Verbindend kader Sociaal domein
We hebben een verbindend kader sociaal domein 2019-2022 vastgesteld waarin de ambities van het college, doelstellingen, overzicht en planning in het sociale domein in kaart zijn gebracht voor de komende jaren. Deze agenda houden we gezamenlijk met de raad actueel. Zo zorgen we in het sociale domein voor samenhang en verbinding.
Transformatieopgave
Het sociaal domein staat er in Deventer goed voor. Toch blijft het zaak om vol in te blijven zetten op transformatie. Investeren in preventie blijft de sleutel om te voorkomen dat mensen zwaardere zorg of ondersteuning nodig hebben. We blijven inspelen op de veranderende samenleving, mogelijkheden op innovatie en om passende ondersteuning en begeleiding van mensen naar werk ook op langere termijn goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Dit doen we door binnen de programma’s afzonderlijk onze doelen en resultaten te benoemen en realiseren, maar ook door een nauwe samenwerking tussen de programma’s. Zo werken we nadrukkelijk samen aan het initiatief ‘voorzieningen in de buurt’, aanpak dak- en thuisloosheid jongeren, wijkgericht werken en nog diverse andere initiatieven.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Inburgering
Inburgeringsplichtigen leren zo snel mogelijk de Nederlandse taal op het voor hen hoogst haalbare niveau en gaan volwaardig aan de Nederlandse samenleving deelnemen, bij voorkeur door middel van betaald werk.Relatie met strategisch doel: Oog voor elkaar en Samenwerken en samen leven.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Vanuit het Verbindend Kader Sociaal Domein werken we aan een samenhangende aanpak voor het sociaal domein. Op dit moment zien we dat we onze transformatiedoelen financieel hebben bereikt. We waarderen de bijdrage van onze partners hieraan.
Eigen regie en oplossingen in de sociale leefomgeving van onze inwoners zijn uitgangspunt. De doorontwikkeling van onze teams in de toegang sluit daar goed bij aan. Door stevig te investeren in preventie hopen we een goede sociale basis te creëren. Als zorg en ondersteuning nodig is, maken we dat mogelijk. Ook helpen we zoveel mogelijk mensen aan het werk of begeleiden hen naar werk-leerroutes door Inzet op Maat. Omdat investeren in preventie helpt, is er de komende drie jaar een investeringsfonds preventie. Met dit fonds ondersteunen we initiatieven die bijdragen aan een sterke basisvoorziening in de wijken en dorpen. Zij zorgen daarbij dat inwoners geen of een kleiner beroep hoeven doen op maatwerkvoorzieningen. Bij succes maken we dit structureel.
We bouwen verder aan onze toegang in het sociaal domein. Daarbij bevorderen we samenwerking tussen alle schakels in de levensfasen van onze inwoners “Van Wieg naar Werk”. Verder investeren we in veilig en gezond opgroeien in Deventer. We sluiten aan bij de ambities die Deventer heeft op gebied van “verjongen en versterken arbeidsmarkt”. We willen een veilige omgeving om op te groeien met een gezonde leefstijl en goed onderwijs, met uitdagende vrijetijdsbestedingen in de buurt of stad en zicht op toekomstbestendig werk in onze gemeente. Dit draagt bij aan een sociaal en economisch sterk Deventer.
Door de coronacrisis doet een grotere groep mensen een beroep op onze voorzieningen. We helpen mensen waarbij zij zelf regie houden. We helpen bij het vinden van werk. Werk is belangrijk om volwaardig mee te doen aan de samenleving en maakt mensen gelukkiger. Ook sporten en beweging vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid. Niet alleen georganiseerd maar ook geïntegreerd en ingepast in onze dagelijkse leefomgeving gaat sporten en bewegen meer een plek krijgen de komende jaren. We werken verder aan het project van vervangende nieuwbouw voor het vmbo in Deventer en de sporthal Keizerslanden. Ook stelt het college voor miljoenen te investeren in vernieuwing van scholen Splithofstraat, Colmschaterenk, Borgele en Zwaluwenburg. Deze projecten dragen bij aan onze ambitie om te investeren in goed onderwijs voor jongeren en sportgelegenheid voor onze inwoners.
Als gemeente Deventer hebben we de ambitie en doelstelling dat: “Alle inwoners van Deventer (van jong tot oud) kunnen rondkomen en meedoen in de samenleving. Dit zonder dat zij stress ervaren van geldzorgen en (problematische) schulden”. We bieden ondersteuning en indien nodig inkomensondersteunende regelingen. We proberen schulden te voorkomen of in een zo vroeg mogelijk stadium op te lossen of beheersbaar te maken. Ook zetten we ons in om overerving van armoede tegen te gaan. We zorgen voor duurzame oplossingen en beseffen dat we hierbij ook de organisaties in de stad heel hard nodig hebben. Gezien alle landelijke en lokale ontwikkelingen is deze inzet nodig. Nog te veel gezinnen hebben geldzorgen en te veel kinderen groeien op in armoede. Wellicht kunnen we nooit alle armoede en schuldenproblematiek in Deventer oplossen, maar dat is wel het uitgangspunt.
Dat bereiken we door in te zetten op zowel inkomensondersteunende en participatie-bevorderende regelingen. Maar ook door ondersteuning en advies aan inwoners. Immers, we hebben regelingen die inwoners helpen, maar het streven is om hun situatie te verbeteren zodat ze die regelingen niet of minder nodig hebben.
