Dit programma omvat het onderhoud en verbetering van het onderhoud van de openbare ruimte en het uitvoeren van maatregelen voor een betere bereikbaarheid en verkeersmobiliteit, parkeren en de realisatie van nieuwe fysieke infrastructuur. De belangrijkste taken van dit programma zijn het uitvoeren van beheertaken, het veiligheidsonderhoud, het dagelijks - en regulier onderhoud, het groot onderhoud, her- inrichtingen in de openbare ruimte en het exploiteren van het haven- en parkeerbedrijf. Wij regisseren de uitvoering van deze kerntaken. Tegelijkertijd transformeren wij naar een stimulerende, faciliterende en loslatende gemeente, die ruimte biedt aan burgerinitiatief en zelfbeheer.
Naast de zorg voor een (duurzame) instandhouding van de leefomgeving zijn er in de loop der jaren een aantal belangrijke zaken/waarden toegevoegd aan de maatschappelijke betekenis van de openbare ruimte voor de gemeenschap. Deze staan uitgebreid beschreven in de vastgestelde Visie Leefomgeving en worden samengevat in de hieronder genoemde 4 pijlers.
Daarnaast bestaat dit programma uit enkele publiekrechtelijke taken voor onderdelen die aan de openbare ruimte zijn gerelateerd. Dit zijn de ligplekken in de havens, inritten, rioolaansluitingen, verkeersbesluiten, kabels en leidingen en begraafplaatsen.
De verhouding tussen overheid en de samenleving verandert. Voor Deventer is de visie Leefomgeving het uitgangspunt. De visie gaat uit van 4 pijlers:
- Schoon, heel en veilig
- Bewuste inrichting
- Maximaal rendement
- Ruimte voor initiatief
Door het teruglopende investeringsvermogen bij zowel gemeente als partners transformeert de instandhouding van de openbare ruimte naar een meer organische manier van buurtvernieuwing. Wij brengen kleinschalige ontwikkelingen en reguliere beheermaatregelen organisatorisch en financieel onder in één proces.
De actualiteit
Een duidelijke ontwikkeling die wordt waargenomen is dat de gebruiksdruk op de openbare ruimte nog steeds flink aan het toenemen is en dit vraagt extra inspanningen om hier goed grip op te houden. Steeds weer nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen en inzichten vragen om een antwoord van de gemeente om hier allemaal op een verantwoorde manier een plek aan te geven. Je kan hierbij denken klimaatverandering, energietransitieopgave, participatie-initiatieven, fitheid/gezondheidsbehoeften, de inclusieve samenleving, nieuwe vormen van mobiliteit maar vooral dat wonen, werken en recreëren allemaal veel meer geïntegreerd wordt in ons dagelijks levenspatroon.
Kortom dit vraagt om een duidelijke regie in die openbare ruimte die een ontwikkelende en faciliterende grondhouding in het beheer van de openbare ruimte nodig heeft. Naast deze houding is het ook onvermijdelijk dat dit een grotere claim gaat leggen op de beschikbare middelen in de komende jaren.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - We bieden ruimte voor initiatief in de leefomgeving om zo een plus toe te voegen aan de leefomgeving
We doen een beroep op inwoners en bedrijfsleven om samen met ons te zorgen voor de kwaliteit van de leefomgeving. (tekst uit het coalitieakkoord)
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
Het versterken van onze arbeidsmarkt markeert onze woningbouwambitie. Dat lukt als we investeren in het vasthouden en versterken van onze economische positie en werkgelegenheid. Ons economisch beleid richt zich op het aantrekken van nieuwe bedrijven, op het vergroten van mobiliteit op de arbeidsmarkt en op een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Werk draagt bij aan het geluk en gezondheid van onze inwoners. We stellen een agenda op met een samenhangende aanpak om de arbeidsmarkt te versterken.
Daarnaast hebben we de ambitie om aantrekkelijk te zijn voor jonge werknemers. Een aantal locaties langs de kennis-as van de Poort van Deventer tot aan het station, zoals de Kien, het gasfabriekterrein en S/Park bieden kansen. Deze ontwikkelingen trekken jong talent aan en behouden die voor Deventer. Ook versterken ze de economische samenwerking tussen bedrijven, onderwijsinstellingen en overheidsinstellingen. Om in de toekomst de economische ontwikkelingen in het gebied niet op slot te zetten, werkt het college een aantal maatregelen uit om de capaciteit en de flexibiliteit van het verkeerssysteem te vergroten.
De komende 15 jaar willen we mogelijk zo’n 11.000 nieuwe woningen bouwen. Bij die nieuwbouw richten we ons ook op jonge mensen om de stad en dorpen vitaal te houden. Voor een sterke economie en goed functionerende arbeidsmarkt zijn deze jongeren hard nodig. We willen onze eigen scholieren en studenten graag binden aan de stad, vaklieden behouden en ook studenten van buiten naar Deventer trekken om te wonen en te werken. Startende jonge huishoudens versterken bestaande wijken. Een grotere differentiatie van het woningaanbod is daarvoor nodig. Daarnaast zijn jongeren belangrijk voor het verenigingsleven en de levendigheid in de binnenstad. Bovendien zijn zij de toekomst voor tal van instellingen en organisaties die Deventer maken en regionaal op de kaart zetten. Een passende woning, goede voorzieningen (vrijetijd, cultureel en openbaar vervoer) en toekomstbestendig werk zorgen dat we jongeren aan Deventer binden en naar Deventer trekken. Dit is een veelomvattende en omvangrijke ambitie en vraagt om een dito strategie en blijvende investering. Bij deze begroting worden dan ook aanvullende middelen beschikbaar gesteld om te investeren in capaciteit voor de uitvoering van de routekaarten en bijbehorende aansturing.
Naast nieuwbouw van woningen, komen er in de komende jaren grote uitdagingen op de gemeente af om de wijken en dorpen leefbaar en vitaal te houden. Het gaat hierbij om de vergrijzing in combinatie met het langer thuis wonen in de eigen sociale omgeving, de inclusieve samenleving en de ongedeelde stad, de energietransitie en klimaatadaptatie. Hierbij willen we de woon- en leefkwaliteit en het voorzieningenaanbod op peil te houden en waar mogelijk te verbeteren.
Door alle ambities en opgaven worden stedelijke ontwikkelingen complexer. De projecten kunnen niet meer los van elkaar worden gezien. Maatregelen en activiteiten moeten op elkaar worden afgestemd. De organisatie van belangen, disciplines en allerlei beleidsthema’s is een hele klus. Daarnaast leidt de Omgevingswet tot een andere benadering van ontwikkelingen en aanvullende mogelijkheden om onze kosten te verhalen. De noodzaak om integraal en samenhangend te ontwikkelen neemt toe. Om te voorkomen dat we financiële kansen laten liggen of onvoldoende doelmatig werken investeren we extra in gebiedsmanagement.
Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost- Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen vormen daarin belangrijke infrastructuur. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Duurzaam Deventer
De twee hoofddoelen uit het Nationale Klimaatakkoord (2019) zijn het lokaal opwekken van duurzame energie door middel van zon en wind en de transitie naar een warmtevoorziening zonder fossiele brandstoffen. In 2020 is het Deventer Energieplan vastgesteld. Daarin zijn de stappen beschreven om tot een energieneutraal Deventer te komen. Daarna is de warmtetransitievisie vastgesteld en is met omringende gemeenten gewerkt aan de Regionale Energiestrategie. Het is een grote uitdaging om de energietransitie in samenhang met andere (ruimtelijke) opgaven en in samenspraak met bewoners en bedrijven gestalte te geven. Participatie door inwoners, bedrijven en andere partners is de sleutel bij de ontwikkeling van plannen voor opwek van duurzame energie. Daar zullen wij in 2022 mee doorgaan. Over de wijze waarop gaan we in gesprek met de raad.
Naast de RES met de focus op het realiseren van opwek van elektriciteit middels zon en wind, heeft de gemeente ook de opgave om de warmtetransitievisie te vertalen in wijkuitvoeringsplannen. De warmtevoorziening in nieuwe en bestaande wijken vraagt blijvende inzet vanuit de gemeente. Daarnaast worden er grote programma's voor energiebesparing uitgerold en vanwege de complexiteit en dynamiek vraagt dit extra capaciteit.
Mobiliteit is een belangrijk onderdeel van de energietransitie. Fossiele brandstoffen maken plaats voor duurzame energiebronnen. Het programmaplan Duurzame mobiliteit beschrijft hoe bewoners en bedrijven worden gestimuleerd om meer gebruik te maken van schone vervoermiddelen. De vier pijlers van het programmaplan ‘duurzame mobiliteit’ zijn:
1. infrastructuur: wegennetwerk en voorzieningen;
2. gedragsverandering: promotie van schone vervoersmiddelen;
3. samenwerking, vooral met bedrijfsleven;
4. innovatie en technologie.
