Bedrijventerrein A1
Projectnaam | A1 Bedrijvenpark Deventer | ||
Portefeuillehouder | T. Walder | ||
Rapportagedatum | 1 maart 2023 | ||
Basisinformatie Project | |||
Zuidelijk van de A1 en gelegen tussen de N348, het dorp Epse en de spoorlijn Deventer-Zutphen ligt de locatie voor de vestiging van een nieuw bedrijventerrein: A1 Bedrijvenpark. Het totale projectgebied is circa 120 ha. groot, waarvan 60 ha. netto uitgeefbaar is voor de vestiging van bedrijven om daarmee een belangrijke impuls te geven aan de economische groei en de werkgelegenheid in Deventer. A1 Bedrijvenpark is voor Deventer een belangrijke ontwikkelingslocatie voor bedrijven. Deventer heeft lang geen uitbreidingsmogelijkheden gehad, waardoor grote nieuwvestigers en lokale bedrijven die wilden doorgroeien nergens terecht konden. A1 Bedrijvenpark is door haar aard en ligging zeer geschikt voor logistiek, duurzame maakindustrie en voor lokale bedrijven die willen doorgroeien. Oorspronkelijk betrof het terrein grondgebied van de gemeente Gorssel en provincie Gelderland. In een convenant (1999/2004) zijn diverse afspraken en beperkingen opgenomen voor A1 Bedrijvenpark. Dit gaat op voor milieucategorieën, bouwhoogtes, afstand tot de bebouwing en afspraken over grondwallen en bufferzones. Door het zorgvuldig inpassen van de belangen van flora en fauna wordt een kwalitatief goed plan verkregen waarin ecologische zones een belangrijke plek hebben gekregen en waarin bescherming van soorten, natuurinclusief bouwen en een fijne werkomgeving vanzelfsprekendheden zijn. In mei 2013 is het bestemmingsplan A1 Bedrijvenpark, 1e partiële herziening onherroepelijk geworden. Het exploitatieplan was al onherroepelijk. Hiermee was de weg vrijgemaakt om met de realisatie te starten. Per december 2014 is de onderdoorgang onder het spoor gereed en is de deur naar het bedrijvenpark echt open. Het oostelijke deel is bouwrijp gemaakt (wegen, terrein op hoogte brengen, NUTS, riool, etc) en vanaf 2015 zijn de eerste bedrijven er zich gaan vestigen. Inmiddels is het oostelijk deel ook woonrijp gemaakt en overgedragen aan de beheerorganisatie. Het terrein heeft hoge duurzaamheidsdoelstellingen. Zo is de maximale milieucategorie 3.2, wat betekent dat bedrijven uitgedaagd worden om te innoveren om zich te kunnen vestigen op A1 Bedrijvenpark. Vanaf de start is gekozen om het A1 Bedrijvenpark aardgasloos te maken. Dit vergt vernieuwende manieren van bouwen en het inrichten van bedrijfsprocessen. Zo zijn er twee windmolens direct aangesloten op het terrein en er is een LNG tankstation gerealiseerd. Daarnaast zijn er op dit moment initiatiefnemers die onderzoek doen naar de haalbaarheid van een smart energy hub. Doelstelling is om een toekomst vast bedrijvenpark te realiseren dat over 20 jaar nog steeds aantrekkelijk en concurrerend is om bedrijven te kunnen binden. De groene setting geeft ook invulling aan het duurzame karakter. Waterstof De verkoop van de gemeentelijke gronden in ‘Oost’ is voor een groot deel afgerond en er resteren niet veel kavels meer. De gemeente Deventer heeft tot en met 2022 ruim 34 ha. geleverd bij de notaris. Het geactualiseerde bestemmingsplan (BP) op 23 september 2020 door de raad vastgesteld. Hiermee zijn de inbedding van de verbrede snelweg A1 en een aantal duurzame ambitiesgeregeld. Op 8 juli 2022 is de vierde herziening van het exploitatieplan vastgesteld. | |||
Besluitvorming | |||
Samenvatting van de bestuurlijke besluitvorming omtrent A1 BP: - Bestuurlijke besluitvorming Bestemmingsplan, exploitatieplan, beeldkwaliteitsplan en grondexploitatie (Raad, november 2009); | |||
Projectfase | Realisatiefase | ||
Stand van zaken | |||
De gemeente Deventer heeft tot en met 2022 ruim 34 ha. geleverd bij de notaris voor het oostelijke deel en 8 ha op het westelijke deel van A1 bedrijvenpark . 1. Er was op Oostelijke deel een kavel gereserveerd door Necron waarover een juridisch conflict is ontstaan. De rechtbank heeft hier inmiddels een uitspraak over gedaan en aangegeven dat partijen hierover verder in onderhandeling moeten treden. Inmiddels is er een koopovereenkomst opgesteld waar beide partijen akkoord mee zijn. Momenteel vindt een BIBOB onderzoek plaats. 2. Voor de Olthofboerderij met naastgelegen bedrijfskavel is een koopovereenkomst afgesloten met DAG NL. Deze kavel is in januari gepasseerd bij de notaris. 3. Tussen Sligro en Leger des heils is nog een kavel die gereserveerd is voor voorzieningen met betrekking tot de smart- energyhub. Begin 2023 zal blijken of de kavel daarvoor nodig is en anders zal deze in de verkoop komen. 4. Inmiddels is kavel 1 op het westelijk deel bouwrijp en verkocht, en is gestart met de bouw van het Distributiecentrum van PLUS supermarkten. Verkoopstrategie kavels West
De uitgifte gaat op volgende wijze: Verkoop via inschrijving/pitch 15 kavels In Q4 2022 zijn 4 kavels op de markt gezet om op in te schrijven. Deze inschrijving is gesloten op 9 maart. Er hebben mooie bedrijven ingeschreven. Uit Deventer, buiten Deventer, uit verschillende branches. De beoordelingscommissie komt begin Q2 met rangorde. Het bedrijf met het hoogst aantal punten krijgt een betaalde reservering voor 6 maanden. Buiten de inschrijving blijft een kavel die gereserveerd is voor Trebbe /Dijkham. Zij hebben een bouwclaim en daarmee een recht op een kavel/ontwikkeling op A1 Bedrijvenpark Deventer West. Daarnaast wordt er nog een kavel gereserveerd voor een mogelijke bedrijfsverplaatsing met een aanzienlijke maatschappelijke impact. Werk/woonlocaties voor kermisexploitante Bouwrijpmaken De nutsbedrijven hebben de aanleg van het hoofdleidingennet langs de hoofdontsluiting gerealiseerd. Wanneer ze de leidingen langs de subontsluiting zullen aanleggen is afhankelijk van de aanvragen en de planning nutsbedrijven. Netcongestie Aansluiting N348 | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
Uitvoering vind plaats binnen gestelde kaders. | |||
Financiën | Op koers | ||
A1 Bedrijvenpark is een verlieslatende grondexploitatie. Het college heeft in de nota waardering de actuele verliesvoorzieningen vastgesteld. De verliesvoorziening voor A1 Bedrijvenpark is daarbij verlaagd naar € 19,4 miljoen. De ontwikkeling van de grondexploitatie wordt in meer detail toegelicht in het Meerjaren Perspectief Grondzaken dat bij de jaarrekening wordt aangeboden aan de raad.. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Voor 2022 is een nieuwe begroting opgemaakt. | |||
Afwijking investering? | Nee | ||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Op koers | ||
In aanloop naar de actualisatie grondexploitaties Jaarrekening 2022 is er een hertaxatie van de kavels uitgevraagd. Daaruit is een minimale en maximale prijs p/m2 voortgekomen. Daaruit blijkt dat de grondwaarde gestegen is, zelfs als we de minimale grondprijs hanteren. Echter, de grondprijzen waartegen getaxeerd is ligt hoger dan waartegen de grond op de A1 in het verleden verkocht is. Op basis van de taxatie zijn de grondprijzen naar boven bijgesteld. Hierdoor is het resultaat van de grondexploitatie verbeterd, maar neemt ook het risico toe omdat niet zeker is of de grond ook voor de prijs verkocht zal worden. In de risicoreservering is rekening gehouden met conjunctuurgevoeligheid. Dit is opgenomen door rekening te houden met de mogelijkheid dat opbrengsten kunnen dalen of dat vertraging optreedt in tempo van de uitgifte op de midden-lange termijn. Daarnaast is ook een risicoreservering aangehouden m.b.t. de taxatiewaarde of te wel kunnen de kavels verkocht worden voor de getaxeerde waarden? Verder is een risicoreservering opgenomen vanwege mogelijke vertraging door congesties. De totale risicoreservering komt daarmee op € 3 mln. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
zie boven | |||