Prestaties
Doelstelling - Sport en beweging
Samen sporten maakt sterk. We versterken het georganiseerd sporten bij verenigingen, als belangrijke sociale en sportieve basis
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Vanuit het Verbindend Kader Sociaal Domein werken we aan een samenhangende aanpak voor het sociaal domein. Op dit moment zien we dat we onze transformatiedoelen financieel hebben bereikt. We waarderen de bijdrage van onze partners hieraan.
Eigen regie en oplossingen in de sociale leefomgeving van onze inwoners zijn uitgangspunt. De doorontwikkeling van onze teams in de toegang sluit daar goed bij aan. Door stevig te investeren in preventie hopen we een goede sociale basis te creëren. Als zorg en ondersteuning nodig is, maken we dat mogelijk. Ook helpen we zoveel mogelijk mensen aan het werk of begeleiden hen naar werk-leerroutes door Inzet op Maat. Omdat investeren in preventie helpt, is er de komende drie jaar een investeringsfonds preventie. Met dit fonds ondersteunen we initiatieven die bijdragen aan een sterke basisvoorziening in de wijken en dorpen. Zij zorgen daarbij dat inwoners geen of een kleiner beroep hoeven doen op maatwerkvoorzieningen. Bij succes maken we dit structureel.
We bouwen verder aan onze toegang in het sociaal domein. Daarbij bevorderen we samenwerking tussen alle schakels in de levensfasen van onze inwoners “Van Wieg naar Werk”. Verder investeren we in veilig en gezond opgroeien in Deventer. We sluiten aan bij de ambities die Deventer heeft op gebied van “verjongen en versterken arbeidsmarkt”. We willen een veilige omgeving om op te groeien met een gezonde leefstijl en goed onderwijs, met uitdagende vrijetijdsbestedingen in de buurt of stad en zicht op toekomstbestendig werk in onze gemeente. Dit draagt bij aan een sociaal en economisch sterk Deventer.
Door de coronacrisis doet een grotere groep mensen een beroep op onze voorzieningen. We helpen mensen waarbij zij zelf regie houden. We helpen bij het vinden van werk. Werk is belangrijk om volwaardig mee te doen aan de samenleving en maakt mensen gelukkiger. Ook sporten en beweging vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid. Niet alleen georganiseerd maar ook geïntegreerd en ingepast in onze dagelijkse leefomgeving gaat sporten en bewegen meer een plek krijgen de komende jaren. We werken verder aan het project van vervangende nieuwbouw voor het vmbo in Deventer en de sporthal Keizerslanden. Ook stelt het college voor miljoenen te investeren in vernieuwing van scholen Splithofstraat, Colmschaterenk, Borgele en Zwaluwenburg. Deze projecten dragen bij aan onze ambitie om te investeren in goed onderwijs voor jongeren en sportgelegenheid voor onze inwoners.
Als gemeente Deventer hebben we de ambitie en doelstelling dat: “Alle inwoners van Deventer (van jong tot oud) kunnen rondkomen en meedoen in de samenleving. Dit zonder dat zij stress ervaren van geldzorgen en (problematische) schulden”. We bieden ondersteuning en indien nodig inkomensondersteunende regelingen. We proberen schulden te voorkomen of in een zo vroeg mogelijk stadium op te lossen of beheersbaar te maken. Ook zetten we ons in om overerving van armoede tegen te gaan. We zorgen voor duurzame oplossingen en beseffen dat we hierbij ook de organisaties in de stad heel hard nodig hebben. Gezien alle landelijke en lokale ontwikkelingen is deze inzet nodig. Nog te veel gezinnen hebben geldzorgen en te veel kinderen groeien op in armoede. Wellicht kunnen we nooit alle armoede en schuldenproblematiek in Deventer oplossen, maar dat is wel het uitgangspunt.
Dat bereiken we door in te zetten op zowel inkomensondersteunende en participatie-bevorderende regelingen. Maar ook door ondersteuning en advies aan inwoners. Immers, we hebben regelingen die inwoners helpen, maar het streven is om hun situatie te verbeteren zodat ze die regelingen niet of minder nodig hebben.
Prestaties
Toelichting
Doelstelling - Schuldhulpverlening
Iedere inwoner met een laag (besteedbaar) inkomen of schulden weet welke ondersteuning de gemeente kan bieden en ontvangt deze.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Vanuit het Verbindend Kader Sociaal Domein werken we aan een samenhangende aanpak voor het sociaal domein. Op dit moment zien we dat we onze transformatiedoelen financieel hebben bereikt. We waarderen de bijdrage van onze partners hieraan.
Eigen regie en oplossingen in de sociale leefomgeving van onze inwoners zijn uitgangspunt. De doorontwikkeling van onze teams in de toegang sluit daar goed bij aan. Door stevig te investeren in preventie hopen we een goede sociale basis te creëren. Als zorg en ondersteuning nodig is, maken we dat mogelijk. Ook helpen we zoveel mogelijk mensen aan het werk of begeleiden hen naar werk-leerroutes door Inzet op Maat. Omdat investeren in preventie helpt, is er de komende drie jaar een investeringsfonds preventie. Met dit fonds ondersteunen we initiatieven die bijdragen aan een sterke basisvoorziening in de wijken en dorpen. Zij zorgen daarbij dat inwoners geen of een kleiner beroep hoeven doen op maatwerkvoorzieningen. Bij succes maken we dit structureel.
We bouwen verder aan onze toegang in het sociaal domein. Daarbij bevorderen we samenwerking tussen alle schakels in de levensfasen van onze inwoners “Van Wieg naar Werk”. Verder investeren we in veilig en gezond opgroeien in Deventer. We sluiten aan bij de ambities die Deventer heeft op gebied van “verjongen en versterken arbeidsmarkt”. We willen een veilige omgeving om op te groeien met een gezonde leefstijl en goed onderwijs, met uitdagende vrijetijdsbestedingen in de buurt of stad en zicht op toekomstbestendig werk in onze gemeente. Dit draagt bij aan een sociaal en economisch sterk Deventer.