Aanvullend werken we aan de logistiek in de binnenstad. De bedoeling is te komen tot zero emissie. Ook rollen we de rode loper uit voor de fiets. Het programma fiets is vastgesteld voor de periode 2021-2025. In de binnenstad investeren we in meer fietsvoorzieningen en bijbehorende dienstverlening.
Extreme weersomstandigheden hebben deze zomer in Zuid-Limburg geleid tot veel getroffenen en grote schade door wateroverlast. Het benadrukt de noodzaak om in Deventer blijvend te investeren in klimaatadaptatie.
We hebben geconstateerd dat een aantal maatschappelijke ontwikkelingen en thema's zoals droogte, hittestress, biodiversiteit en waarde van bomen nog niet goed verankerd waren in het geldende bomenbeleidsplan. Dit is vertaald naar een nieuw bomenbeleidsplan. Ook wordt een relatie gelegd met het nieuwe programmaplan klimaatadaptie en stellen we middelen beschikbaar voor klimaatadaptieve maatregelen. Met deze actualisatie is het nieuwe plan 2021 - 2030 toekomstbestendig, ook in het kader van de omgevingsvisie.
Oog voor elkaar
Vanuit het Verbindend Kader Sociaal Domein werken we aan een samenhangende aanpak voor het sociaal domein. Op dit moment zien we dat we onze transformatiedoelen financieel hebben bereikt. We waarderen de bijdrage van onze partners hieraan.
Eigen regie en oplossingen in de sociale leefomgeving van onze inwoners zijn uitgangspunt. De doorontwikkeling van onze teams in de toegang sluit daar goed bij aan. Door stevig te investeren in preventie hopen we een goede sociale basis te creëren. Als zorg en ondersteuning nodig is, maken we dat mogelijk. Ook helpen we zoveel mogelijk mensen aan het werk of begeleiden hen naar werk-leerroutes door Inzet op Maat. Omdat investeren in preventie helpt, is er de komende drie jaar een investeringsfonds preventie. Met dit fonds ondersteunen we initiatieven die bijdragen aan een sterke basisvoorziening in de wijken en dorpen. Zij zorgen daarbij dat inwoners geen of een kleiner beroep hoeven doen op maatwerkvoorzieningen. Bij succes maken we dit structureel.
We bouwen verder aan onze toegang in het sociaal domein. Daarbij bevorderen we samenwerking tussen alle schakels in de levensfasen van onze inwoners “Van Wieg naar Werk”. Verder investeren we in veilig en gezond opgroeien in Deventer. We sluiten aan bij de ambities die Deventer heeft op gebied van “verjongen en versterken arbeidsmarkt”. We willen een veilige omgeving om op te groeien met een gezonde leefstijl en goed onderwijs, met uitdagende vrijetijdsbestedingen in de buurt of stad en zicht op toekomstbestendig werk in onze gemeente. Dit draagt bij aan een sociaal en economisch sterk Deventer.
Door de coronacrisis doet een grotere groep mensen een beroep op onze voorzieningen. We helpen mensen waarbij zij zelf regie houden. We helpen bij het vinden van werk. Werk is belangrijk om volwaardig mee te doen aan de samenleving en maakt mensen gelukkiger. Ook sporten en beweging vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid. Niet alleen georganiseerd maar ook geïntegreerd en ingepast in onze dagelijkse leefomgeving gaat sporten en bewegen meer een plek krijgen de komende jaren. We werken verder aan het project van vervangende nieuwbouw voor het vmbo in Deventer en de sporthal Keizerslanden. Ook stelt het college voor miljoenen te investeren in vernieuwing van scholen Splithofstraat, Colmschaterenk, Borgele en Zwaluwenburg. Deze projecten dragen bij aan onze ambitie om te investeren in goed onderwijs voor jongeren en sportgelegenheid voor onze inwoners.
Als gemeente Deventer hebben we de ambitie en doelstelling dat: “Alle inwoners van Deventer (van jong tot oud) kunnen rondkomen en meedoen in de samenleving. Dit zonder dat zij stress ervaren van geldzorgen en (problematische) schulden”. We bieden ondersteuning en indien nodig inkomensondersteunende regelingen. We proberen schulden te voorkomen of in een zo vroeg mogelijk stadium op te lossen of beheersbaar te maken. Ook zetten we ons in om overerving van armoede tegen te gaan. We zorgen voor duurzame oplossingen en beseffen dat we hierbij ook de organisaties in de stad heel hard nodig hebben. Gezien alle landelijke en lokale ontwikkelingen is deze inzet nodig. Nog te veel gezinnen hebben geldzorgen en te veel kinderen groeien op in armoede. Wellicht kunnen we nooit alle armoede en schuldenproblematiek in Deventer oplossen, maar dat is wel het uitgangspunt.
Dat bereiken we door in te zetten op zowel inkomensondersteunende en participatie-bevorderende regelingen. Maar ook door ondersteuning en advies aan inwoners. Immers, we hebben regelingen die inwoners helpen, maar het streven is om hun situatie te verbeteren zodat ze die regelingen niet of minder nodig hebben.
Prestaties
Toelichting
Doelstelling - Sturen op beleving en gedrag
Bij het werken in de leefomgeving krijgt beleving (en gedrag) in de openbare ruimte een zwaar accent naast het maken van economische en sociale verbindingen
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
Het versterken van onze arbeidsmarkt markeert onze woningbouwambitie. Dat lukt als we investeren in het vasthouden en versterken van onze economische positie en werkgelegenheid. Ons economisch beleid richt zich op het aantrekken van nieuwe bedrijven, op het vergroten van mobiliteit op de arbeidsmarkt en op een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Werk draagt bij aan het geluk en gezondheid van onze inwoners. We stellen een agenda op met een samenhangende aanpak om de arbeidsmarkt te versterken.
Daarnaast hebben we de ambitie om aantrekkelijk te zijn voor jonge werknemers. Een aantal locaties langs de kennis-as van de Poort van Deventer tot aan het station, zoals de Kien, het gasfabriekterrein en S/Park bieden kansen. Deze ontwikkelingen trekken jong talent aan en behouden die voor Deventer. Ook versterken ze de economische samenwerking tussen bedrijven, onderwijsinstellingen en overheidsinstellingen. Om in de toekomst de economische ontwikkelingen in het gebied niet op slot te zetten, werkt het college een aantal maatregelen uit om de capaciteit en de flexibiliteit van het verkeerssysteem te vergroten.
De komende 15 jaar willen we mogelijk zo’n 11.000 nieuwe woningen bouwen. Bij die nieuwbouw richten we ons ook op jonge mensen om de stad en dorpen vitaal te houden. Voor een sterke economie en goed functionerende arbeidsmarkt zijn deze jongeren hard nodig. We willen onze eigen scholieren en studenten graag binden aan de stad, vaklieden behouden en ook studenten van buiten naar Deventer trekken om te wonen en te werken. Startende jonge huishoudens versterken bestaande wijken. Een grotere differentiatie van het woningaanbod is daarvoor nodig. Daarnaast zijn jongeren belangrijk voor het verenigingsleven en de levendigheid in de binnenstad. Bovendien zijn zij de toekomst voor tal van instellingen en organisaties die Deventer maken en regionaal op de kaart zetten. Een passende woning, goede voorzieningen (vrijetijd, cultureel en openbaar vervoer) en toekomstbestendig werk zorgen dat we jongeren aan Deventer binden en naar Deventer trekken. Dit is een veelomvattende en omvangrijke ambitie en vraagt om een dito strategie en blijvende investering. Bij deze begroting worden dan ook aanvullende middelen beschikbaar gesteld om te investeren in capaciteit voor de uitvoering van de routekaarten en bijbehorende aansturing.
Naast nieuwbouw van woningen, komen er in de komende jaren grote uitdagingen op de gemeente af om de wijken en dorpen leefbaar en vitaal te houden. Het gaat hierbij om de vergrijzing in combinatie met het langer thuis wonen in de eigen sociale omgeving, de inclusieve samenleving en de ongedeelde stad, de energietransitie en klimaatadaptatie. Hierbij willen we de woon- en leefkwaliteit en het voorzieningenaanbod op peil te houden en waar mogelijk te verbeteren.
Door alle ambities en opgaven worden stedelijke ontwikkelingen complexer. De projecten kunnen niet meer los van elkaar worden gezien. Maatregelen en activiteiten moeten op elkaar worden afgestemd. De organisatie van belangen, disciplines en allerlei beleidsthema’s is een hele klus. Daarnaast leidt de Omgevingswet tot een andere benadering van ontwikkelingen en aanvullende mogelijkheden om onze kosten te verhalen. De noodzaak om integraal en samenhangend te ontwikkelen neemt toe. Om te voorkomen dat we financiële kansen laten liggen of onvoldoende doelmatig werken investeren we extra in gebiedsmanagement.
Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost- Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen vormen daarin belangrijke infrastructuur. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Duurzaam Deventer
De twee hoofddoelen uit het Nationale Klimaatakkoord (2019) zijn het lokaal opwekken van duurzame energie door middel van zon en wind en de transitie naar een warmtevoorziening zonder fossiele brandstoffen. In 2020 is het Deventer Energieplan vastgesteld. Daarin zijn de stappen beschreven om tot een energieneutraal Deventer te komen. Daarna is de warmtetransitievisie vastgesteld en is met omringende gemeenten gewerkt aan de Regionale Energiestrategie. Het is een grote uitdaging om de energietransitie in samenhang met andere (ruimtelijke) opgaven en in samenspraak met bewoners en bedrijven gestalte te geven. Participatie door inwoners, bedrijven en andere partners is de sleutel bij de ontwikkeling van plannen voor opwek van duurzame energie. Daar zullen wij in 2022 mee doorgaan. Over de wijze waarop gaan we in gesprek met de raad.
Naast de RES met de focus op het realiseren van opwek van elektriciteit middels zon en wind, heeft de gemeente ook de opgave om de warmtetransitievisie te vertalen in wijkuitvoeringsplannen. De warmtevoorziening in nieuwe en bestaande wijken vraagt blijvende inzet vanuit de gemeente. Daarnaast worden er grote programma's voor energiebesparing uitgerold en vanwege de complexiteit en dynamiek vraagt dit extra capaciteit.
Mobiliteit is een belangrijk onderdeel van de energietransitie. Fossiele brandstoffen maken plaats voor duurzame energiebronnen. Het programmaplan Duurzame mobiliteit beschrijft hoe bewoners en bedrijven worden gestimuleerd om meer gebruik te maken van schone vervoermiddelen. De vier pijlers van het programmaplan ‘duurzame mobiliteit’ zijn:
1. infrastructuur: wegennetwerk en voorzieningen;
2. gedragsverandering: promotie van schone vervoersmiddelen;
3. samenwerking, vooral met bedrijfsleven;
4. innovatie en technologie.
Aanvullend werken we aan de logistiek in de binnenstad. De bedoeling is te komen tot zero emissie. Ook rollen we de rode loper uit voor de fiets. Het programma fiets is vastgesteld voor de periode 2021-2025. In de binnenstad investeren we in meer fietsvoorzieningen en bijbehorende dienstverlening.
Extreme weersomstandigheden hebben deze zomer in Zuid-Limburg geleid tot veel getroffenen en grote schade door wateroverlast. Het benadrukt de noodzaak om in Deventer blijvend te investeren in klimaatadaptatie.
We hebben geconstateerd dat een aantal maatschappelijke ontwikkelingen en thema's zoals droogte, hittestress, biodiversiteit en waarde van bomen nog niet goed verankerd waren in het geldende bomenbeleidsplan. Dit is vertaald naar een nieuw bomenbeleidsplan. Ook wordt een relatie gelegd met het nieuwe programmaplan klimaatadaptie en stellen we middelen beschikbaar voor klimaatadaptieve maatregelen. Met deze actualisatie is het nieuwe plan 2021 - 2030 toekomstbestendig, ook in het kader van de omgevingsvisie.
Oog voor elkaar
Vanuit het Verbindend Kader Sociaal Domein werken we aan een samenhangende aanpak voor het sociaal domein. Op dit moment zien we dat we onze transformatiedoelen financieel hebben bereikt. We waarderen de bijdrage van onze partners hieraan.
Eigen regie en oplossingen in de sociale leefomgeving van onze inwoners zijn uitgangspunt. De doorontwikkeling van onze teams in de toegang sluit daar goed bij aan. Door stevig te investeren in preventie hopen we een goede sociale basis te creëren. Als zorg en ondersteuning nodig is, maken we dat mogelijk. Ook helpen we zoveel mogelijk mensen aan het werk of begeleiden hen naar werk-leerroutes door Inzet op Maat. Omdat investeren in preventie helpt, is er de komende drie jaar een investeringsfonds preventie. Met dit fonds ondersteunen we initiatieven die bijdragen aan een sterke basisvoorziening in de wijken en dorpen. Zij zorgen daarbij dat inwoners geen of een kleiner beroep hoeven doen op maatwerkvoorzieningen. Bij succes maken we dit structureel.
We bouwen verder aan onze toegang in het sociaal domein. Daarbij bevorderen we samenwerking tussen alle schakels in de levensfasen van onze inwoners “Van Wieg naar Werk”. Verder investeren we in veilig en gezond opgroeien in Deventer. We sluiten aan bij de ambities die Deventer heeft op gebied van “verjongen en versterken arbeidsmarkt”. We willen een veilige omgeving om op te groeien met een gezonde leefstijl en goed onderwijs, met uitdagende vrijetijdsbestedingen in de buurt of stad en zicht op toekomstbestendig werk in onze gemeente. Dit draagt bij aan een sociaal en economisch sterk Deventer.
Door de coronacrisis doet een grotere groep mensen een beroep op onze voorzieningen. We helpen mensen waarbij zij zelf regie houden. We helpen bij het vinden van werk. Werk is belangrijk om volwaardig mee te doen aan de samenleving en maakt mensen gelukkiger. Ook sporten en beweging vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid. Niet alleen georganiseerd maar ook geïntegreerd en ingepast in onze dagelijkse leefomgeving gaat sporten en bewegen meer een plek krijgen de komende jaren. We werken verder aan het project van vervangende nieuwbouw voor het vmbo in Deventer en de sporthal Keizerslanden. Ook stelt het college voor miljoenen te investeren in vernieuwing van scholen Splithofstraat, Colmschaterenk, Borgele en Zwaluwenburg. Deze projecten dragen bij aan onze ambitie om te investeren in goed onderwijs voor jongeren en sportgelegenheid voor onze inwoners.
Als gemeente Deventer hebben we de ambitie en doelstelling dat: “Alle inwoners van Deventer (van jong tot oud) kunnen rondkomen en meedoen in de samenleving. Dit zonder dat zij stress ervaren van geldzorgen en (problematische) schulden”. We bieden ondersteuning en indien nodig inkomensondersteunende regelingen. We proberen schulden te voorkomen of in een zo vroeg mogelijk stadium op te lossen of beheersbaar te maken. Ook zetten we ons in om overerving van armoede tegen te gaan. We zorgen voor duurzame oplossingen en beseffen dat we hierbij ook de organisaties in de stad heel hard nodig hebben. Gezien alle landelijke en lokale ontwikkelingen is deze inzet nodig. Nog te veel gezinnen hebben geldzorgen en te veel kinderen groeien op in armoede. Wellicht kunnen we nooit alle armoede en schuldenproblematiek in Deventer oplossen, maar dat is wel het uitgangspunt.
Dat bereiken we door in te zetten op zowel inkomensondersteunende en participatie-bevorderende regelingen. Maar ook door ondersteuning en advies aan inwoners. Immers, we hebben regelingen die inwoners helpen, maar het streven is om hun situatie te verbeteren zodat ze die regelingen niet of minder nodig hebben.
Prestaties
Toelichting
Doelstelling - Bereikbaarheid van Deventer
We zorgen voor een goede (duurzame) bereikbaarheid van Deventer
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
Het versterken van onze arbeidsmarkt markeert onze woningbouwambitie. Dat lukt als we investeren in het vasthouden en versterken van onze economische positie en werkgelegenheid. Ons economisch beleid richt zich op het aantrekken van nieuwe bedrijven, op het vergroten van mobiliteit op de arbeidsmarkt en op een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Werk draagt bij aan het geluk en gezondheid van onze inwoners. We stellen een agenda op met een samenhangende aanpak om de arbeidsmarkt te versterken.
Daarnaast hebben we de ambitie om aantrekkelijk te zijn voor jonge werknemers. Een aantal locaties langs de kennis-as van de Poort van Deventer tot aan het station, zoals de Kien, het gasfabriekterrein en S/Park bieden kansen. Deze ontwikkelingen trekken jong talent aan en behouden die voor Deventer. Ook versterken ze de economische samenwerking tussen bedrijven, onderwijsinstellingen en overheidsinstellingen. Om in de toekomst de economische ontwikkelingen in het gebied niet op slot te zetten, werkt het college een aantal maatregelen uit om de capaciteit en de flexibiliteit van het verkeerssysteem te vergroten.