Afwijking totaalplanning? | Op koers | ||
Planning op hoofdlijnen: Uitgifte laatste 2 kavels t ‘Oost’: 2023; | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Een belangrijke gesprekspartner bij de ontwikkeling is de dorpsraad Epse. Vanuit het verleden zijn er afspraken gemaakt over de ontwikkeling van het A1 Bedrijvenpark Deventer in relatie tot het beperken ven de overlast voor het dorp Epse en bewoners die er vlakbij wonen. De afspraken uit 1999 en 2005 zijn omgezet in een bestemmingsplan en inrichtingsplan (2009/2012). In de praktijk blijft het belangrijk om de inzichten over de plannen en verschijningsvormen buiten met elkaar te bespreken. De dorpsraad, de gemeente Lochem en de gemeente Deventer hebben hierover regelmatig contact over gehad. In Q1 zijn hier geen verdere ontwikkelingen geweest. | |||
Overige informatie |
De Marke Zuid
Projectnaam | De Marke Zuid | ||
Portefeuillehouder | R. de Geest | ||
Rapportagedatum | 1 maart 2023 | ||
Basisinformatie Project | |||
Het schoolgebouw de Marke Zuid van het Etty Hillesum Lyceum (vmbo) en de sporthal Keizerslanden zijn aan vervangende nieuwbouw toe. Op basis van een locatiestudie, die is uitgevoerd door de gemeente Deventer, is besloten dat de vervangende nieuwbouw van beide gebouwen gaat plaatsvinden op de Marke Zuid. Voor de school gaat het om het realiseren van onderwijsruimte voor vmbo leerlingen die ook praktijkonderwijs volgen. Voor de sporthal gaat het om het vervangen van de sporthal Keizerslanden. Op het terrein van de Marke Zuid bevindt zich ook het clubgebouw van de Deventer Scheidsrechtervereniging (DSVeO). Deze vereniging heeft recht van opstal en heeft het clubgebouw in eigendom. De locatie de Marke Zuid grenst aan het Ludgeruskwartier/Roelandflatlocatie. Duurzaamheid | |||
Besluitvorming | |||
Reeds genomen besluiten:
Waar nog besluit over genomen moet worden:
| |||
Projectfase | Verkenningsfase | ||
Stand van zaken | |||
Het project bevindt zich in de verkenningsfase (definitie). Voor zowel de sporthal als de school liggen er businesscases waarin de partijen zich kunnen vinden. De businesscases zijn ter besluitvorming aangeboden aan het college van B&W op 6 juli 2021, de nota is conform aangenomen. De afspraken met Stichting Carmel College om de financiële dekking voor de extra 1.200 m² BVO zijn vastgelegd in de samenwerkings- en realisatieovereenkomst. Deze overeenkomst is in november 2022 vastgesteld door het college van B&W en wordt in januari 2023 door Stichting Carmelcollege en gemeente ondertekend. Bestemmingsplan Er wordt een wijziging gedaan op het bestemmingsplan. Deze wordt in april 2023 behandeld in een raadstafel. Belangrijkste wijzigingen:
School Sporthal | |||
Voortgang | |||
Scope | Behoeft aandacht | ||
---|---|---|---|
De businesscases voor de school en de sporthal zijn opgesteld volgens de meest recente vastgestelde ruimtelijke kaders (10.200m² BVO voor de school en een één op één vervanging van sporthal Keizerslanden, nota 2020-000641). Op basis van de nieuwe richtlijnen komen er in de nieuwe sporthal wel grotere sportvloeren. De sporthal wordt daarmee groter dan de huidige sporthal Keizerslanden. Hier is in de businesscase rekening mee gehouden. Met de komst van Devinco naar de Marke Zuid zijn er nog een aantal kleine aanpassingen gedaan in het functioneel plan van eisen. School Sporthal Beide inschrijvende partijen hebben aangegeven niet voor het plafond budget te kunnen bouwen. Een partij heeft echter wel een volledige inschrijving gedaan. Deze inschrijving voldoet aan het gevraagde programma, de gewenste invulling en de gewenste uitstraling. Over dit ontwerp zijn ook de partners (school, sportbedrijf en verenigingen) enthousiast. Met deze partij is overeengekomen dat we het ontwerp kopen en dit verder door de gemeente wordt uitgewerkt op basis van een traditionele aanbesteding. De uitwerking zal conform de raadsmotie BREAAM excellent en energie neutraal zijn. Voor de sporthal is tot dusverre gerekend met 3% indexatie welke niet toereikend is voor de actuele situatie met extreme prijsstijgingen. Er wordt een raadsvoorstel voorbereid voor de aanvraag van extra budget.
| |||
Financiën | Behoeft aandacht | ||
1. Nieuwbouw school : De financiële bijdrage voor de nieuwbouwschool is conform de VNG-norm voor onderhuisvesting. Voor 10.200m² BVO is dekking beschikbaar.Het gaat om een bedrag van €25,5 miljoen. Een deel daarvaan (1.200m² BVO)3,4 miljoen wordt gedekt uit de grondopbrengsten van de ontwikkellocaties: De Marke Noord, De Marke Zuid en de Boerhaave-locatie. De Marke-Noord en Zuid worden ontwikkeld door de gemeente. De Boerhaave-locatie door Stichting Carmelcollege (zij staan garant voor een bijdrage van €750.000). Omdat de fasering van de investering en de winstneming uit grondexploitatie van elkaar verschillen, moet de financiële verwerking via een reserve (de reserve kapitaalslasten) verlopen: de kapitaalslasten van de € 3,4 miljoen investering worden onttrokken en de te realiseren winsten uit de grondexploitatie worden gestort in de reserve kapitaalslasten. De Stichting Camelcollege / Etty Hillesum Lyceum bouwt voor eigen rekening en risico. Er vindt alleen verrekening plaats van de werkelijke indexering op basis van CBS die jaarlijks in september door de VNG voor onderwijshuisvesting bekend wordt gemaakt, zowel op het investeringsbedrag als op de verwachte opbrengsten uit de ontwikkellocaties. Er is gerekend met 3% per jaar. Met de huidige schaarste van bouwmaterialen ontstaat het risico dat de gebudgetteerde index niet toereikend is. Het is echter niet te voorspellen hoe de schaarste zich de komende jaren gaat ontwikkelen. Er zal tegen de tijd van de sloop van de schoolgebouwen ook een verrekening plaats vinden op basis van de werkelijk gemaakte sloopkosten. In deze posten zit een risico. De gemeente is wettelijk verantwoordelijk voor de kosten van sloop. De school heeft aangegeven dat het budget niet voldoende is. Er is daarom een second opinion uitgevoerd op de raming en tekeningen van het voorlopig ontwerp van de school. 2. Nieuwbouw sporthal: 3. Deventer scheidsrechtersvereniging: 4. Buitenruimte de Marke Zuid Inmiddels ligt er een schetsontwerp voor de buitenruimte. Deze is op 1 februari 2023 gepresenteerd aan de klankbordgroep en wordt op 27 maart 2023 de buurt geïnformeerd tijdens een inloopbijeenkomst 5. Overige financiële aandachtspunten
Binnen de budgetten is geen rekening gehouden met risico’s zoals extra kosten i.v.m. stikstofproblematiek. Er is verder geen rekening gehouden met kosten door aanvullende eisen en wensen van de gemeente en gebruikers (sportclubs). En ook geen rekening met ontwikkeling van de bouwkosten en beroepsprocedures . Deze risico’s worden meegenomen in de halfjaarlijkse risico analyses (risman). | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Niet van toepassing | |||
Afwijking investering? | Nee | ||
Zoals toegelicht onder financiën zijn de huidige budgetten niet toereikend en zullen bij de eerste kwartaalrapportage 2023 aanvullende budgetaanvragen worden gedaan. Er is voor de sporthal € 8,3 mln beschikbaar en voor de school € 25,5 mln en € 0,25 mln € 1,4 voor verplaatsing vereniging, tijdelijke aanpassingen gasaanlsuiting en inrichting buitenruimte | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Niet van toepassing, er is nog geen sprake van exploitatie | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | ||
Risico’s Er zijn verschillende risico’s die kunnen zorgen voor vertraging en / of kostenverhogend werken. Met name de bestemmingsplanwijziging, uitkomst van de aanbesteding, SPUK-regeling, stijging van de bouwkosten en vertraging zijn belangrijke risico’s. Momenteel doen zich een aantal risico’s voor. Dit zijn:
Een groot risico op dit moment betreft de afhankelijkheden in het project. Een voorbeeld hiervan is dat er nog contracten moeten worden gesloten met zowel het schoolbestuur als DSVeo en Devinco. Zonder deze contracten is de ontwikkeling op de Marke Zuid niet mogelijk of lastig uitvoerbaar. De ruimte op het terrein is beperkt daardoor moeten er concessies worden gedaan bij de invulling van het terrein. Daarnaast moet ook gekeken worden hoe dubbel gebruik zo goed mogelijk kan plaatsvinden. Voor realisatie van de school en sporthal is het nodig dat overeenkomsten Devinco en scheidsrechtersvereniging zijn getekend. Fasering en bouwplaats | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Afwijking totaalplanning? | Behoeft aandacht | ||
We verwachten dat de school en sporthal in 2025 worden opgeleverd. Het opleveren van de sporthal in 2025 zorgt ervoor dat het niet helemaal meer zeker is of SPUK-regeling van toepassing is. Verder bestaat er een afhankelijkheid van de beroepsprocedure die loopt bij de Raad van State over het bestemmingsplan. Het afronden van de definitiefase is vertraagd. De oorspronkelijke planning op hoofdlijnen gaf echter voldoende speling om eventuele vertraging in het begin op te vangen om de sporthal in 2024 op te leveren en de school in het schooljaar 2025 te laten starten in het nieuwe gebouw. Mogelijke schuift dit nog verder naar achteren vanwege het ingediende beroep bij de Raad van State. | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Behoeft aandacht | ||
De relevante partners van dit project zijn Stichting Carmel college, Etty Hillesum Lyceum (bouwheer school), Sportbedrijf, DSVeO, Devinco en de diverse sportverenigingen die gebruik maken van sporthal Keizerslanden. Stichting Carmelcollege en Etty Hillesum Lyceum zijn actief betrokken bij de realisatie van het schoolgebouw, de school is immers Bouwheer voor de school. Het Etty Hillesum Lyceum draagt zelf zorg over het informeren en/of betrekken van hun medewerkers, de leerlingen en de ouders in het proces. Sportbedrijf is actief betrokken bij het realiseren van de sporthal. Het sportaccommodatiebeleid moet straks uitwijzen welke sportverenigingen gebruik gaan maken van de nieuwe sporthal. Deze sportverenigingen worden geïnformeerd over de verdere ontwikkelingen door Sportbedrijf. Met DSVeO en Devinco is op regelmatige basis overleg geweest over de voortgang en ontwikkelingen. In de komende tijd worden er concrete afspraken gemaakt met deze partijen. De verwachting is dat in het tweede kwartaal 2023 de vaststellingsovereenkomst wordt getekend. Buurt en klankbordgroep Er is op 27 maart een informatieavond georganiseerd voor de buurt. Vertegenwoordigers van de gemeente en het Etty Hillesum Lyceum vertelden buurtbewoners over:
Ook was er de gelegenheid om vragen te stellen aan Woonbedrijf ieder1 over de ontwikkelingen in het Ludgeruskwartier. De bijeenkomst is goed bezocht: zo’n 100 buurtbewoners kwamen een kijkje nemen. Reacties waren over het algemeen positief en ontwerp sporthal is goed ontvangen. Ook waren veel mensen positief over de inrichting van de buitenruimte en het ontwerp van de school. Een deel van bewoners van de Keurkampstraat is teleurgesteld dat er niets is gedaan met de ideeën om de school anders te positioneren. Verder vindt een aantal mensen uit de buurt dat ze te weinig inspraak hebben met name op de locatiekeuze van de school. De bewoners van de Keurkampstraat maken zich zorgen over geluidsoverlast vanwege het parkeerterrein dat grenst aan de Keurkampstraat. | |||
Overige informatie |
De Nieuwe Keizer
Projectnaam | De Nieuwe Keizer | ||
Portefeuillehouder | L. Grijsen | ||
Rapportagedatum | 1 maart 2023 | ||
Basisinformatie Project | |||
Het project betreft de doorontwikkeling van het concept De Nieuwe Keizer (DNK) en de daarbij behorende organisatie alsmede het gemeentelijke vastgoed. Dit omvat de Schouwburg, het voormalig Filmhuis, de Iris-kantoren en verhuur van het Kunstcircuit’ aan de Keizerstraat. Het projectdoel is te komen tot een toekomstbestendig multifunctioneel cultuur- en zakelijk ontmoetingscentrum. Eén locatie, centraal gelegen in de Kien, tussen station en de binnenstad; geschikt voor cultuur-, educatie, horeca en zakelijke functies. Deze ambitie is op 13 april 2021 gepresenteerd door de directeur a.i. van de Deventer Schouwburg (DS); Gabriel Oostvogel. Deze ontwikkeling, passend in de diverse pijlers van het gemeentelijk beleid, vergt diverse inspanningen. Inspanningen op het gebied van interne organisatie; verregaande samenwerking tussen culturele partners, onderwijs en bedrijfsleven, maar ook een forse verbouwing van de technisch sterk geïntegreerde gemeentelijke panden. | |||
Besluitvorming | |||
Begin september 2021 heeft het college het voorstel aan de raad aangeboden met als beslispunten: Beeldvormende sessie: 6-10-2021 In de Voorjaarsnota 2021 is een de volgende reservering opgenomen: Dit is als volgt tot stand gekomen: Het resterende deel van de investering in de stichtingskosten, namelijk €3,8 miljoen is ongedekt. Hiervoor is een reservering gevraagd bij de VJN 2021. Naast de stichtingskosten is eenmalig €360.000 gevraagd vanuit de algemene middelen voor de projectorganisatie. Daarnaast zijn aanloopkosten en aanloopverliezen op €400.000 geraamd (ook eenmalig uit de algemene middelen te dekken). Deze besluitvorming is afgerond op 17-11-2021 Het project verkeert in de Verkenningsfase; Binnen de Verkenningsfase onderscheiden we, in overeenstemming met de Evaluatie Leidraad Grote Projecten, de Definitie en Ontwerpfase (VO en DO). | |||
Projectfase | Verkenningsfase | ||
Stand van zaken | |||
Op 8 november 2022 heeft B&W de besluitvorming inzake voortzetting Verkenningsfase De Nieuwe Keizer aangeboden aan de gemeenteraad (RM 2022-513). Dit raadsvoorstel is gelijktijdig met het raadsvoorstel voor het Burgerweeshuis en het raadsvoorstel om onderzoek te doen naar de haalbaarheid om beide functies onder één dak te brengen ter besluitvorming naar de raad gegaan. De behandeling van het raadvoorstel 2022-513 is afgerond op 22 februari 2023. Er is conform ondertaand besluit besloten. 1. De Definitiefase (Verkenningsfase, deelfase 1) af te ronden voor het project De Nieuwe Keizer op basis van de uitkomsten uit de gepresenteerde onderzoeken, toetsdocumenten, de gewijzigde uitgangspunten en de risico's | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
De algemene uitvoering van het project vindt plaats binnen de gestelde kwalitatieve kaders. Een kwalitatief goed doordacht en breed gedragen cultureel- en zakelijk concept is leidend. Hier worden geen concessies op gedaan. De scope van de transformatie bevat alle 4 de gebouwdelen zoals benoemd in de Initiatieffase. | |||
Financiën | Behoeft aandacht | ||
Bij de begroting 2023 is €1,25 miljoen gereserveerd voor projectkosten De Nieuwe Keizer. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Op dit moment vinden geen uitgaven plaats in afwachting van de uitkomst van het voorstel ‘Onder-1-dak’. | |||
Afwijking investering? | Ja | ||
Na afronding van de definitiefase wordt de investering geraamd op € 31 miljoen. | |||
Afwijking exploitatie? | Ja | ||
Voor het plan De Nieuwe Keizer is een exploitatiebegroting opgesteld. Hieruit blijkt dat de baten onvoldoende zijn om de lasten te dekken, er is sprake van een exploitatietekort. Indien het plan DNK wordt voortgezet met een investering van 31 miljoen, zal het verzoek komen om een hogere subsidie, ter hoogte van het exploitatietekort: | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | ||
Voor het project is een uitgebreide risicoanalyse uitgevoerd, waarbij aan de hand van (kans x gevolg) de risico’s in kaart zijn gebracht. De risico’s zien toe op de volgende drie hoofdcategorieën:
De belangrijkste risico’s aan het einde van de definitiefase:
Ter beheersing van de risico’s en de gevolgen treft het projectteam de volgende maatregelen:
Beide voorstellen ter beheersing van de risico’s zijn in de besluitvorming op 22 februari 2023 overgenomen door de Gemeenteraad. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Ja | ||
Start bouw einde 2026 wordt aangepast n.a.v. de uitkomsten van de korte haalbaarheidsfase ‘podiumkunsten onder één dak’. Eerder is ingeschat dat dit onderzoek en eventuele besluitvorming tot ca 6 tot 9 maanden vertraging zal kunnen leiden. Op dit moment staat het project DNK in de pauze stand. | |||
Afwijking totaalplanning? | Behoeft aandacht | ||
Afronding proces raad is conform verwachting afgerond op 22 februari 2023. Voor het project DNK is daarmee tijdelijk op de pauzeknop gedrukt. | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Bij de uitwerking van het concept DNK door de huidige directeur wordt extra ingezet op breed draagvlak binnen de eigen organisaties en binnen de key partners in de stad en in de Kien. Deze zijn gedefinieerd in een participatie & co-creatietraject betrokken stakeholders dat in de komende twee maanden wordt uitgevoerd. Hiervoor is onder aansturing van de directeur/kwartiermaker Yelow Concepts ingehuurd. Vanuit het programma Cultuur wordt gestuurd op samenwerking tussen de diverse culturele partijen. Vanuit de Kien wordt samenwerking tussen Kien partners en zakelijke partners gestimuleerd | |||
Overige informatie | |||
Wijzigingsverzoek co-financiering voor de beschikking “Vitaliteit van Steden” is ingediend. Officiële beschikking moet nog volgen. |
Omgevingswet
Projectnaam | Implementatie omgevingswet | |||
Portefeuillehouder | L. Grijsen | |||
Rapportagedatum | 1 maart 2023 | |||
Basisinformatie Project | ||||
De gemeente heeft de afgelopen tijd gewerkt om aan de wettelijke verplichtingen die voortvloeien uit de Omgevingswet. Dit betekent dat producten en diensten geleverd moeten kunnen worden (bijvoorbeeld een omgevingsvergunning en het publiceren van een omgevingsplan) en dat de werkprocessen en systemen hierop zijn voorbereid. Verder moet er voldoende gekwalificeerd personeel beschikbaar zijn om deze producten en diensten ook daadwerkelijk te kunnen leveren en de organisatie daarop ingericht zijn. Tenslotte moeten de inwoners van de gemeente Deventer weten op welke dienstverlening en ondersteuning van de gemeente zij kunnen rekenen vanaf de datum van inwerkingtreding van de Omgevingswet. In oktober 2022 is bekend geworden dat de inwerkingtredingsdatum is uitgesteld. Dinsdag 14 maart 2023 is landelijk besloten dat de Omgevingswet op 1 januari 2024 in werking treedt. Dit geeft duidelijkheid over de koers voor de komende periode waar nog aandacht aan moet worden besteed om klaar te staan voor de inwerkingtreding. Na de inwerkintreding zijn we er nog niet. Nadat de wet is ingegaan zullen we nog verder moeten door ontwikkelen. De wet en bijbehorende instrumenten bieden diverse mogelijkheden voor lokale afwegingen. Doordat in eerste instantie onder de nieuwe wet bestaande wetten en regels in stand blijven (de bruidsschat), kunnen we in de komende jaren werken aan de invulling van eigen regels waar wij dat willen. De implementatie Omgevingswet dient ervoor te zorgen dat alle voorgaande benodigde activiteiten worden uitgevoerd en geborgd. | ||||
Projectfase | Realisatiefase | |||
Besluitvorming | ||||
Genomen besluiten:
Te nemen besluiten:
| ||||
Stand van zaken | ||||
Het vigerende Plan van Aanpak Implementatie Omgevingsplan is vastgesteld in 2018. We doorlopen nu de transitiefase. We werken op basis van 7 pijlers, te weten digitalisering, omgevingsvisie, omgevingsplan, processen, anders werken, participatie en monitoring. In mei 2021 is agile werken geïntroduceerd om bij inwerkingtreding het primaire proces gereed te hebben voor de komst van de Omgevingswet. Hiermee zorgen we er voor dat alle noodzakelijke besluiten zijn genomen en ingebed zijn in de processen om klaar te zijn voor de wettelijke verplichtingen die voortvloeien uit de Omgevingswet. De ingangsdatum van de Omgevingswet is verder uitgesteld naar 1 januari 2024. We verwachten als Deventer geen extra frictiekosten ten opzichte van het Plan van Aanpak, wel kunnen door de langere termijnen de kosten iets toenemen. Per pijler zal de stand van zaken verder worden toegelicht. Wegwijzer kerninstrumenten Naar aanleiding daarvan is een concept wegwijzer opgesteld die in ontwikkeling is. Deze intern gerichte wegwijzer wordt aan de hand van de ervaringen steeds verder aangescherpt, gedeeld en besproken met collega’s. Het doel is afspraken te maken en processen in te richten over hoe we in de praktijk de kerninstrumenten toepassen en borgen in Deventer. Omgevingsvisie Bestuurlijke communicatie en besluitvorming Werkprocessen Personeel en organisatie Verder wordt in verschillende werkgroepen het samenwerken aan de implementatie gecombineerd met kennis opdoen. De komende maanden wordt maatwerk aangeboden aan de verschillende functies om kennis en ervaring met de Omgevingswet op te doen. De monitor anders werken zetten we periodiek in om ook in 2023 feedback te krijgen hoe medewerkers kijken naar de implementatie en om gericht acties uit te zetten om medewerkers verder voor te bereiden. In de maand november organiseerden we verschillende activiteiten voor alle collega’s die in meer of mindere mate bij de Omgevingswet zijn betrokken. Via deze activiteiten, zoals workshops, kennisdeelsessies en dilemma discussies, informeerden we deze collega’s over de nieuwe wet en wat die betekent voor hun werk. Tijdens deze activiteiten voerden we ook het gesprek over wat collega’s nodig hebben om goed met de Omgevingswet te kunnen werken. Omgevingsplan De projectgroep Omgevingsplan is vormgegeven en ingeregeld voor de periode tot de inwerkingtreding van de wet. In deze projectgroep zitten medewerkers van verschillende teams. Dit projectteam voert de regie op de verschillende acties die nodig zijn om het omgevingsplan te ontwikkelen. De projectgroep is er in eerste instantie op gericht om de minimale acties voor het omgevingsplan die nodig zijn bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet in beeld te brengen en te realiseren. Het projectteam heeft een aantal bouwstenen opgeleverd voor het plan van aanpak voor het omgevingsplan. In dit plan van aanpak wordt richting geven aan het proces voor het verder ontwikkeling en fasering van het omgevingsplan. Het plan van aanpak wordt gedeeld met het college en de Raad. Medio 2022 is gebleken dat het wijzigen van het Omgevingsplan vanaf 1 januari 2023 technisch nog niet mogelijk is. De projectgroep Omgevingsplan is om deze reden vanaf na de zomer bezig met het ontwikkelen van een Tijdelijke Alternatieve Maatregel (een “TAM-omgevingsplan”), om op deze manier na het inwerking treden van de wet de ruimtelijk juridische procedure voor belangrijke gebiedsontwikkelingen door te kunnen laten gaan. Met het uitstel van de Omgevingswet is er minder energie gezet op de TAM en is verder gebouwd aan de basis van het Omgevingsplan. Onder andere is gestart met het opstellen van een handboek waarin standaarden worden opgenomen, keuzes worden vastgelegd. Het handboek bevat zowel beschrijvingen van processen, maar ook inhoudelijke keuzes zoals formulering en structuur. Het handboek is bedoeld voor de medewerkers die zich bezig houden met het proces wijzigen omgevingsplan, maar ook voor externe partijen die een wijziging omgevingsplan voorbereiden voor een gebiedsontwikkeling. Naast de inhoudelijke werkzaamheden is vanuit het omgevingsplan ook meegedaan met het landelijke test traject, IKT3. In december is de volledige keten getest. Dit betrof het wijzigen van het Omgevingsplan, het publiceren, het