Door de coronacrisis doet een grotere groep mensen een beroep op onze voorzieningen. We helpen mensen waarbij zij zelf regie houden. We helpen bij het vinden van werk. Werk is belangrijk om volwaardig mee te doen aan de samenleving en maakt mensen gelukkiger. Ook sporten en beweging vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid. Niet alleen georganiseerd maar ook geïntegreerd en ingepast in onze dagelijkse leefomgeving gaat sporten en bewegen meer een plek krijgen de komende jaren. We werken verder aan het project van vervangende nieuwbouw voor het vmbo in Deventer en de sporthal Keizerslanden. Ook stelt het college voor miljoenen te investeren in vernieuwing van scholen Splithofstraat, Colmschaterenk, Borgele en Zwaluwenburg. Deze projecten dragen bij aan onze ambitie om te investeren in goed onderwijs voor jongeren en sportgelegenheid voor onze inwoners.
Als gemeente Deventer hebben we de ambitie en doelstelling dat: “Alle inwoners van Deventer (van jong tot oud) kunnen rondkomen en meedoen in de samenleving. Dit zonder dat zij stress ervaren van geldzorgen en (problematische) schulden”. We bieden ondersteuning en indien nodig inkomensondersteunende regelingen. We proberen schulden te voorkomen of in een zo vroeg mogelijk stadium op te lossen of beheersbaar te maken. Ook zetten we ons in om overerving van armoede tegen te gaan. We zorgen voor duurzame oplossingen en beseffen dat we hierbij ook de organisaties in de stad heel hard nodig hebben. Gezien alle landelijke en lokale ontwikkelingen is deze inzet nodig. Nog te veel gezinnen hebben geldzorgen en te veel kinderen groeien op in armoede. Wellicht kunnen we nooit alle armoede en schuldenproblematiek in Deventer oplossen, maar dat is wel het uitgangspunt.
Dat bereiken we door in te zetten op zowel inkomensondersteunende en participatie-bevorderende regelingen. Maar ook door ondersteuning en advies aan inwoners. Immers, we hebben regelingen die inwoners helpen, maar het streven is om hun situatie te verbeteren zodat ze die regelingen niet of minder nodig hebben.
Prestaties
Toelichting
Doelstelling - Gezond leven in Deventer
Inwoners in Deventer kunnen zo lang mogelijk gezond leven in Deventer. Ongeacht afkomst, sociaal economische status en kennis.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Vanuit het Verbindend Kader Sociaal Domein werken we aan een samenhangende aanpak voor het sociaal domein. Op dit moment zien we dat we onze transformatiedoelen financieel hebben bereikt. We waarderen de bijdrage van onze partners hieraan.
Eigen regie en oplossingen in de sociale leefomgeving van onze inwoners zijn uitgangspunt. De doorontwikkeling van onze teams in de toegang sluit daar goed bij aan. Door stevig te investeren in preventie hopen we een goede sociale basis te creëren. Als zorg en ondersteuning nodig is, maken we dat mogelijk. Ook helpen we zoveel mogelijk mensen aan het werk of begeleiden hen naar werk-leerroutes door Inzet op Maat. Omdat investeren in preventie helpt, is er de komende drie jaar een investeringsfonds preventie. Met dit fonds ondersteunen we initiatieven die bijdragen aan een sterke basisvoorziening in de wijken en dorpen. Zij zorgen daarbij dat inwoners geen of een kleiner beroep hoeven doen op maatwerkvoorzieningen. Bij succes maken we dit structureel.
We bouwen verder aan onze toegang in het sociaal domein. Daarbij bevorderen we samenwerking tussen alle schakels in de levensfasen van onze inwoners “Van Wieg naar Werk”. Verder investeren we in veilig en gezond opgroeien in Deventer. We sluiten aan bij de ambities die Deventer heeft op gebied van “verjongen en versterken arbeidsmarkt”. We willen een veilige omgeving om op te groeien met een gezonde leefstijl en goed onderwijs, met uitdagende vrijetijdsbestedingen in de buurt of stad en zicht op toekomstbestendig werk in onze gemeente. Dit draagt bij aan een sociaal en economisch sterk Deventer.
Door de coronacrisis doet een grotere groep mensen een beroep op onze voorzieningen. We helpen mensen waarbij zij zelf regie houden. We helpen bij het vinden van werk. Werk is belangrijk om volwaardig mee te doen aan de samenleving en maakt mensen gelukkiger. Ook sporten en beweging vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid. Niet alleen georganiseerd maar ook geïntegreerd en ingepast in onze dagelijkse leefomgeving gaat sporten en bewegen meer een plek krijgen de komende jaren. We werken verder aan het project van vervangende nieuwbouw voor het vmbo in Deventer en de sporthal Keizerslanden. Ook stelt het college voor miljoenen te investeren in vernieuwing van scholen Splithofstraat, Colmschaterenk, Borgele en Zwaluwenburg. Deze projecten dragen bij aan onze ambitie om te investeren in goed onderwijs voor jongeren en sportgelegenheid voor onze inwoners.
