijks een tekort van €130.000. Door deze investering en de bereidheid van een nieuwe exploitant om dit te exploiteren wordt het tekort beperkt tot €50.000. De raad heeft het besluit genomen om dit structureel te dekken (raadsbesluit 2023-49 ).
3 Investering buitensport
Door extreme prijsstijgingen stijgt het investeringsbedrag voor de aanleg van de kunstgrasvelden. Dit leidt tot een stijging van de kapitaallast met €142.200 met ingang van 2024. In het dictum van het raadsbesluit is per abuis verwerkt dat dekking plaatsvindt door een structurele aanpassing van de kapitaallast (raadsbesluit 2022-1066 ). Wij stellen de raad voor dit aan te passen door de dekking van de kapitaallast te realiseren door een eenmalige storting in de reserve dekking kapitaallast van € 1.439.000 conform financiële paragraaf in het voorstel.
4 Inrichting basisschool de Flint en Borgloschool
Voor de eerste inrichting van de basisscholen De Flint en Borgloschool zijn budgetten beschikbaar gesteld van €41.000 (raadsbesluit 2022-1057 ).
5 Aanbesteding Kindcentrum (KC) Borgele
Als gevolg van het aanbestedingsresultaat is door het schoolbestuur een nieuwe investeringsraming opgesteld. De aanvulling van het budget bestaat uit de toevoeging van het normbedrag voor een liftinstallatie, geïndexeerde VNG-normbedragen en het tekort na de aanbesteding. IN totaal een toename van de kapitaallast met €30.000 (raadsbesluit 2023-141 ).
Op basis van de informatie die is aangeleverd voor de 1 e Kwartaalrapportage/kaderbrief 2023 moet de uitkomst van de begroting 2023-2026 worden aangepast.
Deze ontwikkelingen zijn veelal autonome ontwikkelingen die conform de begrotingsregels direct in aanmerking te komen voor dekking uit algemene middelen. In een aantal gevallen zijn de nieuwe ontwikkelingen een knelpunt bestaand beleid. DIt jaar hebben wij vanwege de extreme inflatie ook het knelpunt prijsstijgingen toegevoegd.
Tegenvallers (zowel niet-beïnvloedbare als beïnvloedbare) in de uitvoering van bestaand beleid moeten binnen het programma worden opgevangen. Dat wil zeggen, dat programma's de verantwoordelijkheid hebben primair te zoeken naar oplossingen binnen hun programma als zich tegenvallers voor (gaan) doen.
Als deze bijsturing binnen het programma voor het lopende begrotingsjaar leidt tot ongewenste aantasting van bestaande prestaties, dan vindt eenmalig dekking plaats uit de algemene middelen. Ook kan het in sommige gevallen zo zijn dat aanpassing van de bestaande prestatie in het lopende jaar wegens contractuele verplichtingen met derden niet mogelijk is
De structurele oplossing moet binnen het programma worden aangedragen met een heroverwegingsvoorstel. Deze heroverwegingen zijn voorzien van een * in de tabel. Bij de Voorjaarsnota of de Begroting vindt integrale afweging en besluitvorming plaats over de wijze waarop het aangedragen financiële knelpunt structureel wordt opgelost:
- Voor een heroverwegingsvoorstel binnen het programma;
- Dekking vanuit algemene middelen.
Bij de keuze voor optie 2. Dekking algemene middelen zijn er twee denkbare opties voor invulling:
- het inzetten van vrij beschikbare financiële ruimte en
- creëren financiële ruimte door een gemeente brede financiële heroverwegingsronde binnen alle programma’s van de begroting
De onderwerpen die een beroep doen op de algemene middelen zijn als volgt in te delen:
- prijsstijgingen deze worden eenmalig gedekt met de algemene middelen. Per stijging wordt gekeken of zij een structurele doorwerking hebben.
- nieuwe autonome ontwikkelingen die conform de regels direct worden verrekend met algemene middelen;
- eenmalige en structurele knelpunten bestaand beleid en structurele op te vangen binnen programma.