De komende 15 jaar willen we mogelijk zo’n 11.000 nieuwe woningen bouwen. Bij die nieuwbouw richten we ons ook op jonge mensen om de stad en dorpen vitaal te houden. Voor een sterke economie en goed functionerende arbeidsmarkt zijn deze jongeren hard nodig. We willen onze eigen scholieren en studenten graag binden aan de stad, vaklieden behouden en ook studenten van buiten naar Deventer trekken om te wonen en te werken. Startende jonge huishoudens versterken bestaande wijken. Een grotere differentiatie van het woningaanbod is daarvoor nodig. Daarnaast zijn jongeren belangrijk voor het verenigingsleven en de levendigheid in de binnenstad. Bovendien zijn zij de toekomst voor tal van instellingen en organisaties die Deventer maken en regionaal op de kaart zetten. Een passende woning, goede voorzieningen (vrijetijd, cultureel en openbaar vervoer) en toekomstbestendig werk zorgen dat we jongeren aan Deventer binden en naar Deventer trekken. Dit is een veelomvattende en omvangrijke ambitie en vraagt om een dito strategie en blijvende investering. Bij deze begroting worden dan ook aanvullende middelen beschikbaar gesteld om te investeren in capaciteit voor de uitvoering van de routekaarten en bijbehorende aansturing.
Naast nieuwbouw van woningen, komen er in de komende jaren grote uitdagingen op de gemeente af om de wijken en dorpen leefbaar en vitaal te houden. Het gaat hierbij om de vergrijzing in combinatie met het langer thuis wonen in de eigen sociale omgeving, de inclusieve samenleving en de ongedeelde stad, de energietransitie en klimaatadaptatie. Hierbij willen we de woon- en leefkwaliteit en het voorzieningenaanbod op peil te houden en waar mogelijk te verbeteren.
Door alle ambities en opgaven worden stedelijke ontwikkelingen complexer. De projecten kunnen niet meer los van elkaar worden gezien. Maatregelen en activiteiten moeten op elkaar worden afgestemd. De organisatie van belangen, disciplines en allerlei beleidsthema’s is een hele klus. Daarnaast leidt de Omgevingswet tot een andere benadering van ontwikkelingen en aanvullende mogelijkheden om onze kosten te verhalen. De noodzaak om integraal en samenhangend te ontwikkelen neemt toe. Om te voorkomen dat we financiële kansen laten liggen of onvoldoende doelmatig werken investeren we extra in gebiedsmanagement.
Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost- Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen vormen daarin belangrijke infrastructuur. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Duurzaam Deventer
De twee hoofddoelen uit het Nationale Klimaatakkoord (2019) zijn het lokaal opwekken van duurzame energie door middel van zon en wind en de transitie naar een warmtevoorziening zonder fossiele brandstoffen. In 2020 is het Deventer Energieplan vastgesteld. Daarin zijn de stappen beschreven om tot een energieneutraal Deventer te komen. Daarna is de warmtetransitievisie vastgesteld en is met omringende gemeenten gewerkt aan de Regionale Energiestrategie. Het is een grote uitdaging om de energietransitie in samenhang met andere (ruimtelijke) opgaven en in samenspraak met bewoners en bedrijven gestalte te geven. Participatie door inwoners, bedrijven en andere partners is de sleutel bij de ontwikkeling van plannen voor opwek van duurzame energie. Daar zullen wij in 2022 mee doorgaan. Over de wijze waarop gaan we in gesprek met de raad.
Naast de RES met de focus op het realiseren van opwek van elektriciteit middels zon en wind, heeft de gemeente ook de opgave om de warmtetransitievisie te vertalen in wijkuitvoeringsplannen. De warmtevoorziening in nieuwe en bestaande wijken vraagt blijvende inzet vanuit de gemeente. Daarnaast worden er grote programma's voor energiebesparing uitgerold en vanwege de complexiteit en dynamiek vraagt dit extra capaciteit.
Mobiliteit is een belangrijk onderdeel van de energietransitie. Fossiele brandstoffen maken plaats voor duurzame energiebronnen. Het programmaplan Duurzame mobiliteit beschrijft hoe bewoners en bedrijven worden gestimuleerd om meer gebruik te maken van schone vervoermiddelen. De vier pijlers van het programmaplan ‘duurzame mobiliteit’ zijn:
1. infrastructuur: wegennetwerk en voorzieningen;
2. gedragsverandering: promotie van schone vervoersmiddelen;
3. samenwerking, vooral met bedrijfsleven;
4. innovatie en technologie.
Aanvullend werken we aan de logistiek in de binnenstad. De bedoeling is te komen tot zero emissie. Ook rollen we de rode loper uit voor de fiets. Het programma fiets is vastgesteld voor de periode 2021-2025. In de binnenstad investeren we in meer fietsvoorzieningen en bijbehorende dienstverlening.
Extreme weersomstandigheden hebben deze zomer in Zuid-Limburg geleid tot veel getroffenen en grote schade door wateroverlast. Het benadrukt de noodzaak om in Deventer blijvend te investeren in klimaatadaptatie.
We hebben geconstateerd dat een aantal maatschappelijke ontwikkelingen en thema's zoals droogte, hittestress, biodiversiteit en waarde van bomen nog niet goed verankerd waren in het geldende bomenbeleidsplan. Dit is vertaald naar een nieuw bomenbeleidsplan. Ook wordt een relatie gelegd met het nieuwe programmaplan klimaatadaptie en stellen we middelen beschikbaar voor klimaatadaptieve maatregelen. Met deze actualisatie is het nieuwe plan 2021 - 2030 toekomstbestendig, ook in het kader van de omgevingsvisie.
Levendig Deventer
Deventer straalt geschiedenis uit en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder cultuur. Cultuur die ons doet ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken. Juist deze sector heeft flink geleden onder de coronacrisis. We spannen ons in voor het gelijk houden van de cultuurbegroting en waar mogelijk klappen op te vangen van instellingen die het hoofd tijdelijk niet boven water kunnen houden. In Deventer wordt historie met toekomst verbonden. Op bijzondere erfgoedlocaties ontpoppen initiatieven die ons inspireren. Zij krijgen de ruimte om te experimenteren en te groeien. Cultuur geeft op die manier letterlijk en figuurlijk identiteit, het brengt reuring en jaagt ruimtelijke, economische en sociale ontwikkelingen aan.
De Cultuurvisie Boeien en Bloeien wil de volle breedte van het culturele speelveld ondersteunen en financiële ruimte creëren voor het stimuleren van vernieuwende initiatieven. We kijken daarbij ook naar de aantrekkelijkheid voor jongeren. Dit omdat we vanuit onze woonambitie inzetten op verjongen. Dat betekent dat Deventer de leefomgeving, culturele voorzieningen, evenementen, horeca, sport en schoolgebouwen aantrekkelijk wil maken voor de eigen jongeren, voor studenten en voor de vestiging van jonge gezinnen.
We werken een plan uit voor een toekomstbestendig gebruik van het vastgoed aan de Keizerstraat. De Schouwburg, het Kunstcircuit, het voormalige Filmhuis en de Irispanden zijn samengebracht onder de werknaam De Nieuwe Keizer. Deze ontwikkeling geeft een stevige impuls aan de economische ontwikkeling van het gebied. Daarnaast worden met deze ontwikkeling een aantal financiële knelpunten opgelost.
Voor het Burgerweeshuis wordt in deze begroting nog eens €1,3 miljoen euro extra gereserveerd zodat de totale reservering €4 miljoen euro bedraagt.. Conform de Leidraad Grote Projecten, wordt eerst de initiatieffase doorlopen met een uitwerking en vergelijking van verschillende scenario's.
Bewoners en bezoekers zoeken in de binnenstad sfeer en beleving. Onmisbare ingrediënten hiervoor zijn: een onderscheidend en verrassend aanbod van winkels, horeca, culturele en toeristisch recreatieve voorzieningen, een aangename ambiance en activiteiten. Kwaliteit en uitstraling zijn een voorwaarde. Het merendeel van deze ingrediënten is in Deventer ruim voor handen. Denk aan het monumentale karakter van de binnenstad, het relatief grote aanbod van winkels met een ‘couleur locale’, de karakteristieke inrichting van de openbare ruimte en landelijk bekende evenementen zoals Deventer op stelten, het Dickens festijn en de boekenmarkt. De binnenstad ondergaat de komende jaren een transformatie van ‘place to buy’ naar ‘place to be’. Als gevolg van de coronacrisis versnelt deze transformatie. Hiervoor is een programma-overstijgende uitvoeringsagenda voor de binnenstad opgesteld.
Prestaties
Toelichting
Doelstelling - Waardering openbare ruimte; het schoon (mooi) heel en veilig houden van de fysieke leefomgeving
We voldoen aan de beeldmeetlatten zoals vastgelegd in de 'Uitvoeringsagenda bij de visie Leefomgeving' (monitoren d.m.v. de maandelijkse schouwresultaten).Inwoners waarderen de openbare ruimte in 2023 gemiddeld met een 6,7. (monitoren met 2-jaarlijks bewonersonderzoek).