Als gemeente Deventer hebben we de ambitie en doelstelling dat: “Alle inwoners van Deventer (van jong tot oud) kunnen rondkomen en meedoen in de samenleving. Dit zonder dat zij stress ervaren van geldzorgen en (problematische) schulden”. We bieden ondersteuning en indien nodig inkomensondersteunende regelingen. We proberen schulden te voorkomen of in een zo vroeg mogelijk stadium op te lossen of beheersbaar te maken. Ook zetten we ons in om overerving van armoede tegen te gaan. We zorgen voor duurzame oplossingen en beseffen dat we hierbij ook de organisaties in de stad heel hard nodig hebben. Gezien alle landelijke en lokale ontwikkelingen is deze inzet nodig. Nog te veel gezinnen hebben geldzorgen en te veel kinderen groeien op in armoede. Wellicht kunnen we nooit alle armoede en schuldenproblematiek in Deventer oplossen, maar dat is wel het uitgangspunt.
Dat bereiken we door in te zetten op zowel inkomensondersteunende en participatie-bevorderende regelingen. Maar ook door ondersteuning en advies aan inwoners. Immers, we hebben regelingen die inwoners helpen, maar het streven is om hun situatie te verbeteren zodat ze die regelingen niet of minder nodig hebben.
Prestaties
Doelstelling - Sociale cohesie, diversiteit en inclusiviteit
we zetten in op het versterken van sociale cohesie en het vergroten van de diversiteiten en inclusiviteit in Deventer
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Vanuit het Verbindend Kader Sociaal Domein werken we aan een samenhangende aanpak voor het sociaal domein. Op dit moment zien we dat we onze transformatiedoelen financieel hebben bereikt. We waarderen de bijdrage van onze partners hieraan.
Eigen regie en oplossingen in de sociale leefomgeving van onze inwoners zijn uitgangspunt. De doorontwikkeling van onze teams in de toegang sluit daar goed bij aan. Door stevig te investeren in preventie hopen we een goede sociale basis te creëren. Als zorg en ondersteuning nodig is, maken we dat mogelijk. Ook helpen we zoveel mogelijk mensen aan het werk of begeleiden hen naar werk-leerroutes door Inzet op Maat. Omdat investeren in preventie helpt, is er de komende drie jaar een investeringsfonds preventie. Met dit fonds ondersteunen we initiatieven die bijdragen aan een sterke basisvoorziening in de wijken en dorpen. Zij zorgen daarbij dat inwoners geen of een kleiner beroep hoeven doen op maatwerkvoorzieningen. Bij succes maken we dit structureel.
We bouwen verder aan onze toegang in het sociaal domein. Daarbij bevorderen we samenwerking tussen alle schakels in de levensfasen van onze inwoners “Van Wieg naar Werk”. Verder investeren we in veilig en gezond opgroeien in Deventer. We sluiten aan bij de ambities die Deventer heeft op gebied van “verjongen en versterken arbeidsmarkt”. We willen een veilige omgeving om op te groeien met een gezonde leefstijl en goed onderwijs, met uitdagende vrijetijdsbestedingen in de buurt of stad en zicht op toekomstbestendig werk in onze gemeente. Dit draagt bij aan een sociaal en economisch sterk Deventer.
Door de coronacrisis doet een grotere groep mensen een beroep op onze voorzieningen. We helpen mensen waarbij zij zelf regie houden. We helpen bij het vinden van werk. Werk is belangrijk om volwaardig mee te doen aan de samenleving en maakt mensen gelukkiger. Ook sporten en beweging vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid. Niet alleen georganiseerd maar ook geïntegreerd en ingepast in onze dagelijkse leefomgeving gaat sporten en bewegen meer een plek krijgen de komende jaren. We werken verder aan het project van vervangende nieuwbouw voor het vmbo in Deventer en de sporthal Keizerslanden. Ook stelt het college voor miljoenen te investeren in vernieuwing van scholen Splithofstraat, Colmschaterenk, Borgele en Zwaluwenburg. Deze projecten dragen bij aan onze ambitie om te investeren in goed onderwijs voor jongeren en sportgelegenheid voor onze inwoners.
Als gemeente Deventer hebben we de ambitie en doelstelling dat: “Alle inwoners van Deventer (van jong tot oud) kunnen rondkomen en meedoen in de samenleving. Dit zonder dat zij stress ervaren van geldzorgen en (problematische) schulden”. We bieden ondersteuning en indien nodig inkomensondersteunende regelingen. We proberen schulden te voorkomen of in een zo vroeg mogelijk stadium op te lossen of beheersbaar te maken. Ook zetten we ons in om overerving van armoede tegen te gaan. We zorgen voor duurzame oplossingen en beseffen dat we hierbij ook de organisaties in de stad heel hard nodig hebben. Gezien alle landelijke en lokale ontwikkelingen is deze inzet nodig. Nog te veel gezinnen hebben geldzorgen en te veel kinderen groeien op in armoede. Wellicht kunnen we nooit alle armoede en schuldenproblematiek in Deventer oplossen, maar dat is wel het uitgangspunt.
Dat bereiken we door in te zetten op zowel inkomensondersteunende en participatie-bevorderende regelingen. Maar ook door ondersteuning en advies aan inwoners. Immers, we hebben regelingen die inwoners helpen, maar het streven is om hun situatie te verbeteren zodat ze die regelingen niet of minder nodig hebben.
Prestaties
Doelstelling - Regionale voorzieningen beschermd wonen en maatschappelijke opvang
Door regionale voorzieningen beschermd wonen, maatschappelijke opvang, bed & break, oggz en verslavingszorg wordt maatschappelijke uitval van inwoners voorkomen, maatschappelijk herstel, participatie en zelfredzaamheid van inwoners vergroot en de veiligheid en stabiliteit van deze inwoners bevorderd, waardoor inwoners (zo snel mogelijk weer) zo zelfstandig mogelijk kunnen wonen, met daarbij de noodzakelijke hulp, zorg en/of begeleiding.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Vanuit het Verbindend Kader Sociaal Domein werken we aan een samenhangende aanpak voor het sociaal domein. Op dit moment zien we dat we onze transformatiedoelen financieel hebben bereikt. We waarderen de bijdrage van onze partners hieraan.