checken van een activiteit aan de hand van toepasbare regels en het aanvragen van een vergunning. De test heeft diverse bevindingen opgeleverd. Participatie Digitalisering Wij hebben voor het maken en publiceren van omgevingsdocumenten TerceraGo aangeschaft. Wij zijn gestart met het oefenen met de plansoftware. Het is voor de medewerkers niet alleen een nieuw pakket maar ook echt een geheel nieuwe manier van werken. Het DSO is nog in ontwikkeling en de softwareleveranciers zijn bezig om de software aan te passen. Dit gaat minder voortvarend dan gepland. Daarbij zijn er nog steeds essentiële issues die opgelost moeten worden voordat de wet in werking kan treden, zoals het geautomatiseerd bekendmaken en publiceren van wijzigingen van het omgevingsplan en de DSO-viewer. Voor ons betekent dit dat het oefenen met de software bemoeilijkt wordt, doordat niet de gehele keten doorlopen kan worden. Wij verwachten dat we voor het wijzigen van het omgevingsplan de tijdelijk alternatieve maatregel (TAM IMRO) moeten gaan gebruiken als de wet in werking treedt op 1 juli 2023. Als de wet in werking treedt op 1 januari 2024 is er naar verwachting meer tijd om het wijzigen van het omgevingsplan op de nieuwe manier voor te bereiden. Een belangrijke wettelijke eis vanuit de Omgevingswet is het digitaal kunnen ontvangen van aanvragen om een omgevingsvergunning. De software die in het VTH-domein (Powerbrowser2020) wordt gebruikt voor het ontvangen en behandelen van omgevingsvergunningen, is in omgevingsdienst-verband aangeschaft. PB2020 heeft een grote update ondergaan en kunnen we blijven gebruiken voor het ontvangen en verlenen van omgevingsvergunningen en meldingen onder de Omgevingswet. Technisch gezien hebben de we de noodzakelijke koppelingen gelegd: Datagedreven werken/monitoring | ||||
Voortgang | ||||
Scope | Op koers | |||
---|---|---|---|---|
De algemene uitvoering vindt plaats binnen de gestelde kaders. | ||||
Financiën | Behoeft aandacht | |||
De dekking bestaat uit diverse posten. De raad heeft via 3 besluiten (begroting 2016, 2e kwartaalrapportage 2018 en 1e kwartaalrapportage 2019) €1.790.000 eenmalig beschikbaar gesteld. Aanvullend heeft de raad middelen beschikbaar gesteld om de basisregistraties op orde te brengen. Dit gaat om een bedrag van €1.062.500. Daarnaast is binnen programma 5 het “oude” budget actualisatie bestemmingsplannen structureel voor €200.000 beschikbaar (inclusief overhead). De inzet vanuit de organisatie wordt veelal gedaan door medewerkers waarvan de uren reeds zijn gedekt, zoals de inzet van de transitiemanager en de inzet van de organieke kerngroep en het opleidingsbudget vanuit personeel en organisatie. Voor de jaren na 2021 wordt per jaar de budgetvraag beoordeeld; vooralsnog wordt hiervoor weerstandsvermogen aangehouden. | ||||
Afwijking begroting? | Nee | |||
Afwijking investering? | Nee | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | |||
Er heeft in 2021 een onder uitputting plaatsgevonden. Dit werd met name veroorzaakt door de uitstel van de Omgevingswet van 1 januari 2022 naar 1 juli 2022 en vervolgens naar 1 januari 2023. Bij de voorjaarsnota zijn geen aanvullende middelen voor 2022 aangevraagd. Bij de 3e kwartaalrapportage 2022 is aanvullend €185.000,- aangevraagd, hetgeen gedekt kon worden uit de rijksbijdrage voor extra implementatiekosten Omgevingswet. Een deel van de besteding van de voorbereiding is direct gekoppeld aan het moment van inwerkingtreding van de wet. In het 2de kwartaal van 2023 wordt meer bekend over de landelijke bijdrage als de compensatie voor het uitstellen van het inwerkingtreding van de Omgevingswet. |
Kostenraming en dekking per jaar (x €1) | ||||
Activiteit | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Informatiearchitectuur | ||||
Digitalisering basis op orde | 190.000 | 190.000 | 190.000 | 190.000 |
Digitale dienstverlening en informatievoorziening | 67.500 | 67.500 | 42.500 | 42.500 |
Monitoren, evalueren en datagestuurd werken | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 |
Subtotaal informatiearchitectuur | 357.500 | 357.500 | 332.500 | 332.500 |
Instrumenten | ||||
Omgevingsvisie | 87.800 | 87.800 | 54.200 | 35.000 |
Bestemmingsplan verbrede reikwijdte en omgevingsplan | 113.833 | 113.833 | 113.833 | 58.078 |
Subtotaal instrumenten | 201.633 | 201.633 | 168.033 | 93.078 |
Werkprocessen | 75.800 | 125.800 | 71.800 | 64.800 |
Anders werken en organiseren | 57.400 | 57.400 | 57.400 | 57.400 |
Communicatie en participatie | 47.400 | 47.400 | 47.400 | 47.400 |
Organisatie | 134.200 | 86.600 | 86.600 | 72.600 |
Subtotaal raming | 873.933 | 876.333 | 763.733 | 667.778 |
Subtotaal reeds gedekt | 989.754 | 671.433 | 500.253 | 435.459 |
Subtotaal aanvullend benodigd | 115.821 | -204.900 | -263.480 | -232.319 |
Afwijkingen t.o.v. jaarschijf begroting (x €1) | ||
Activiteit | 2022 | Afwijkingen |
---|---|---|
Informatiearchitectuur | ||
Digitalisering basis op orde | 190.000 | |
Digitale dienstverlening en informatievoorziening | 67.500 | |
Monitoren, evalueren en datagestuurd werken | 100.000 | |
Subtotaal informatiearchitectuur | 357.500 | |
Instrumenten | ||
Omgevingsvisie | 87.800 | De herijking gaat mogelijk eenmalig aanvullend budget vragen. |
Omgevingsplan | 198.833 | Extra kosten vanwege testen |
Subtotaal instrumenten | 286.633 | |
Werkprocessen | 175.800 | Extra kosten vanwege uitstel en inhuur |
Anders werken en organiseren | 57.400 | |
Communicatie en participatie | 47.400 | |
Organisatie | 134.200 | |
Subtotaal raming | 1.058.933 | |
Reeds gedekt eenmalige budgetten | 285.000 | Inclusief extra budget 3e kwartaalrapportage |
Reeds gedekt programmabegroting en organisatie | 283.988 | |
Reeds gedekt basisregistraties | 210.000 | |
Budgetoverheveling uit 2020 | 279.945 | |
Subtotaal dekking | 1.058.933 |
Risico's en kansen | ||
Risico's en kansen? | Op koers | |
---|---|---|
Vooralsnog kunnen de risico’s (m.u.v. structurele effecten implementatie) opgevangen worden binnen het projectbudget zelf door het overhevelen van het budget van het afgelopen jaar. Een deel van de besteding van de voorbereiding is direct gekoppeld aan het moment van inwerkingtreding van de wet. Deze kosten schuiven dus mee. Tegelijkertijd werken we door aan de implementatie en bereiden we voor de producten (o.a VTH keten) voor om vanuit de projectorganisatie deze onderdelen te borgen in de lijn. We voorzien risico’s in de dienstverlening in de eerste maanden na inwerkingtreding van de wet omdat de organisatie moet wennen aan de nieuwe manier van werken, de verantwoordelijkheden verschuiven en doordat het DSO nog niet optimaal functioneert. De koepels waaronder de VNG hebben afspraken gemaakt over de financiële gevolgen van dit uitstel. Gemeenten moeten hoogstwaarschijnlijk extra kosten maken voor de implementatie van de Omgevingswet. In het interbestuurlijke financiële akkoord over de Omgevingswet uit 2016 is overeengekomen dat de verschillende overheden de implementatie kosten zelf dragen en dat over de verwachte maatschappelijke baten geen korting zal komen. Onderzocht wordt hoe moet worden omgegaan met deze extra kosten. Dit kan invloed hebben op de begroting Omgevingswet van Deventer. In het eerste kwartaal van 2022 is een risicosessie geweest met een brede groep belanghebbenden. Vanuit deze sessie zijn herijkt en aan de hand van de actualiteit en zijn beheersmaatregelen genomen. In de tabel zijn de belangrijkste risico’s kort weergegeven. | ||
Communicatie | ||
Communicatie | Op koers | |