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
Het versterken van onze arbeidsmarkt markeert onze woningbouwambitie. Dat lukt als we investeren in het vasthouden en versterken van onze economische positie en werkgelegenheid. Ons economisch beleid richt zich op het aantrekken van nieuwe bedrijven, op het vergroten van mobiliteit op de arbeidsmarkt en op een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Werk draagt bij aan het geluk en gezondheid van onze inwoners. We stellen een agenda op met een samenhangende aanpak om de arbeidsmarkt te versterken.
Daarnaast hebben we de ambitie om aantrekkelijk te zijn voor jonge werknemers. Een aantal locaties langs de kennis-as van de Poort van Deventer tot aan het station, zoals de Kien, het gasfabriekterrein en S/Park bieden kansen. Deze ontwikkelingen trekken jong talent aan en behouden die voor Deventer. Ook versterken ze de economische samenwerking tussen bedrijven, onderwijsinstellingen en overheidsinstellingen. Om in de toekomst de economische ontwikkelingen in het gebied niet op slot te zetten, werkt het college een aantal maatregelen uit om de capaciteit en de flexibiliteit van het verkeerssysteem te vergroten.
De komende 15 jaar willen we mogelijk zo’n 11.000 nieuwe woningen bouwen. Bij die nieuwbouw richten we ons ook op jonge mensen om de stad en dorpen vitaal te houden. Voor een sterke economie en goed functionerende arbeidsmarkt zijn deze jongeren hard nodig. We willen onze eigen scholieren en studenten graag binden aan de stad, vaklieden behouden en ook studenten van buiten naar Deventer trekken om te wonen en te werken. Startende jonge huishoudens versterken bestaande wijken. Een grotere differentiatie van het woningaanbod is daarvoor nodig. Daarnaast zijn jongeren belangrijk voor het verenigingsleven en de levendigheid in de binnenstad. Bovendien zijn zij de toekomst voor tal van instellingen en organisaties die Deventer maken en regionaal op de kaart zetten. Een passende woning, goede voorzieningen (vrijetijd, cultureel en openbaar vervoer) en toekomstbestendig werk zorgen dat we jongeren aan Deventer binden en naar Deventer trekken. Dit is een veelomvattende en omvangrijke ambitie en vraagt om een dito strategie en blijvende investering. Bij deze begroting worden dan ook aanvullende middelen beschikbaar gesteld om te investeren in capaciteit voor de uitvoering van de routekaarten en bijbehorende aansturing.
Naast nieuwbouw van woningen, komen er in de komende jaren grote uitdagingen op de gemeente af om de wijken en dorpen leefbaar en vitaal te houden. Het gaat hierbij om de vergrijzing in combinatie met het langer thuis wonen in de eigen sociale omgeving, de inclusieve samenleving en de ongedeelde stad, de energietransitie en klimaatadaptatie. Hierbij willen we de woon- en leefkwaliteit en het voorzieningenaanbod op peil te houden en waar mogelijk te verbeteren.
Door alle ambities en opgaven worden stedelijke ontwikkelingen complexer. De projecten kunnen niet meer los van elkaar worden gezien. Maatregelen en activiteiten moeten op elkaar worden afgestemd. De organisatie van belangen, disciplines en allerlei beleidsthema’s is een hele klus. Daarnaast leidt de Omgevingswet tot een andere benadering van ontwikkelingen en aanvullende mogelijkheden om onze kosten te verhalen. De noodzaak om integraal en samenhangend te ontwikkelen neemt toe. Om te voorkomen dat we financiële kansen laten liggen of onvoldoende doelmatig werken investeren we extra in gebiedsmanagement.
Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost- Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen vormen daarin belangrijke infrastructuur. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Duurzaam Deventer
De twee hoofddoelen uit het Nationale Klimaatakkoord (2019) zijn het lokaal opwekken van duurzame energie door middel van zon en wind en de transitie naar een warmtevoorziening zonder fossiele brandstoffen. In 2020 is het Deventer Energieplan vastgesteld. Daarin zijn de stappen beschreven om tot een energieneutraal Deventer te komen. Daarna is de warmtetransitievisie vastgesteld en is met omringende gemeenten gewerkt aan de Regionale Energiestrategie. Het is een grote uitdaging om de energietransitie in samenhang met andere (ruimtelijke) opgaven en in samenspraak met bewoners en bedrijven gestalte te geven. Participatie door inwoners, bedrijven en andere partners is de sleutel bij de ontwikkeling van plannen voor opwek van duurzame energie. Daar zullen wij in 2022 mee doorgaan. Over de wijze waarop gaan we in gesprek met de raad.
Naast de RES met de focus op het realiseren van opwek van elektriciteit middels zon en wind, heeft de gemeente ook de opgave om de warmtetransitievisie te vertalen in wijkuitvoeringsplannen. De warmtevoorziening in nieuwe en bestaande wijken vraagt blijvende inzet vanuit de gemeente. Daarnaast worden er grote programma's voor energiebesparing uitgerold en vanwege de complexiteit en dynamiek vraagt dit extra capaciteit.
Mobiliteit is een belangrijk onderdeel van de energietransitie. Fossiele brandstoffen maken plaats voor duurzame energiebronnen. Het programmaplan Duurzame mobiliteit beschrijft hoe bewoners en bedrijven worden gestimuleerd om meer gebruik te maken van schone vervoermiddelen. De vier pijlers van het programmaplan ‘duurzame mobiliteit’ zijn:
1. infrastructuur: wegennetwerk en voorzieningen;
2. gedragsverandering: promotie van schone vervoersmiddelen;
3. samenwerking, vooral met bedrijfsleven;
4. innovatie en technologie.
Aanvullend werken we aan de logistiek in de binnenstad. De bedoeling is te komen tot zero emissie. Ook rollen we de rode loper uit voor de fiets. Het programma fiets is vastgesteld voor de periode 2021-2025. In de binnenstad investeren we in meer fietsvoorzieningen en bijbehorende dienstverlening.
Extreme weersomstandigheden hebben deze zomer in Zuid-Limburg geleid tot veel getroffenen en grote schade door wateroverlast. Het benadrukt de noodzaak om in Deventer blijvend te investeren in klimaatadaptatie.
We hebben geconstateerd dat een aantal maatschappelijke ontwikkelingen en thema's zoals droogte, hittestress, biodiversiteit en waarde van bomen nog niet goed verankerd waren in het geldende bomenbeleidsplan. Dit is vertaald naar een nieuw bomenbeleidsplan. Ook wordt een relatie gelegd met het nieuwe programmaplan klimaatadaptie en stellen we middelen beschikbaar voor klimaatadaptieve maatregelen. Met deze actualisatie is het nieuwe plan 2021 - 2030 toekomstbestendig, ook in het kader van de omgevingsvisie.
Levendig Deventer
Deventer straalt geschiedenis uit en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder cultuur. Cultuur die ons doet ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken. Juist deze sector heeft flink geleden onder de coronacrisis. We spannen ons in voor het gelijk houden van de cultuurbegroting en waar mogelijk klappen op te vangen van instellingen die het hoofd tijdelijk niet boven water kunnen houden. In Deventer wordt historie met toekomst verbonden. Op bijzondere erfgoedlocaties ontpoppen initiatieven die ons inspireren. Zij krijgen de ruimte om te experimenteren en te groeien. Cultuur geeft op die manier letterlijk en figuurlijk identiteit, het brengt reuring en jaagt ruimtelijke, economische en sociale ontwikkelingen aan.
De Cultuurvisie Boeien en Bloeien wil de volle breedte van het culturele speelveld ondersteunen en financiële ruimte creëren voor het stimuleren van vernieuwende initiatieven. We kijken daarbij ook naar de aantrekkelijkheid voor jongeren. Dit omdat we vanuit onze woonambitie inzetten op verjongen. Dat betekent dat Deventer de leefomgeving, culturele voorzieningen, evenementen, horeca, sport en schoolgebouwen aantrekkelijk wil maken voor de eigen jongeren, voor studenten en voor de vestiging van jonge gezinnen.
We werken een plan uit voor een toekomstbestendig gebruik van het vastgoed aan de Keizerstraat. De Schouwburg, het Kunstcircuit, het voormalige Filmhuis en de Irispanden zijn samengebracht onder de werknaam De Nieuwe Keizer. Deze ontwikkeling geeft een stevige impuls aan de economische ontwikkeling van het gebied. Daarnaast worden met deze ontwikkeling een aantal financiële knelpunten opgelost.