Eigen regie en oplossingen in de sociale leefomgeving van onze inwoners zijn uitgangspunt. De doorontwikkeling van onze teams in de toegang sluit daar goed bij aan. Door stevig te investeren in preventie hopen we een goede sociale basis te creëren. Als zorg en ondersteuning nodig is, maken we dat mogelijk. Ook helpen we zoveel mogelijk mensen aan het werk of begeleiden hen naar werk-leerroutes door Inzet op Maat. Omdat investeren in preventie helpt, is er de komende drie jaar een investeringsfonds preventie. Met dit fonds ondersteunen we initiatieven die bijdragen aan een sterke basisvoorziening in de wijken en dorpen. Zij zorgen daarbij dat inwoners geen of een kleiner beroep hoeven doen op maatwerkvoorzieningen. Bij succes maken we dit structureel.
We bouwen verder aan onze toegang in het sociaal domein. Daarbij bevorderen we samenwerking tussen alle schakels in de levensfasen van onze inwoners “Van Wieg naar Werk”. Verder investeren we in veilig en gezond opgroeien in Deventer. We sluiten aan bij de ambities die Deventer heeft op gebied van “verjongen en versterken arbeidsmarkt”. We willen een veilige omgeving om op te groeien met een gezonde leefstijl en goed onderwijs, met uitdagende vrijetijdsbestedingen in de buurt of stad en zicht op toekomstbestendig werk in onze gemeente. Dit draagt bij aan een sociaal en economisch sterk Deventer.
Door de coronacrisis doet een grotere groep mensen een beroep op onze voorzieningen. We helpen mensen waarbij zij zelf regie houden. We helpen bij het vinden van werk. Werk is belangrijk om volwaardig mee te doen aan de samenleving en maakt mensen gelukkiger. Ook sporten en beweging vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid. Niet alleen georganiseerd maar ook geïntegreerd en ingepast in onze dagelijkse leefomgeving gaat sporten en bewegen meer een plek krijgen de komende jaren. We werken verder aan het project van vervangende nieuwbouw voor het vmbo in Deventer en de sporthal Keizerslanden. Ook stelt het college voor miljoenen te investeren in vernieuwing van scholen Splithofstraat, Colmschaterenk, Borgele en Zwaluwenburg. Deze projecten dragen bij aan onze ambitie om te investeren in goed onderwijs voor jongeren en sportgelegenheid voor onze inwoners.
Als gemeente Deventer hebben we de ambitie en doelstelling dat: “Alle inwoners van Deventer (van jong tot oud) kunnen rondkomen en meedoen in de samenleving. Dit zonder dat zij stress ervaren van geldzorgen en (problematische) schulden”. We bieden ondersteuning en indien nodig inkomensondersteunende regelingen. We proberen schulden te voorkomen of in een zo vroeg mogelijk stadium op te lossen of beheersbaar te maken. Ook zetten we ons in om overerving van armoede tegen te gaan. We zorgen voor duurzame oplossingen en beseffen dat we hierbij ook de organisaties in de stad heel hard nodig hebben. Gezien alle landelijke en lokale ontwikkelingen is deze inzet nodig. Nog te veel gezinnen hebben geldzorgen en te veel kinderen groeien op in armoede. Wellicht kunnen we nooit alle armoede en schuldenproblematiek in Deventer oplossen, maar dat is wel het uitgangspunt.
Dat bereiken we door in te zetten op zowel inkomensondersteunende en participatie-bevorderende regelingen. Maar ook door ondersteuning en advies aan inwoners. Immers, we hebben regelingen die inwoners helpen, maar het streven is om hun situatie te verbeteren zodat ze die regelingen niet of minder nodig hebben.
Prestaties
Toelichting
Toelichting
Toelichting
Doelstelling - Maatwerk
Waar inwoners onvoldoende in staat zijn om deel te nemen, ondersteunen we ze. Dit doen we door goed naar de specifieke omstandigheden te kijken en ondersteuning of zorg te bieden waar nodig.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Vanuit het Verbindend Kader Sociaal Domein werken we aan een samenhangende aanpak voor het sociaal domein. Op dit moment zien we dat we onze transformatiedoelen financieel hebben bereikt. We waarderen de bijdrage van onze partners hieraan.
Eigen regie en oplossingen in de sociale leefomgeving van onze inwoners zijn uitgangspunt. De doorontwikkeling van onze teams in de toegang sluit daar goed bij aan. Door stevig te investeren in preventie hopen we een goede sociale basis te creëren. Als zorg en ondersteuning nodig is, maken we dat mogelijk. Ook helpen we zoveel mogelijk mensen aan het werk of begeleiden hen naar werk-leerroutes door Inzet op Maat. Omdat investeren in preventie helpt, is er de komende drie jaar een investeringsfonds preventie. Met dit fonds ondersteunen we initiatieven die bijdragen aan een sterke basisvoorziening in de wijken en dorpen. Zij zorgen daarbij dat inwoners geen of een kleiner beroep hoeven doen op maatwerkvoorzieningen. Bij succes maken we dit structureel.