In Q4 is er uitvoering gegeven aan de nieuwe planning voor activiteiten rondom de Omgevingswet, zoals de Maand van de Omgevingswet in november 2022 als vervolg op de Omgevingswet 10-daagse in juni 2022. Na duidelijkheid over de inwerkingtreding volgt er een ontwikkelplan en communicatielijn ontwikkelplan voor medewerkers en andere stakeholders De algemene communicatie over de Omgevingswet met bewoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties wordt opgestart ongeveer 6 maanden voor de inwerkingstredingsdatum. Landelijk is hiervoor een toolkit ontwikkeld, waarvan we ook in Deventer gebruik kunnen maken. | ||
Overige informatie |
Risico's | ||||
Risico | Gebaseerd op | Omvang voor | Beheersmaatregel | Omvang na |
---|---|---|---|---|
DSO functioneert onvoldoende en kent storing en fouten. | Deventer is actief aan het testen, intern en regionaal en doet mee aan de indringende ketentest (IKT). We organiseren een terugvalscenario (extra capaciteit en middelen) om de impact op het proces te verminderen. | |||
Onvoldoende interne capaciteit en extern is inhuur lastig te krijgen om de implementatie van de Omgevingswet professioneel te begeleiden. | Goede fasering en realistische mijlpalen en veel werk met werk maken. We overleggen tijdig met teammanagers welke capaciteit beschikbaar moet zijn. | |||
Bruidsschatregels kunnen niet beleidsneutraal overgenomen worden |
| |||
Legesinkomsten anders dan voorzien. | Impactanalyse vanuit de Omgevingswet en WKB | |||
Implementatie en transformatie leidt tot toenemende exploitatiekosten | In de transformatiefase zullen beleidskeuzes en financiële gevolgen integraal inzichtelijk moeten worden gemaakt. Een deel zal niet kunnen worden voorkomen en is autonoom. |
Poort van Deventer
Meer informatie
Inleiding
Inleiding
Al jaren is de “Poort van Deventer” een zogenaamd “groot project” in de zin van de Leidraad grote projecten. Oorspronkelijk bestond het “grote Project” de Poort van Deventer uit vier deelprojecten; Stadsentree (gebiedsontwikkeling nabij McDonalds en Postiljon) , S/Park (ontwikkeling campus met hoogwaardige (chemische) bedrijven), de locatie-ontwikkeling via een gemeentelijke grondexploitatie van de gasfabriek en de auto-mobiliteit in dit gehele gebied met name om de kruising Zutphenseweg/Teugeseweg te ontlasten en de auto-bereikbaarheid van dit bedrijventerrein te verbeteren. Inmiddels heeft de raad in maart 2022 besloten om S/Park niet langer onderdeel te laten zijn van dit groot project, dit ná het afsluiten van de raamovereenkomst met HMO tot verkoop van dit terrein. De grondexploitatie van de tsadsentree wordt aan de raad voorgesteld in de Q1 2023 rapportage om deze af te sluiten omdat de ontwikkeling van deze locatie vooralsnog niet is gelukt. De grootste risico’s in het project grondexploitatie Gasfabriekterrein liggen achter ons. Wat nog rest is de uitgifte van de laatste kavels (de komende twee jaar), de sanering van een kleine restverontreiniging en het afronden van de aanleg openbare ruimte. Voor het laatste onderdeel, de (auto)mobiliteit van dit gebied ligt er op dit moment raadsvoorstel bij de raad waarin wordt voorgesteld om alleen een verbindingsweg met de Teugseweg te gaan onderzoeken. Dit onderzoek is qua risico en bedragen niet anders dan veel andere infrastructuur projecten. Door bovenstaande ontwikkelingen heeft het “grote project Poort van Deventer” met veel (financiële) belangen en risico’s zich in de loop van de afgelopen jaren ontwikkeld tot een grondexploitatie gasfabriek met nog weinig risico’s en een infrastructuurproject met gebruikelijke financiële impact en risico’s. Het college stelt dan ook voor om dit project af te voeren van de lijst grote projecten. |
---|
Gasfabriekterrein
Gasfabriekterrein
Projectnaam | Poort van Deventer - Gasfabriekterrein | ||
Portefeuillehouder | T. Walder | ||
Rapportagedatum | 1 maart 2023 | ||
Basisinformatie Project | |||
Herstructurering van dit voormalige Essentterrein als onderdeel van de Poort van Deventer (samen met de Stadsentree en het S/Park). Daarbij is ingezet op de “Campus Gasfabriek”, waarbij het terrein een bijdrage levert aan een ruimtelijk/economische impuls voor Deventer. | |||
Besluitvorming | |||
| |||
Projectfase | Realisatiefase | ||
Stand van zaken | |||
Algemeen:
Kavelverkoop
Daarbij speelt ook de aankomende studie naar de afwaardering van de Zutphenseweg (als concrete uitwerking van ‘Bereikbaarheid Poort van Deventer’). Bij die uitwerking zal het al dan niet handhaven van de huidige ontsluiting van de gebieden onderwerp van nadere studie zijn. Ook dit kan met het nemen van meer tijd beter op elkaar worden afgestemd.
Civiele werkzaamheden:
Tijdelijk gebruik
| |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
Inhoudelijk vormen het bestemmingsplan, de structuurvisie Stadsaszone en de Omgevingsvisie de koers voor de ontwikkeling van het Gasfabriekterrein. Inmiddels is de opstartfase met succes afgerond en komt de kavelverkoop en herstructurering van het terrein in de fase van een zorgvuldige, toekomstbestendige uitbreiding van de “Campus Gasfabriek” op gang. Voor de verdere doorontwikkeling wordt afstemming gezocht met de doorontwikkeling van het Nouryonterrein en visievorming omgeving Gashavenstraat. | |||
Financiën | Op koers | ||
Het Gasfabriekterrein kent een tekort van € 0,27 mln. bij actualisatie jaarrekening 2022 en is een verlieslatende grondexploitatie. Dit tekort van € 0,27 mln. (netto contant per 1-1-2023) is afgedekt met een verliesvoorziening in de gemeentelijke balans. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Zie boven | |||
Afwijking investering? | Nee | ||
n.v.t. | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Zie boven | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | ||
In het weerstandsvermogen van de gemeente wordt rekening gehouden met een risico van | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
. | |||
Afwijking totaalplanning? | Op koers | ||
Conform planning. Bij de actualisatie van de grondexploitatie jaarrekening 2022 is de uitgifte van de kavels 1A, 1B en 7 om een aantal redenen met een jaar opgeschoven (van 2023 naar 2024). | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Er wordt met veel betrokken partijen samengewerkt. Dit gebeurt in verschillende verbanden, (o.a. overleg met De Gasfabriek BV/1618 Vastgoed, overleg Poort van Deventer-Noord, overleg met potentiële kopers en overleg met tijdelijke huurders van braakliggende terreinen). De beeldvorming en uitstraling van de campus gasfabriek zijn nog alom positief. | |||
Overige informatie | |||
In samenwerking met beleid (RO en Economie) is in het bestemmingsplan Stad en Dorpen een goede definitie van de bestemming “Campus Gasfabriek” opgenomen, met als doel: een goed hanteerbaar toetsingskader voor de verdere invulling van het terrein. Door de gesprekken met potentiële kopers kan deze omschrijven verder ingekleurd worden. Dat krijgt een plek in de eerder genoemde stedenbouwkundige schets. De verkoop van nog te verkopen kavels is in voorbereiding conform de eisen die het Didam Arrest daaraan stelt. De kavelpaspoorten worden geactualiseerd waarbij:
|
Stadsentree (Teugseweg)
Stadsentree (Teugseweg)
Projectnaam | Poort van Deventer - Stadsentree (Teugseweg) | ||
Portefeuillehouder | T. Walder | ||
Rapportagedatum | 1 maart 2023 | ||
Basisinformatie Project | |||
Het betreft de ontwikkeling van gemeentelijke gronden voorheen bekend onder de naam Bergweide 5.2, onderdeel van het voormalige complex Groot Bergweide. Onder de naam Teugseweg maakt het nu, tezamen met het Gasfabriekterrein, deel uit van het cluster Stadsentree. De Stadsentree omvat gronden van de gemeente, Postillion en McDonalds. In de structuurvisie stadsassen is vastgelegd dat deze locatie kansen biedt voor “Waardevast ondernemen en Slimme mobiliteit”. De oorspronkelijke gemeentelijke grondexploitatie is sinds 2015 onderdeel geworden van een gebiedsontwikkeling dat werd getrokken door ontwikkelaar Explorius met de werktitel ‘Deventer Experience’. Het plan voorzag in de ontwikkeling van diverse nieuwe functies, waaronder enkele restaurants en voldeed aan de gemeentelijke ambities voor het gebied. Gemeente en Explorius werkten samen op basis van een intentieovereenkomst aan de haalbaarheid van de ontwikkeling. Daarin was ook opgenomen dat de gemeentelijke gronden kunnen worden ingebracht in de particuliere ontwikkeling. Deze samenwerking is in 2021 beëindigd en de grondexploitatie wordt binnenkort afgesloten. Zodra er zicht is op een verbetering van de verkeersontsluiting kunnen nieuwe ontwikkelingen weer worden opgepakt. | |||