Voor het Burgerweeshuis wordt in deze begroting nog eens €1,3 miljoen euro extra gereserveerd zodat de totale reservering €4 miljoen euro bedraagt.. Conform de Leidraad Grote Projecten, wordt eerst de initiatieffase doorlopen met een uitwerking en vergelijking van verschillende scenario's.
Bewoners en bezoekers zoeken in de binnenstad sfeer en beleving. Onmisbare ingrediënten hiervoor zijn: een onderscheidend en verrassend aanbod van winkels, horeca, culturele en toeristisch recreatieve voorzieningen, een aangename ambiance en activiteiten. Kwaliteit en uitstraling zijn een voorwaarde. Het merendeel van deze ingrediënten is in Deventer ruim voor handen. Denk aan het monumentale karakter van de binnenstad, het relatief grote aanbod van winkels met een ‘couleur locale’, de karakteristieke inrichting van de openbare ruimte en landelijk bekende evenementen zoals Deventer op stelten, het Dickens festijn en de boekenmarkt. De binnenstad ondergaat de komende jaren een transformatie van ‘place to buy’ naar ‘place to be’. Als gevolg van de coronacrisis versnelt deze transformatie. Hiervoor is een programma-overstijgende uitvoeringsagenda voor de binnenstad opgesteld.
Prestaties
Toelichting
Toelichting
Toelichting
Doelstelling - Bewuste inrichting afgestemd op de behoefte die past bij de situatie en de huidige tijd (anticiperen op maatschappelijke ontwikkelingen)
Bij het (groot) onderhoud aan de openbare ruimte sturen we niet alleen op de technische toestand van de leefomgeving maar sturen we op een inrichting die past bij de functionele eisen die daar op dit moment aan gesteld worden.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
Het versterken van onze arbeidsmarkt markeert onze woningbouwambitie. Dat lukt als we investeren in het vasthouden en versterken van onze economische positie en werkgelegenheid. Ons economisch beleid richt zich op het aantrekken van nieuwe bedrijven, op het vergroten van mobiliteit op de arbeidsmarkt en op een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Werk draagt bij aan het geluk en gezondheid van onze inwoners. We stellen een agenda op met een samenhangende aanpak om de arbeidsmarkt te versterken.
Daarnaast hebben we de ambitie om aantrekkelijk te zijn voor jonge werknemers. Een aantal locaties langs de kennis-as van de Poort van Deventer tot aan het station, zoals de Kien, het gasfabriekterrein en S/Park bieden kansen. Deze ontwikkelingen trekken jong talent aan en behouden die voor Deventer. Ook versterken ze de economische samenwerking tussen bedrijven, onderwijsinstellingen en overheidsinstellingen. Om in de toekomst de economische ontwikkelingen in het gebied niet op slot te zetten, werkt het college een aantal maatregelen uit om de capaciteit en de flexibiliteit van het verkeerssysteem te vergroten.
De komende 15 jaar willen we mogelijk zo’n 11.000 nieuwe woningen bouwen. Bij die nieuwbouw richten we ons ook op jonge mensen om de stad en dorpen vitaal te houden. Voor een sterke economie en goed functionerende arbeidsmarkt zijn deze jongeren hard nodig. We willen onze eigen scholieren en studenten graag binden aan de stad, vaklieden behouden en ook studenten van buiten naar Deventer trekken om te wonen en te werken. Startende jonge huishoudens versterken bestaande wijken. Een grotere differentiatie van het woningaanbod is daarvoor nodig. Daarnaast zijn jongeren belangrijk voor het verenigingsleven en de levendigheid in de binnenstad. Bovendien zijn zij de toekomst voor tal van instellingen en organisaties die Deventer maken en regionaal op de kaart zetten. Een passende woning, goede voorzieningen (vrijetijd, cultureel en openbaar vervoer) en toekomstbestendig werk zorgen dat we jongeren aan Deventer binden en naar Deventer trekken. Dit is een veelomvattende en omvangrijke ambitie en vraagt om een dito strategie en blijvende investering. Bij deze begroting worden dan ook aanvullende middelen beschikbaar gesteld om te investeren in capaciteit voor de uitvoering van de routekaarten en bijbehorende aansturing.
Naast nieuwbouw van woningen, komen er in de komende jaren grote uitdagingen op de gemeente af om de wijken en dorpen leefbaar en vitaal te houden. Het gaat hierbij om de vergrijzing in combinatie met het langer thuis wonen in de eigen sociale omgeving, de inclusieve samenleving en de ongedeelde stad, de energietransitie en klimaatadaptatie. Hierbij willen we de woon- en leefkwaliteit en het voorzieningenaanbod op peil te houden en waar mogelijk te verbeteren.
Door alle ambities en opgaven worden stedelijke ontwikkelingen complexer. De projecten kunnen niet meer los van elkaar worden gezien. Maatregelen en activiteiten moeten op elkaar worden afgestemd. De organisatie van belangen, disciplines en allerlei beleidsthema’s is een hele klus. Daarnaast leidt de Omgevingswet tot een andere benadering van ontwikkelingen en aanvullende mogelijkheden om onze kosten te verhalen. De noodzaak om integraal en samenhangend te ontwikkelen neemt toe. Om te voorkomen dat we financiële kansen laten liggen of onvoldoende doelmatig werken investeren we extra in gebiedsmanagement.
Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost- Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen vormen daarin belangrijke infrastructuur. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Duurzaam Deventer
De twee hoofddoelen uit het Nationale Klimaatakkoord (2019) zijn het lokaal opwekken van duurzame energie door middel van zon en wind en de transitie naar een warmtevoorziening zonder fossiele brandstoffen. In 2020 is het Deventer Energieplan vastgesteld. Daarin zijn de stappen beschreven om tot een energieneutraal Deventer te komen. Daarna is de warmtetransitievisie vastgesteld en is met omringende gemeenten gewerkt aan de Regionale Energiestrategie. Het is een grote uitdaging om de energietransitie in samenhang met andere (ruimtelijke) opgaven en in samenspraak met bewoners en bedrijven gestalte te geven. Participatie door inwoners, bedrijven en andere partners is de sleutel bij de ontwikkeling van plannen voor opwek van duurzame energie. Daar zullen wij in 2022 mee doorgaan. Over de wijze waarop gaan we in gesprek met de raad.
Naast de RES met de focus op het realiseren van opwek van elektriciteit middels zon en wind, heeft de gemeente ook de opgave om de warmtetransitievisie te vertalen in wijkuitvoeringsplannen. De warmtevoorziening in nieuwe en bestaande wijken vraagt blijvende inzet vanuit de gemeente. Daarnaast worden er grote programma's voor energiebesparing uitgerold en vanwege de complexiteit en dynamiek vraagt dit extra capaciteit.
Mobiliteit is een belangrijk onderdeel van de energietransitie. Fossiele brandstoffen maken plaats voor duurzame energiebronnen. Het programmaplan Duurzame mobiliteit beschrijft hoe bewoners en bedrijven worden gestimuleerd om meer gebruik te maken van schone vervoermiddelen. De vier pijlers van het programmaplan ‘duurzame mobiliteit’ zijn:
1. infrastructuur: wegennetwerk en voorzieningen;
2. gedragsverandering: promotie van schone vervoersmiddelen;
3. samenwerking, vooral met bedrijfsleven;
4. innovatie en technologie.
Aanvullend werken we aan de logistiek in de binnenstad. De bedoeling is te komen tot zero emissie. Ook rollen we de rode loper uit voor de fiets. Het programma fiets is vastgesteld voor de periode 2021-2025. In de binnenstad investeren we in meer fietsvoorzieningen en bijbehorende dienstverlening.
Extreme weersomstandigheden hebben deze zomer in Zuid-Limburg geleid tot veel getroffenen en grote schade door wateroverlast. Het benadrukt de noodzaak om in Deventer blijvend te investeren in klimaatadaptatie.
We hebben geconstateerd dat een aantal maatschappelijke ontwikkelingen en thema's zoals droogte, hittestress, biodiversiteit en waarde van bomen nog niet goed verankerd waren in het geldende bomenbeleidsplan. Dit is vertaald naar een nieuw bomenbeleidsplan. Ook wordt een relatie gelegd met het nieuwe programmaplan klimaatadaptie en stellen we middelen beschikbaar voor klimaatadaptieve maatregelen. Met deze actualisatie is het nieuwe plan 2021 - 2030 toekomstbestendig, ook in het kader van de omgevingsvisie.
Oog voor elkaar
Vanuit het Verbindend Kader Sociaal Domein werken we aan een samenhangende aanpak voor het sociaal domein. Op dit moment zien we dat we onze transformatiedoelen financieel hebben bereikt. We waarderen de bijdrage van onze partners hieraan.