We bouwen verder aan onze toegang in het sociaal domein. Daarbij bevorderen we samenwerking tussen alle schakels in de levensfasen van onze inwoners “Van Wieg naar Werk”. Verder investeren we in veilig en gezond opgroeien in Deventer. We sluiten aan bij de ambities die Deventer heeft op gebied van “verjongen en versterken arbeidsmarkt”. We willen een veilige omgeving om op te groeien met een gezonde leefstijl en goed onderwijs, met uitdagende vrijetijdsbestedingen in de buurt of stad en zicht op toekomstbestendig werk in onze gemeente. Dit draagt bij aan een sociaal en economisch sterk Deventer.
Door de coronacrisis doet een grotere groep mensen een beroep op onze voorzieningen. We helpen mensen waarbij zij zelf regie houden. We helpen bij het vinden van werk. Werk is belangrijk om volwaardig mee te doen aan de samenleving en maakt mensen gelukkiger. Ook sporten en beweging vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid. Niet alleen georganiseerd maar ook geïntegreerd en ingepast in onze dagelijkse leefomgeving gaat sporten en bewegen meer een plek krijgen de komende jaren. We werken verder aan het project van vervangende nieuwbouw voor het vmbo in Deventer en de sporthal Keizerslanden. Ook stelt het college voor miljoenen te investeren in vernieuwing van scholen Splithofstraat, Colmschaterenk, Borgele en Zwaluwenburg. Deze projecten dragen bij aan onze ambitie om te investeren in goed onderwijs voor jongeren en sportgelegenheid voor onze inwoners.
Als gemeente Deventer hebben we de ambitie en doelstelling dat: “Alle inwoners van Deventer (van jong tot oud) kunnen rondkomen en meedoen in de samenleving. Dit zonder dat zij stress ervaren van geldzorgen en (problematische) schulden”. We bieden ondersteuning en indien nodig inkomensondersteunende regelingen. We proberen schulden te voorkomen of in een zo vroeg mogelijk stadium op te lossen of beheersbaar te maken. Ook zetten we ons in om overerving van armoede tegen te gaan. We zorgen voor duurzame oplossingen en beseffen dat we hierbij ook de organisaties in de stad heel hard nodig hebben. Gezien alle landelijke en lokale ontwikkelingen is deze inzet nodig. Nog te veel gezinnen hebben geldzorgen en te veel kinderen groeien op in armoede. Wellicht kunnen we nooit alle armoede en schuldenproblematiek in Deventer oplossen, maar dat is wel het uitgangspunt.
Dat bereiken we door in te zetten op zowel inkomensondersteunende en participatie-bevorderende regelingen. Maar ook door ondersteuning en advies aan inwoners. Immers, we hebben regelingen die inwoners helpen, maar het streven is om hun situatie te verbeteren zodat ze die regelingen niet of minder nodig hebben.
Prestaties
Toelichting
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Energiecompensatie zwembaden | 5.2 Sportaccommodaties | Kans | |
De energieprijzen hebben forse impact op de begroting van het Sportbedrijf. In 2023 verwacht het Sportbedriif ten opzichte van haar begroting meerkosten van €671.904 (exclusief btw). Het Ministerie van VWS heeft een aankondiging afgegeven voor een regeling om zwembaden voor 2022 en 2023 te compenseren voor de meerkosten exclusief btw van gas en elektra (SPUK E Zwembaden). Bedragen zijn nog niet bekend. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Spuk Gala | 7.1 Volksgezondheid | Overige afwijking | |
Onlangs heeft de gemeente de aanvraag ingediend voor de specifieke uitkering Gezond en Actief Leven Akkoord (SPUK GALA). De Brede SPUK-regeling is voor alle gemeenten beschikbaar gesteld voor sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis. Door Deventer zijn de onderstaande bedragen aangevraagd: 2023: €1.690.067 2024: €1.672.538 2025: €1.672.538 2026: €1.325.931 De gelden komen grotendeels ter vervanging van bestaande middelen in de begroting. Na toekenning van de middelen worden deze verwerkt in de begroting. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
HGB onderhoud sportvelden | 5.2 Sportaccommodaties | Prijsstijging | |
Het Groenbedrijf heeft met haar werkzaamheden een hogere indexering (inkoop producten 18% en personeel 10%) dan de gemeentelijke indexering in de begroting 2023 van 5,5%. Dit levert een structureel tekort op van €40.000 na aftrek van de Spuk sport. Na vaststelling van de CAO wordt de bijdrage aan HGB met €12.500 verhoogd vanwege compensatie voor de loonbijstelling (via de algemene middelen). Er resteert dan nog een tekort van €27.500. Dit wordt eenmalig gedekt uit de algemene middelen. De structurele oplossing moet binnen het programma worden aangedragen met een heroverwegingsvoorstel. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Inzet reserve knelpunten sport voor verduurzamen via veldverlichting | 5.2 Sportaccommodaties | Overige afwijking | |
Een aantal verenigingen heeft de wens om de conventionele veldverlichting in eigendom van de gemeente versneld om te zetten naar LED-verlichting. Voetbalvereniging DVV Go Ahead wil concreet dit jaar de verlichting van veld 2 omvormen en zelf hierin investeren omdat ze ook zelf de gebruikskosten betalen. De verlichting staat in het MJOP gepland in 2036. Afgesproken is dat de vereniging zelf de investering doet en gebruik maakt van de BOSA en dat de gemeente de netto investering vergoed. Zowel de gemeente als de vereniging betalen 50% van de kapitaalslasten van de nieuwe investering. Voorstel is om het gemeentelijk aandeel in de kapitaalslasten te dekken vanuit de Reserve knelpunten in de sport. In de 2e kwartaalrapportage wordt de investering en kapitaalslasten opgenomen. Deze mogelijkheid van versneld verduurzamen bieden we ook aan, aan andere verenigingen. De reserve knelpunten in de sport is toereikend om de kosten te kunnen dekken als alle verenigingen hier gebruik van maken. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Sporthal Marke Zuid prijsstijging en Breeam-ENG | 5.2 Sportaccommodaties | Prijsstijging | |