Besluitvorming | |||
| |||
Projectfase | Verkenningsfase | ||
Stand van zaken | |||
Met name de aansluiting van de Teugseweg op de Zutphenseweg is problematisch. Meer belasting door nieuwe functies in de Stadsentree kan dit kruispunt niet aan. De diverse verkeerskundige varianten die zijn aangedragen en onderzocht leiden niet tot een goede oplossing. Verwezen wordt naar de uitkomsten van het project Mobiliteit Poort van Deventer. De Stadsentree kan niet verder worden uitgewerkt in een ontwikkelingsperspectief zolang er geen zicht is op een goede oplossing van het knelpunt in de verkeersontsluiting. Om die reden is in overleg, en met wederzijdse instemming, met Explorius de intentieovereenkomst beëindigd en wordt de grondexploitatie afgesloten. In het gebied is op grond van het Postillion een carpoolplaats gerealiseerd en zijn gronden verhuurd voor het plaatsen en exploiteren van een reclamemast. De plaatsing van de mast door Greenledwalls is afhankelijk van het verkrijgen van een omgevingsvergunning. Die is nog niet verleend. De raad heeft een motie vastgesteld waarin opdracht wordt gegeven met Greenledwalls in gesprek te treden over de wijze waarop het voornemen tot oprichten van de masten kan worden beëindigd. | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
Door het pauzeren van de activiteiten nvt | |||
Financiën | Op koers | ||
De huidige grondexploitatie wordt binnenkort afgesloten. Dat gebeurde nadat de transacties rond de carpoolplaats medio 2022 waren afgerond. De grondexploitatie kent een negatief resultaat van €775.000, ervan uitgaande dat de uitgifte van de grond onder de reclamemast niet doorgaat. De grondexploitatie wordt altijd vertrouwelijk vastgesteld door de raad. Deze kwartaalrapportage is openbaar doordat het integraal onderdeel uitmaakt van de P&C documenten en hetgeldvandeventer.nl. Daardoor is er bij deze rapportage een restrictie in het detailniveau van de informatie. Voor de raad is de actuele vertrouwelijke grondexploitatie te raadplegen via de vertrouwelijke bijlages van de paragraaf grondbeleid en de rapportage behorende bij de jaarrekening 2022. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Zie hierboven | |||
Afwijking investering? | Nee | ||
Zie hierboven. | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Zie hierboven | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Op koers | ||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Afwijking totaalplanning? | Op koers | ||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Overige informatie | |||
n.v.t. |
Verkeersinfrastructuur
Verkeersinfrastructuur
Projectnaam | Poort van Deventer - Mobiliteit Poort van Deventer | ||
Portefeuillehouder | M. Elferink | ||
Rapportagedatum | 1 maart 2023 | ||
Basisinformatie Project | |||
Aanleiding Project Het drukste kruispunt van Deventer (Zutphenseweg – Visbystraat – Deventerweg – Teugseweg) zit tijdens de spits aan zijn maximumcapaciteit. Toename van verkeer betekent tijdens de spitsen langere wachttijden. Verkeerskundig en fysiek zijn er geen opties voor verruiming van de capaciteit. Daarom zijn nieuwe economische ontwikkelingen die nog niet verankerd zijn in een bestemmingsplan en die leiden tot een grote toename van verkeersbewegingen, niet mogelijk. Projectopdracht | |||
Besluitvorming | |||
- Raadsmededeling 2020-001065: Tussenstand en vervolgstap Mobiliteit Poort van Deventer, d.d. 27-10-2020 | |||
Projectfase | Initiatieffase | ||
Stand van zaken | |||
In het voorjaar / zomer 2021 werd de verkeerskundige effectiviteit samen met Goudappel Coffeng onderzocht. Op basis van de resultaten werden najaar 2021 kostenramingen gemaakt voor de benodigde investeringskosten. Resultaat onderzoek verkeerskundige effectiviteit op hoofdlijnen In de uitwerking heeft Goudappel zich gericht op de verkeerskundige effecten voor automobiliteit. Vanuit dat oogpunt richt het onderzoek van Goudappel zich op het effect van de maatregelen 1&8, 3, 4 en 6 op de verkeerscapaciteit. Deze maatregelen zijn modelmatig doorgerekend. Raakvlakken met andere grote projecten
Project overstijgend vindt afstemming plaats met de volgende projecten/ initiatieven
| |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
Financiën | Op koers | ||
Midden 2022 is de financiële prognose voor deze initiatief fase dat gemaakte kosten + prognose van nog te maken kosten valt binnen het beschikbaar gestelde budget. Het restbudget uit 2021 is overgeheveld naar 2022. Het project bevindt zich in de afrondende fase. Resultaten en een advies tot vervolgtraject worden begin 2023 aan de raad voorgelegd. De prognose is dat er bij afronding van deze fase van het project najaar budget over zal zijn waarvan geadviseerd zal worden deze in te zetten voor de gedeeltelijke dekking van een vervolgtraject waardoor we in 2023 vervolgstappen kunnen zetten en het momentum met samenwerkende bedrijven kunnen behouden. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Afwijking investering? | Nee | ||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Op koers | ||
In deze intentiefase van het project is er nog geen sprake van grote financiële risico's en de beheersing daarvan. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | |||
Afwijking totaalplanning? | Op koers | ||
Raadsvoorstel en raadsbehandeling om vooralsnog alleen de verbindingsweg verder op te pakken door het opstarten van de verkenningsfase. | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Brede externe afstemming van resultaten met partijen in het gebied heeft plaats gevonden in het voorjaar van 2022. In het proces tot nu toe heeft onderstaande afstemming plaats gevonden:
| |||
Overige informatie |
Slim warmtenet
Projectnaam | Slim warmtenet Zandweerd, fase 1 | ||
Portefeuillehouder | T. Walder | ||
Rapportagedatum | 1 maart 2023 | ||
Basisinformatie Project | |||
Op basis van het raadsbesluit van 7 oktober 2020 wordt uitvoering gegeven aan de realisatie van fase 1 van Slim Warmtenet Zandweerd. Achtereenvolgende college- en raadsbesluiten hebben de structurering en opbouw van het project op onderdelen herzien. In deze kwartaalrapportage vindt nadere toelichting op de gevoerde en te voeren procesgang plaats. Slim Warmtenet Zandweerd is opgebouwd om minimaal 2200 woningen in de wijk Zandweerd van duurzame warmte te voorzien. Het eerste deel van Slim Warmtenet Zandweerd is reeds in de Tuinen van Zandweerd aangelegd. Vanaf 1 oktober zijn de woningen in het eerste deelgebied van fase 1 ook aangesloten op het warmtenet. Dit betreft fase 1a met woningen aan de Rubenstraat (nieuwbouw appartementen stichting Eigen Bouw) en de aangesloten woningen in de Tuinen van Zandweerd. De woningen in de Rubenstraat en de woningen in de Tuinen van Zandweerd draaien nu op een tijdelijke warmtevoorziening. Eind februari/begin maart zal de eerste warmtecentrale in de vorm van een gasketelcentrale in een technische ruimte van de Rembrandkadeflat gereed zijn. Daar zal dan de warmte voor de eerste woningen door geleverd worden. Ten gevolge van een voorwaardelijke inschrijving op de aanbesteding voor een warmteleverancier voor fase 1 (juni 2021), is een onderhandelingsprocedure met Ennatuurlijk als