Eigen regie en oplossingen in de sociale leefomgeving van onze inwoners zijn uitgangspunt. De doorontwikkeling van onze teams in de toegang sluit daar goed bij aan. Door stevig te investeren in preventie hopen we een goede sociale basis te creëren. Als zorg en ondersteuning nodig is, maken we dat mogelijk. Ook helpen we zoveel mogelijk mensen aan het werk of begeleiden hen naar werk-leerroutes door Inzet op Maat. Omdat investeren in preventie helpt, is er de komende drie jaar een investeringsfonds preventie. Met dit fonds ondersteunen we initiatieven die bijdragen aan een sterke basisvoorziening in de wijken en dorpen. Zij zorgen daarbij dat inwoners geen of een kleiner beroep hoeven doen op maatwerkvoorzieningen. Bij succes maken we dit structureel.
We bouwen verder aan onze toegang in het sociaal domein. Daarbij bevorderen we samenwerking tussen alle schakels in de levensfasen van onze inwoners “Van Wieg naar Werk”. Verder investeren we in veilig en gezond opgroeien in Deventer. We sluiten aan bij de ambities die Deventer heeft op gebied van “verjongen en versterken arbeidsmarkt”. We willen een veilige omgeving om op te groeien met een gezonde leefstijl en goed onderwijs, met uitdagende vrijetijdsbestedingen in de buurt of stad en zicht op toekomstbestendig werk in onze gemeente. Dit draagt bij aan een sociaal en economisch sterk Deventer.
Door de coronacrisis doet een grotere groep mensen een beroep op onze voorzieningen. We helpen mensen waarbij zij zelf regie houden. We helpen bij het vinden van werk. Werk is belangrijk om volwaardig mee te doen aan de samenleving en maakt mensen gelukkiger. Ook sporten en beweging vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid. Niet alleen georganiseerd maar ook geïntegreerd en ingepast in onze dagelijkse leefomgeving gaat sporten en bewegen meer een plek krijgen de komende jaren. We werken verder aan het project van vervangende nieuwbouw voor het vmbo in Deventer en de sporthal Keizerslanden. Ook stelt het college voor miljoenen te investeren in vernieuwing van scholen Splithofstraat, Colmschaterenk, Borgele en Zwaluwenburg. Deze projecten dragen bij aan onze ambitie om te investeren in goed onderwijs voor jongeren en sportgelegenheid voor onze inwoners.
Als gemeente Deventer hebben we de ambitie en doelstelling dat: “Alle inwoners van Deventer (van jong tot oud) kunnen rondkomen en meedoen in de samenleving. Dit zonder dat zij stress ervaren van geldzorgen en (problematische) schulden”. We bieden ondersteuning en indien nodig inkomensondersteunende regelingen. We proberen schulden te voorkomen of in een zo vroeg mogelijk stadium op te lossen of beheersbaar te maken. Ook zetten we ons in om overerving van armoede tegen te gaan. We zorgen voor duurzame oplossingen en beseffen dat we hierbij ook de organisaties in de stad heel hard nodig hebben. Gezien alle landelijke en lokale ontwikkelingen is deze inzet nodig. Nog te veel gezinnen hebben geldzorgen en te veel kinderen groeien op in armoede. Wellicht kunnen we nooit alle armoede en schuldenproblematiek in Deventer oplossen, maar dat is wel het uitgangspunt.
Dat bereiken we door in te zetten op zowel inkomensondersteunende en participatie-bevorderende regelingen. Maar ook door ondersteuning en advies aan inwoners. Immers, we hebben regelingen die inwoners helpen, maar het streven is om hun situatie te verbeteren zodat ze die regelingen niet of minder nodig hebben.
Levendig Deventer
Deventer straalt geschiedenis uit en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder cultuur. Cultuur die ons doet ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken. Juist deze sector heeft flink geleden onder de coronacrisis. We spannen ons in voor het gelijk houden van de cultuurbegroting en waar mogelijk klappen op te vangen van instellingen die het hoofd tijdelijk niet boven water kunnen houden. In Deventer wordt historie met toekomst verbonden. Op bijzondere erfgoedlocaties ontpoppen initiatieven die ons inspireren. Zij krijgen de ruimte om te experimenteren en te groeien. Cultuur geeft op die manier letterlijk en figuurlijk identiteit, het brengt reuring en jaagt ruimtelijke, economische en sociale ontwikkelingen aan.
De Cultuurvisie Boeien en Bloeien wil de volle breedte van het culturele speelveld ondersteunen en financiële ruimte creëren voor het stimuleren van vernieuwende initiatieven. We kijken daarbij ook naar de aantrekkelijkheid voor jongeren. Dit omdat we vanuit onze woonambitie inzetten op verjongen. Dat betekent dat Deventer de leefomgeving, culturele voorzieningen, evenementen, horeca, sport en schoolgebouwen aantrekkelijk wil maken voor de eigen jongeren, voor studenten en voor de vestiging van jonge gezinnen.
We werken een plan uit voor een toekomstbestendig gebruik van het vastgoed aan de Keizerstraat. De Schouwburg, het Kunstcircuit, het voormalige Filmhuis en de Irispanden zijn samengebracht onder de werknaam De Nieuwe Keizer. Deze ontwikkeling geeft een stevige impuls aan de economische ontwikkeling van het gebied. Daarnaast worden met deze ontwikkeling een aantal financiële knelpunten opgelost.
Voor het Burgerweeshuis wordt in deze begroting nog eens €1,3 miljoen euro extra gereserveerd zodat de totale reservering €4 miljoen euro bedraagt.. Conform de Leidraad Grote Projecten, wordt eerst de initiatieffase doorlopen met een uitwerking en vergelijking van verschillende scenario's.
Bewoners en bezoekers zoeken in de binnenstad sfeer en beleving. Onmisbare ingrediënten hiervoor zijn: een onderscheidend en verrassend aanbod van winkels, horeca, culturele en toeristisch recreatieve voorzieningen, een aangename ambiance en activiteiten. Kwaliteit en uitstraling zijn een voorwaarde. Het merendeel van deze ingrediënten is in Deventer ruim voor handen. Denk aan het monumentale karakter van de binnenstad, het relatief grote aanbod van winkels met een ‘couleur locale’, de karakteristieke inrichting van de openbare ruimte en landelijk bekende evenementen zoals Deventer op stelten, het Dickens festijn en de boekenmarkt. De binnenstad ondergaat de komende jaren een transformatie van ‘place to buy’ naar ‘place to be’. Als gevolg van de coronacrisis versnelt deze transformatie. Hiervoor is een programma-overstijgende uitvoeringsagenda voor de binnenstad opgesteld.