Zoals toegelicht in de nota 2023-292 is de aanbesteding van de sporthal Marke Zuid mislukt en is duidelijk geworden dat het beschikbare budget van €8.291.500 (incl. btw) bij lange na niet toereikend is. Op basis van de gegevens uit de mislukte aanbesteding is een nieuwe raming gemaakt, het benodigde bedrag om de sporthal te realiseren is €11.888.800. Het extra investeringsbedrag van €3,6 miljoen inclusief btw als gevolg van de forse prijsstijging (€11,9 miljoen minus €8,3 miljoen) leidt tot een structurele verhoging van de lasten van €117.000. Voorgesteld wordt om deze structurele verhoging te dekken uit de algemene middelen. Uitgangspunt in de begroting hierbij is dat we de btw via een spuk uitkering (of een opvolger daarvan) kunnen compenseren. In een uitspraak van de rechtbank in 2022 is echter geoordeeld dat bewegingsonderwijs niet onder de SPUK-Sportregeling mag worden meegenomen. Andere gemeenten hebben nog rechtszaken hierover lopen. Het risico bestaat dat gemeenten een deel van de btw voor de realisatie van de sporthal voor eigen rekening moeten nemen. Bij de bepaling van het weerstandsvermogen houden we nu rekening met dit risico. Met de motie BREEAM excellent en ENG wil de raad invulling geven aan de duurzaamheidsambities. Dit leidt tot een extra benodigd bedrag van €939.800, waardoor de totale investering uitkomst op €12.828.600. Gezien deze extra ambitie, wordt voorgesteld het investeringsbedrag van €939.800 incl. btw (netto €777.000) eenmalig te dekken via een storting in 2024 in de kapitaalslastenreserve. De kapitaalslasten van deze investering worden vanaf 2026 gedekt uit de reserve. Door de mislukte aanbesteding is een vertraging ontstaan. Enerzijds leidt dit tot een latere start van de kapitaalslasten (eenmalig voordeel €564.000) en anderzijds leidt de vertraging tot extra benodigde capaciteit in 2023 (eenmalig nadeel €99.000) en 2024 (eenmalig nadeel €80.000). Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Volume voordeel WMO | 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | Autonome afwijking | |
In de begrotingen van de eerdere jaren (tot en met jaarschijf 2025) is het budget Wmo in de begroting elk jaar verhoogd voor volumestijging gezien de verwachte effecten van de verlaging eigen bijdrage en vergrijzing. Maar in plaats van een forse volumestijging zien we sinds 2020 een stabilisatie van het aantal uren als gevolg van de investeringen die worden gedaan op preventie, het werken aan collectieve oplossingen en het passend indiceren. Hierdoor ontstaat een structureel voordeel op de WMO budgetten. In de Begroting 2023 is al een voorschot genomen door structureel €800.000 tot oplopend €950.000 vrij te laten vallen en deze voor €800.000 in te zetten voor wijk- en dorpsgericht werken/samenlevingsopbouw. Rekening houdend met de impact van de nieuwe tarieven 2023 en een risico inschatting van de groei voor de komende jaren (vergrijzing, IZA transformatie, risico afwenteling tekort WLZ op WMO) stellen we voor om aanvullend €600.000 structureel vrij te laten vallen ten gunste van de algemene middelen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Uitbreiding beleidscapaciteit minderhedenbeleid | 6.1 Samenkracht | Overige afwijking | |
Met de komst van een toenemend aantal statushouders en vluchtelingen staat de beleidscapaciteit die is vrijgemaakt voor de asielketen, onder druk. Die druk zal toenemen nu vanuit het Rijk is gevraagd om lokaal beleidscapaciteit vrij te maken in de voorbereiding op de Landelijk dekkend netwerk voor vreemdelingen voorzieningen. Met een formatie uitbreiding van 0,6 FTE voor 2 jaar kunnen wij tegemoet komen aan zowel de lokale als regionale vraagstukken. De dekking voor de formatiekosten worden geput uit de reserve nieuwkomers. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Formatie Team BAD | 6.81 Geescaleerde zorg 18+ | Overige afwijking | |
Het team BAD wordt uitgebreid met 6,94 fte (gedeeltelijk tijdelijke contracten) voor de projecten, Deltaview, Geldfit en Energietoeslag. De dekking zal zijn door middel van Rijksbijdrage en inkomsten die worden gegenereerd uit de projecten. De begroting zal op basis van het contract worden aangepast voor 2023 voor een bedrag van €513.000. Daarnaast heeft het team BAD werkzaamheden die betrekking hebben op de toeslagenaffaire. Het project toeslagenaffaire wordt op basis van de ingehuurde formatiekosten en overheadkosten opgenomen in de begroting en daar tegenover staat de vergoeding die wij kunnen declareren bij de belastingdienst. De begroting zal worden aangepast op basis van de huidige informatie. Het resultaat voor 2023 van ongeveer €487.000 wordt in eerste instantie op een stelpost geboekt om de doorlopende kosten te kunnen opvangen. De verwachting is dat het project dit jaar wordt beëindigd. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Financieel administrateur BAD | 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | Overige afwijking | |
In de derde kwartaal rapportage hebben we aangegeven dat afgelopen jaar tijdelijk de functie van financieel administrateur binnen het BAD gecreëerd. Deze functie heeft inmiddels binnen het team zijn meerwaarde bewezen. Daarnaast is vanuit het intern onderzoek naar de betalingsfunctie binnen het BAD de aanbeveling aan de directie gedaan om deze functie structureel te maken van 2024. Het gaat om € 41.000. Dekking uit het directiebudget. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Renovatie Polstraat 8-10 | 6.81 Geescaleerde zorg 18+ | Risico | |