Onderstaande onderwerpen doen een beroep op de algemene middelen:
(bedragen x €1.000) (-/- = nadeel) | |||||||
Nr. | Omschrijving | Programma | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | HGB DVO hogere indexering | Leefomgeving | -31 | ||||
2 | Groot onderhoud | Leefomgeving | -699 | ||||
3 | HGB hogere indexering sport | Meedoen | -28 | ||||
4 | Sporthal Marke zuid | Meedoen | -18 | 215 | 162 | -112 | -117 |
6 | School Marke zuid | Jeugd en onderwijs | 189 | 428 | 734 | -72 | -72 |
7 | Indexatie jeugd- en pleegzorg | Jeugd en onderwijs | -318 | ||||
8 | Inkoopmodel jeugd | Jeugd en onderwijs | 0 | -968 | -968 | -968 | -968 |
9 | Contracten facilitair | Bedrijfsvoering | -100 | ||||
Saldo | -1.005 | -325 | -72 | -1.152 | -1.157 |
Een toelichting treft u aan bij de desbetreffende programma's onder het hoofdstuk Afwijkingen.
Er zijn autonome ontwikkelingen die niet ten laste van de programma’s komen, maar direct worden gedekt uit algemene middelen
(bedragen x €1.000) (-/- = nadeel) | |||||||
Nr. | Omschrijving | Programma | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | AV middelen raad | Burger en bestuur | -60 | ||||
2 | Programma aanpak stikstof | Ruimtelijke ontwikkeling | -25 | ||||
3 | Vrijval middelen flexwonen | Ruimtelijke ontwikkeling | 74 | ||||
4 | Ontvlechting vastgoed | Herstructurering en vastgoed | 142 | ||||
5 | Winstneming grondexploitatie | Herstructurering en vastgoed | -452 | ||||
6 | Vertragingskosten Pink | Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | -261 | ||||
7 | Volume ontwikkeling WMO | Meedoen | 600 | 600 | 600 | 600 | 600 |
8 | Breaam sporthal Marke zuid | Meedoen | 0 | -777 | |||
9 | Breaam school Marke zuid | Jeugd en onderwijs | 0 | -1.573 | |||
10 | VNG norm & fasering IHP | Jeugd en onderwijs | 405 | 376 | 238 | 0 | 0 |
11 | Siem/Soc | Bedrijfsvoering | -20 | -40 | -40 | -40 | -40 |
12 | Audio visuele middelen | Bedrijfsvoering | 0 | -41 | -41 | -41 | -41 |
13 | Software omgevingsvergunning | Bedrijfsvoering | 64 | ||||
14 | Dividend BNG/Essent | Algemene dekkingsmiddelen | 280 | ||||
15 | OZB opbrengst | Algemene dekkingsmiddelen | 172 | 157 | 157 | 157 | 157 |
16 | Decembercirculaire 2022 algemene uitkering | Algemene dekkingsmiddelen | -184 | -307 | -263 | -201 | -155 |
17 | Voorlopige uitkomst rekening 2022 | Algemene dekkingsmiddelen | 3.476 | ||||
Saldo | 4.211 | -1.605 | 651 | 475 | 521 |
Zie voor een toelichting op bovenstaande onderwerpen de desbetreffende programma's.
Door diverse programma’s worden knelpunten in het bestaande beleid gemeld. In hoofdstuk 4 is aangegeven hoe we hier in het kader van de begrotingsregels mee omgaan.
De programma’s geven aan dat zij in 2023 geen vrij besteedbare middelen hebben om een dekking te genereren voor de opgegeven knelpunten bestaand beleid. Voor 2023 zou dan het bedrag moeten worden gevonden door aanpassing van prestaties. Dit vinden wij niet wenselijk in het lopend jaar en stellen daarom voor de nadelen 2023 te dekken uit algemene middelen.