Prestaties
Toelichting
Toelichting
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Dienstverleningsovereenkomst HGB 2023 | 5.7 Openbaar groen | Prijsstijging | |
Eind 2022 heeft Het Groenbedrijf (HGB) haar inschrijving voor de dienstverleningsovereenkomst 2023 (DVO) bekend gemaakt voor de onderhoud van het openbaar groen (m.u.v. het bestek sport). De inschrijving wijkt af van het beschikbare financiële kader van de gemeente Deventer. Het financiële knelpunt bedraagt €43.000 en is structureel van aard. De oorzaak hiervan is dat de gemeentelijke indexering lager is dan het door het HGB gehanteerde indexeringscijfer. Het financiële knelpunt was groter maar door efficiënter te kunnen werken en goedkoper in te schrijven op bepaalde onderdelen heeft HGB het verschil kunnen verlagen tot €43.000. Binnen programma Leefomgeving is gekeken of het knelpunt opgevangen kan worden. Dit is niet mogelijk gebleken daar de door de raad vastgestelde beeldkwaliteit en de veiligheid van de burgers binnen het openbaar groen anders in het geding komt. Na vaststelling van de CAO wordt de bijdrage aan HGB met €12.500 verhoogd voor de compensatie voor de loonbijstelling. Er resteert dan nog een tekort van €30.500. Dit wordt eenmalig gedekt uit de algemene middelen. De structurele oplossing moet binnen het programma worden aangedragen met een heroverwegingsvoorstel. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Prijsstijgingen groot onderhoudsopgave | 2.1 Verkeer en vervoer | Prijsstijging | |
De prijsstijging voor civiele werkzaamheden bedraagt op basis van de CBS indexcijfers 13%. De index die in de gemeentebegroting is gehanteerd bedraagt 5,5%. Dat betekent een indexeringsverschil van 7,5%. De calculaties van het groot en vervangingsonderhoud binnen programma Leefomgeving voor 2023 zijn gebaseerd op het prijspeil 2022. Dat betekent dat het indexeringsverschil direct doorwerkt in de geprogrammeerde projecten. Binnen het geprogrammeerd groot onderhoud (exploitatie) leidt dat tot een tekort van € 699.000. Wanneer dit verschil niet aangevuld kan worden leidt dit tot het stopzetten dan wel vertragen van de groot onderhoudsopgave wat op korte en lange termijn kan leiden tot veiligheidsrisico's en tot kapitaalvernietiging. Wij verzoeken daarom het budget aan te vullen en dekking te voorzien uit de algemene middelen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Compensatie stijgende brandstof- en energiekosten Circulus | 2.1 Verkeer en vervoer | Risico | |
In 2022 heeft Circulus gemeente Deventer geïnformeerd dat zij, als gevolg van de oorlog in Oekraïne, over 2022 een forse overschrijding voorzien op de brandstof-en energiekosten. Voor 2022 heeft Circulus aangegeven de overschrijding zelf te dragen. Voor het begrotingsjaar 2023 schat Circulus een dekkingstekort in van €1,7 miljoen te hebben op de brandstof- en energiekosten welke niet zelf gedragen kunnen worden. Het aandeel voor gemeente Deventer in dit dekkingstekort zou naar verwachting €463.000 bedragen. Voor gemeente Deventer heeft deze bijdrage betrekking op de dienstverleningsovereenkomsten Buitenruimte (inclusief Sociaal) en Grondstoffen. Na rato wordt de bijdrage als volgt verdeeld; €180.000 voor Buitenruimte (programma Leefomgeving) en €283.000 voor Grondstoffen (programma 4 Milieu en Duurzaamheid). Voor het programma Leefomgeving houdt dit in dat zij €180.000 in rekening gebracht krijgt van Circulus. Het programma kan geen beroep op de compensatieregeling energielasten daar Circulus ondanks de gestegen brandstofkosten geen negatief exploitatieresultaat zal behalen. Daar het om een verwachting gaat op basis van prijzen uit 2022 en de prijzen dalende zijn komen we er bij de 3e kwartaalrapportage 2023 bij u op terug wanneer we een concreter beeld en inzicht hebben. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Technische wijziging | 9.0 Meerdere | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. Dekking: Dekking binnen eigen programma |
Exploitatie | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 40.169 | 7.094 | 47.263 | 875 | 48.138 |
Baten | 15.414 | 412 | 15.826 | 88 | 15.914 |
Saldo | -24.755 | -6.682 | -31.437 | -787 | -32.224 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Dienstverleningsovereenkomst HGB 2023 | Lasten | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|---|---|---|---|---|---|
Prijsstijgingen groot onderhoudsopgave | Lasten | 699 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Lasten | 145 | 85 | 85 | 85 | 85 |
Totaal lasten | 874 | 85 | 85 | 85 | 85 | |
Technische wijziging | Baten | 87 | 27 | 27 | 27 | 27 |
Totaal baten | 87 | 27 | 27 | 27 | 27 | |
Saldo | -786 | -57 | -57 | -57 | -57 |
Reserves | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting | 586 | 0 | 586 | 0 | 586 |
Putting | 928 | 4.534 | 5.462 | 0 | 5.462 |
Saldo | 341 | 4.534 | 4.876 | 0 | 4.876 |
Investeringen | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven | 0 | 18.631 | 18.631 | 0 | 18.631 |
Inkomsten | 0 | 238 | 238 | 0 | 238 |
Saldo | 0 | -18.393 | -18.393 | 0 | -18.393 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Leefomgeving | Begroting 2022 | 40.169 | 15.414 | -24.755 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | 4.221 | 0 | -4.221 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 2.629 | 391 | -2.238 | ||
Meerjaren Perspectief Parkeren 2022 | 224 | 0 | -224 | ||
Verkoop standpl Stalpaert vd Wielenstr | 21 | 21 | 0 | 2023-215 | |
Totaal programma | 47.264 | 15.826 | -31.438 | ||
Reserves (bedragen x€1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Leefomgeving | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 586 | 928 | 342 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | 0 | 2.073 | 2.073 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 0 | 2.238 | 2.238 | ||
Meerjaren Perspectief Parkeren 2022 | 0 | 224 | 224 | ||
Totaal programma | 586 | 5.463 | 4.877 | ||
Investeringen (bedragen x€1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Leefomgeving | 3e kwartaalrapportage 2022 | 9.617 | 0 | -9.617 | |
4e kwartaalrapportage 2022 | 8.876 | 238 | -8.638 | ||
Totaal programma | 18.493 | 238 | -18.255 |
1e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |
---|---|---|---|---|
Brederodelaan | 2.1 | Op koers | Uitvoering voorzien in 2023 | |
Digitalisering Parkeren | 2.2 | Op koers | Inmiddels is het systeem ingevoerd en beschikken de meeste vergunninghouders over een digitale vergunning. Er zijn nog steeds enkele aandachtspunten waarover intensieve afstemming plaatsvindt met de leverancier. | |
Fietspaden Koersenweg/Lage Steenweg | 2.1 | Op koers | Lage Steenweg is uit de programmering genomen. Deze kan met klein onderhoud nog een aantal jaren mee. Uitvoering van fietspad Koersenweg start eind 2022. | |
Fietspaden Rembrandtkade/Vliegend Hert | 2.1 | Behoeft aandacht | Beide projecten worden uitgevoerd in 2023. | |
Fietspaden Spanjaardsdijk | 2.1 | Op koers | Uitvoering schuift naar 2023 mede doordat er grond aangekocht moet worden om het fietspad te kunnen realiseren. | |
Fietsparkeren Binnenstad | 2.1 | Op koers | Er lopen twee belangrijke sporen; fietsparkeren bij Lamme van Diesenplein en bij Mimik (proefopstelling). De stalling Lamme van Diesenplein is vrijwel gereed en bij Mimik is discussie ontstaan. | |
Fietsroutes Margijnenenk - Overstichtlaan | 2.1 | Op koers | Uitvoering wordt in 2022 afgerond. | |
Fietssnelweg Deventer-Zutphen | 2.1 | Op koers | het Voorlopig Ontwerp (VO) wordt op korte termijn ter finale besluitvorming voorgelegd aan de Provinciale Staten van Gelderland en de raden van de gemeente Zutphen, Lochem en Deventer. | |
Fietsstructuur A1 zone | 2.1 | Op koers | De voorbereiding loopt en wordt binnenkort voorgelegd aan college en raad. | |
Herinrichting Lebuinuspleinen | 2.1 | Op koers | Het project is in 2022 gerealiseerd. Inmiddels zitten we in de nazorgfase en worden de laatste restpunten afgewikkeld. De verwachting is dat eind Q2-2023 alles is afgerond. | |
Omvormen fietspaden | 2.1 | Op koers | Afgerond | |
Pr. Margrietlaan - Bathmen | 2.1 | Op koers | Uitvoering loopt. Afronding straatwerk voorzien in 2022. Groen wordt in 2023 uitgevoerd. | |
Project de Braam | 2.1 | Op koers | Civieltechnische uitvoering is gereed. Groen in voorjaar 2023. | |
Reconstructie Brinkgarage | 2.2 | Op koers | Het werk is technisch klaar, er vindt nog nazorg plaats en de financiële afhandeling wordt afgerond | |
Riolering en waterhuishouding | 7.2 | Op koers | In de breedte blijven de investeringen wat achter bij de programmering. | |
Roessinksweg | 2.1 | Op koers | In verband met werkzaamheden aan kabels en leidingen start de uitvoering in het voorjaar van 2023. | |
Rotonde Westerberg | 2.1 | Op koers | Door de samenloop met het omvormen van het fietspad Spanjaardsdijk start uitvoering in 2023. | |
Siemelinksweg | 2.1 | Op koers | Project is uitgesteld naar 2023 in verband met de samenloop met groot onderhoudswerk aan de N348 door de provincie. Het werk aan de voorsorteervakken zal worden gecombineerd met het werk van de provincie en met het aanbrengen van een nieuwe deklaag op de rest van de Siemelinksweg. In het MJOP-MIND 2023-2026 zal herprogrammering plaats vinden. | |
Tunnel Oostriklaan | 2.1 | Behoeft aandacht | De uitvoering is gereed maar de financiële afwikkeling is nog niet afgerond. De gemeente is nog steeds in gesprek met Prorail en de aannemer waarbij de gemeente een financieel risico loopt als gevolg van opgevoerd meerwerk door de aannemer. Door de verdere uitstel weten we op dit moment niet wanneer we meer duidelijkheid te kunnen verschaffen. Er wordt aangedrongen op een afstemmingsoverleg met de directie om tot een financiële afronding te kunnen komen | |
Vervangen houten bruggen | 2.1 | Op koers | Voorbereiding loopt. Het blijkt erg lastig om de dit werk correct voorbereid te krijgen. Uitvoering is vooralsnog voorzien in 2023. | |