De werkzaamheden bij de Polstraat 8-10 zijn voor fase 1 zijn nagenoeg afgerond. Een aantal kostenposten zoals asbest en schilderwerk in fase 1 zijn hoger uitgevallen. Fase 2 is naar verwachting wel minder complex dan fase 1, echter is er een risico dat ook de kosten voor het verwijderen van asbest en het schilderwerk hoger zullen uitvallen dan begroot. De planning is dat de werkzaamheden eind begin vierde kwartaal 2023 worden afgerond. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Deltaview | 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | Knelpunt bestaand beleid | |
Bij de jaarrekening zijn BAD-inkomsten toeslagenaffaire toegevoegd aan de algemene middelen waardoor de dekking voor Deltaview ontbreekt. Voorgesteld wordt het ontstane knelpunt voor de financiering van Deltaview in 2023 ad € 130.000 te dekken uit de algemene middelen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Tussenvoorziening Schalkhaar | 6.1 Samenkracht | Overige afwijking | |
Bij raadsbesluit 2023- 119 op 22 februari 2023 heeft uw raad ingestemd om een budget beschikbaar te stellen van €1.150.000 ten behoeve van het oprichten en twee jaar exploiteren van de tussenvoorziening op het azc-terrein te Schalkhaar. Ten tijde van het raadsbesluit was definitieve toekenning van de provinciale subsidie nog niet bekend. Inmiddels hebben wij een beschikking gekregen en ontvangen wij €100.000 subsidie. Voorgesteld wordt om de begroting aan te passen en de dekking te halen uit de generieke weerstandsreserve, ter hoogte van €1.050.000. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Technische wijziging | 9.0 Meerdere | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. Dekking: Dekking binnen eigen programma |
Exploitatie | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 92.099 | 10.864 | 102.963 | 2.081 | 105.044 |
Baten | 4.192 | 2.735 | 6.926 | 1.669 | 8.595 |
Saldo | -87.908 | -8.129 | -96.037 | -412 | -96.449 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
HGB onderhoud sportvelden | Lasten | 27 | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|---|---|---|---|---|---|
Sporthal Marke Zuid prijsstijging en Breeam-ENG | Lasten | 17 | -299 | -227 | 132 | 138 |
Volume voordeel WMO | Lasten | -600 | -600 | -600 | -600 | -600 |
Tussenvoorziening Schalkhaar | Lasten | 1.150 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Deltaview | Lasten | 130 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitbreiding beleidscapaciteit minderhedenbeleid | Lasten | 40 | 60 | 20 | 0 | 0 |
Financieel administrateur BAD | Lasten | 0 | 41 | 41 | 41 | 41 |
Technische wijziging | Lasten | 1.315 | -375 | -377 | -377 | -381 |
Totaal lasten | 2.079 | -1.173 | -1.143 | -804 | -802 | |
Tussenvoorziening Schalkhaar | Baten | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Baten | 1.568 | -36 | -36 | -36 | -36 |
Totaal baten | 1.668 | -36 | -36 | -36 | -36 | |
Saldo | -412 | 1.136 | 1.106 | 767 | 766 |
Reserves | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting | 2.430 | 1.439 | 3.869 | 0 | 3.869 |
Putting | 5.031 | 6.853 | 11.885 | 1.090 | 12.975 |
Saldo | 2.601 | 5.414 | 8.016 | 1.090 | 9.106 |
Investeringen | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven | 10.331 | 9.290 | 19.621 | -7.103 | 12.518 |
Inkomsten | 1.548 | 1.513 | 3.060 | -1.250 | 1.810 |
Saldo | -8.783 | -7.778 | -16.560 | 5.852 | -10.708 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Meedoen | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 92.099 | 4.192 | -87.907 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | 5.372 | 1.905 | -3.467 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 5.428 | 819 | -4.609 | ||
Investeringen buitensport 2023 | 63 | 11 | -52 | ||
Totaal programma | 102.962 | 6.927 | -96.035 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Meedoen | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 2.430 | 5.031 | 2.601 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | 0 | 2.192 | 2.192 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 0 | 4.609 | 4.609 | ||
Investeringen buitensport 2023 | 1.439 | 52 | -1.387 | ||
Totaal programma | 3.869 | 11.884 | 8.015 | ||
Investeringen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Meedoen | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 10.331 | 1.548 | -8.783 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | 720 | 125 | -595 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 5.031 | 773 | -4.258 | ||
Investeringen buitensport 2023 | 3.539 | 614 | -2.925 | ||
Totaal programma | 19.621 | 3.060 | -16.561 |
1e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |
---|---|---|---|---|
Luchtbehandelingssysteem Fermerie | 5.2 | Behoeft aandacht | De oplossing voor het inpassen van het luchtbehandelingssysteem vraagt meer tijd en afstemming en loopt door in 2023. | |
Nieuwbouw sporthal Bathmen | 5.2 | Behoeft aandacht | Zie leidraad grote projecten | |
Nieuwbouw sporthal Marke zuid | 5.2 | Behoeft aandacht | Zie leidraad grote projecten | |
Renovatie Polstraat 8-10 | 6.81 | Behoeft aandacht | Vanwege verschillende tegenvallende werkzaamheden in de eerste fase zijn de posten onvoorzien voor fase 2 beperkt en loopt de planning oplevering uit naar einde van het derde/ begin van het vierde kwartaal 2023. | |