(bedragen x €1.000) (-/- = nadeel) | |||||||
Nr. | Omschrijving | Programma | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Decentralisatie uitkering bodembescherming | Milieu en duurzaamheid | -112 | ||||
2 | Geldfit | Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | -50 | -50 | -50 | -50 | -50 |
3 | Deltaview | Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | -130 | ||||
4 | Fonds evenementen | Economie en internationaal beleid | -10 | ||||
Saldo | -302 | -50 | -50 | -50 | -50 |
Op basis van het voorgaande, bedraagt de uitkomst van de begroting 2023-2027
bedragen x €1.000 (-/- = Nadeel) | ||||||
Omschrijving | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
1 | Uitkomst begroting na 3e kwartaalrapportage 2022 | 3.960 | 4.648 | 22.556 | 4.328 | -1.219 |
---|---|---|---|---|---|---|
2 | Reeds genomen raadsbesluiten | -1.624 | -80 | -80 | -80 | -80 |
3 | Prijsstijgingen | -1.005 | -325 | -72 | -1.152 | -1.157 |
4 | Autonome ontwikkelingen | 4.211 | -1.605 | 651 | 475 | 521 |
4 | Knelpunten bestaand beleid | -302 | -50 | -50 | -50 | -50 |
Saldo uitkomst begroting 2023-2027 | 5.240 | 2.588 | 23.005 | 3.521 | -1.985 |
Om een integrale afweging te kunnen maken bij de voorjaarsnota worden de uitkomsten in de begroting 2023 t/m 2026 nu niet besteed maar worden betrokken bij de dekking van de voorstellen uit de voorjaarsnota 2024-2027.
De Wet open overheid is in 2022 in werking getreden. Het doel van de wet is een transparante overheid die actief informatie openbaar maakt. De Wet open overheid bevat een algemene zorgplicht om documenten in goede, geordende en toegankelijke staat te houden. In de wet staan ook voorschriften om digitale documenten duurzaam toegankelijk te maken. Voor gemeenten betekent de wet dat er jaarlijks in de begroting aandacht besteed wordt aan de beleidsvoornemens over de uitvoering van de Wet open overheid. In de Jaarrekening wordt verslag gedaan over deze beleidsvoornemens in relatie tot deze wet. In dat verslag dient aangetoond te worden hoeveel documenten er wel en niet actief openbaar zijn gemaakt (kwantitatieve informatie). Daarnaast dient er een overzicht te zijn van het type documenten en de onderwerpen die daarin aan bod zijn gekomen (kwalitatieve informatie). Het college van B&W draagt zorg voor de controle op de naleving van deze wet.
In de begroting 2023 ontbreekt deze paragraaf om bij de jaarrekening 2023 te kunnen rapporteren over de beleidsvoornemens voegen wij de paragraaf toe aan de 1e kwartaalrapportage.
Corona
In dit hoofdstuk wordt een overzicht gegeven van de beschikbare eenmalige budgetten om nadelen corona te dekken . Bij de 3e kwartaalrapportage 2022 is € 1,2 miljoen overgeheveld naar 2023. Bij de 4e kwartaalrapportage 2022 is €0,5 miljoen overgeheveld naar 2023 en beschikbaar gehouden voor nagekomen corona aanvragen.
In raadsmededeling 2022-883 hebben wij de raad voorgesteld geen generieke subsidieronde coronacompensatie uit te voeren voor instellingen met een negatief exploitatieresultaat over 2022. Op basis van de exploitatieresultaten 2022 kunnen instellingen zich wel melden bij de gemeente. Mits hun exploitatieresultaat negatief is en dit veroorzaakt is door corona, kunnen zij ook over 2022 in aanmerking komen voor coronacompensatie. Tot dusver hebben wij geen aanvragen ontvangen, wel hebben wij een vooraankondiging van twee instellingen die hier een beroep op willen doen. Het voorstel is om deze bedragen voorlopig te laten staan.
a. Algemeen budget
Voor het algemene budget corona is nog eenmalig beschikbaar, voorgesteld wordt om € 1,2 miljoen toe te voegen aan het energie compensatiefonds voor maatschappelijke instellingen en € 281.000 te laten staan voor nagekomen corona aanvragen.
(bedragen x €1) | Bedrag |
---|---|
Overgeheveld 3e kwartaalrapportage 2022 | 1.200.000 |
Overgeheveld 4e kwartaalrapportage 2022 | 281.000 |
Aanvragen 1e kwartaalrapportage 2023 | - |
Saldo 1e kwartaalrapportage 2023 | 1.481.000 |
b. Budget cultuur
In de raadsvergadering van maart 2021 is de onderstaande motie aangenomen: De raad draagt het college van B&W op:
- De culturele instellingen te steunen conform het afwegingskader Coronacrisis. De niet-benutte rijksmiddelen beschikbaar te stellen voor cultuurmakers, zijnde organisaties, verenigingen, vrijwilligersorganisaties, stichtingen of zelfstandigen, die het culturele klimaat bevorderen.
- Hiervoor de bestaande Programmasubsidieregeling cultuur te gebruiken.
- Het subsidietraject te versnellen.
- De uitwerking hiervan, en de rapportage van de bestedingen een plek te geven in de P&C-cyclus.
Voor de stelpost corona (cultuur) is nog eenmalig nog beschikbaar:
(bedragen x €1) | Bedrag |
---|---|
Overgeheveld 4e kwartaalrapportage 2022 | 267.000 |
aanvragen 1e kwartaalrapportage 2023 | - |
Saldo 1e kwartaalrapportage 2023 | 267.000 |
Voorgesteld wordt om €267.000 voorlopig aan te houden voor eventuele corona aanvragen .
Onvoorzien
De raming van de post Onvoorzien in de begroting bedraagt €240.000. Door uw raad is besloten hiervan €100.000 aan te wenden, waarna er een saldo van €140.000 resteert.
(bedragen x €1) | |
---|---|
Verloop Onvoorzien | Bedrag |
Saldo Onvoorzien Begroting 2023 | 240.000 |
Hulp aan slachtoffers van de aardbeving in Turkije | -100.000 |
Saldo Onvoorzien na 1e kwartaalrapportage 2023 | 140.000 |
Renteresultaat
Het renteresultaat in 2023 op basis van de 1e kwartaalrapportage is ongewijzigd ten opzichte van de begroting.
Lopende kredieten
In de kwartaalrapportages wordt ook per programma gerapporteerd over de lopende investeringen.
Grote projecten
In de leidraad Grote projecten is afgesproken dat via de reguliere kwartaalrapportages de rapportage plaats vindt over de grote projecten. Het project Poort van Deventer wordt afgevoerd van de leidraad Grote projecten.
Projectnaam | Planning | Financiën | Risico's | Fase | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A1 Bedrijvenpark Deventer | Op koers | Op koers | Op koers | Realisatiefase | ||||
De Marke Zuid | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | Verkenningsfase | ||||
De Nieuwe Keizer | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | Verkenningsfase | ||||
Implementatie omgevingswet | Op koers | Behoeft aandacht | Op koers | Realisatiefase | ||||
Poort van Deventer - Gasfabriekterrein | Op koers | Op koers | Behoeft aandacht | Realisatiefase | ||||
Poort van Deventer - Mobiliteit Poort van Deventer | Op koers | Op koers | Op koers | Initiatieffase | ||||
Poort van Deventer - Stadsentree (Teugseweg) | Op koers | Op koers | Op koers | Verkenningsfase | ||||
Slim warmtenet Zandweerd, fase 1 | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | Realisatiefase | ||||
Sportvoorziening Bathmen | Op koers | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | Verkenningsfase | ||||
Toekomstbestendig poppodium Burgerweeshuis | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | Verkenningsfase |
Zie voor informatie over de afzonderlijke projecten de Grote projecten .