potentiële warmteleverancier opgestart. Voor technische- en financiele haalbaarheid is deze onderhandelingsprocedure ingestoken voor fase 1 en 2. De aanbesteding betreft het onderhouden, beheren en instandhouden van het SWZ, het produceren en leveren van warmte en het doorontwikkelen van het SWZ. Medio okotober heeft Ennateerlijk laten weten voorlopige niet in te zullen schrijven en eind december heeft zij laten weten definitief niet in te zullen inschrijven. Marktomstandigheden op de bouw-, warmte- en energiemarkt plus majeure aanstaande wijzigingen in de aangekondigde nieuwe Wet Collectieve Warmtevoorzieningen hebben de directie van Ennatuurlijk doen besluiten niet in schrijven. Een en ander is verwoord en toegelicht in de Raadsmededeling (17-1-2023). De gemeente werkt met haar partners door aan reeds eerder geformuleerde alternatieve scenario’s voor de ontwikkeling van Slim Warmtenet Zandweerd en de verduurzaming van de wijk Zandweerd. Deze scenario zullen leiden tot nieuwe besluitvorming door college en raad. Als onderdeel van fase 1 wordt wel reeds ingezet op de aansluiting van de Rembrandkadeflat op het reeds gerealiseerde warmtenet. Het aansluiten van dit appartement maakt onderdeel uit van de te onderzoeken scenario’s. Ook worden voorbereidingen getroffen om de warmtelevering aan de reeds aangesloten woningen na 2022 te continueren met een daartoe te selecteren (al dan niet tijdelijke) warmteleverancier. | |||
Besluitvorming | |||
In het raadsbesluit van 7 oktober 2020 is opgenomen dat tijdens de projectuitvoering de Raad op drie belangrijke momenten gevraagd wordt een besluit te nemen bij tussentijdse beslismomenten. Deze beslismomenten vormen belangrijke stappen in het project en maken ook onderdeel uit van de besluitvorming (zie voor verdere uitwerking van de beslispunten hoofdstuk 9): Ten gevolge van de voorwaardelijke aanbesteding is een onderhandelingsprocedure met Ennatuurlijk gestart wat in voorgaande kwartaalrapportages is toegelicht. Dit heeft tot diverse tussenbesluiten en herstructurering geleidt in de projectfasering. Onderstaand zijn de tussenbesluiten kort samengevat. 1. 31 augustus 2021 (Collegebesluit): 2. 8 februari 2022 (Collegebesluit): 3. 13 april 2022 Ontwerpopdracht fase 1en 2 (Raadsbesluit): 4. 9 juni 2022 Planning besluitvorming concessie-overeenkomst (Collegebesluit; Raadsmededeling): 5. 20 september 2022 Besluitvorming Slim Warmtenet: dienstverlening- en aansluitovereenkomst (Collegebesluit; Raadsmededeling): 6. 5 Oktober 2022 Raadsinformatiesessies: 7. 1 november 2022: Raadsinformatiebrief over stagnatie in aanbesteding Ennatuurlijk: 8. 15 November 2022 Besluit koersbepaling en status aanbesteding SWZ(Collegebesluit; Raadsmededeling): 9. 7 december 2022 Raadstafel nav vragen van de VVD:
10. 17 januari 2023 Raadsmededeling nav niet inschrijven Ennatuurlijk: | |||
Projectfase | Realisatiefase | ||
Stand van zaken | |||
A. Aanleg infrastructuur Tuinen van Zandweerd:
B. Het ontwerp en realisatie en exploitatie van (een deel van) warmtecentrale 1 – Realisatiefase
C. Stopzetten onderhandelingsprocedure / gecombineerde opdracht fase 1 en fase 2 (actualiteiten) Het belangrijkste argument is dat het private bedrijf niet in staat is in deze tijd met onzekerheid over markt en prijzen een langjarige aanbieding te doen. Dit leidt voor Ennatuurlijk ook tot een gewijzigde risico-inschatting op de beoogde concessie. De uitwerking van de alternatieve scenario's was reeds in voorbereiding en wordt nu uitgewerkt en begin 2023 vertaald in een college-en raadsvoorstel. Daarin zal vanuit een scenario-analyse een voorkeursscenario worden geadviseerd. D. Herorientatie op de governance-inchting, update businesscase, second opinion, inrichting besluitvorming In Q1 heeft een herorientatie op de governance inrichting plaatsgevonden. Hierin zijn de verschillende modellen die ook tijdens de werksessie met de raad op 7 december zijn toegelicht gepasserd. Met alle stakeholders zijn gesprekken gevoerd. Een korte samenvatting daarvan:
Vanuit alle inzichten zijn een aantal hoofdconclusies getrokken:
Parallel aan de herorientatie op de governance is de businesscase met alle inzichten vanuit de onderhandelingen met Ennatuurlijk geoptimaliseerd en aangescherpt. Tesamen met de inzet van de Groeifonds bijdrage is een kostenneutrale businesscase mogelijk. Dit wordt nader uitgewerkt en onderbouwd. Om de groeifondsbijdrage te kunnen gebruiken is besluitvorming voor de zomervakantie noodzakelijk. Vanuit het Bestuurlijk Overleg met waterschap, Enpuls en corporaties is de wens ge uit om voorafgaand aan verdere ontwikkeldstappen het technisch concept van het warmtenet nogmaals te toetsen. Hier wordt een lokaal ingenieursbureau voor geselecteerd. Intern wordt het voorstel voor een getrapte besluitvorming uitgewerkt waarbij op basis van de geupdate businesscase, projectplan, risicodossier, Groeifondsbijdrage en een positief resultaat van de second opinion op de korte termijn college en raad gevraagd wordt een besluit te nemen over de voortgang van het SWZ waarbij, bij een besluit tot voortgang, in een tweede stap de definitieve governance inrichting ter besluitvorming zal worden voorgelegd, binnen de kaders van de dan van kracht zijnde nieuwe warmtewet. | |||
Voortgang | |||
Scope | Behoeft aandacht | ||
---|---|---|---|
Ten aanzien van Financiën, Risico’s en Planning worden knelpunten onderkend. Mogelijke bijsturing hangt nauw samen met de uitkomsten van de vervolgstrategie voor het SWZ. | |||
Financiën | Behoeft aandacht | ||
Afwijking begroting? | Ja | ||
De begroting ziet toe op de realisatie van slim warmtenet fase 1. De plankosten zijn fors als gevolg van een intensief onderhandelingstraject met Ennatturlijk. Dit dient wel genuanceerd te worden omdat hiermee naast fase 1 ook al werkzaamheden met het oog op de ontwikkeling van fase 2 worden verricht. Afhankelijk van de keuze vooer het vervolgsecenario zal bijsturing plaatsvinden. Deze bijsturing zal toezien op de plankosten, installatiewerkzaamheden, uitkoppeling, het leidingnetwerk en de fasering tot aansluiting op het warmtenet. De inkomsten als gerealiseerd betreft de bijdrage in de aansluitkosten (BAK) voor de eerste woningen van de Tuinen van Zandweerd (21 particuliere aansluitingen) en de Rubenstraat (86 huurwoning aansluitingen). Totaal begroot zijn in fase 1539 aansluitingen. Het aantal beoogde aansluitingin de tuinzen van Zandweerd loop achter t.o.v. begroot. Achterblijvende resultaten worden veroorzaakt door de extreme marktomstandigheden, omdat vrije kavelbouwers regelmatig voor de goedkoopste aardgsavrije oplossing bij aanvang kiezen: houtgestookte pelletkachels. | |||
Afwijking investering? | Ja | ||
Zie hierboven | |||
Afwijking exploitatie? | Ja | ||
De exploitatie rondom de warmtelevering aan de woningen in fase 1a betreft een tijdelijke situatie voor de periode vanaf 1 oktober 2022 tot en met 31-2023. Daarna zal de exploitatie verder gaan in de beoogde concessieovereenkomst voor SWZ fase 1 en 2. Voor deze tijdelijk situatie resulteert dit in een exploitatietekort van: Bij dit tekort dient opgemerkt te worden dat fase 1a een klein deel van het aantal woningen beslaat in relatie tot de reeds gedane investeringen voor geheel fase 1. Dit betekent dat de kapitaallasten zwaar ‘drukken’ op het exploitatieresultaat. In Q2 2023 zullen, voor de drie in H2 beschreven scenario’s (zie stand van zaken), de effecten worden bepaald voor de toekomstige exploitatieresultaten van het SWZ. | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | ||
Als onderdeel van de besluitvorming bij fase 1, is een risicodossier opgesteld. Dit risicodossier is gebaseerd op een projectgebonden weerstandsvermogen van 1,75 miljoen euro voor fase 1. Dekking hierbij wordt verkregen vanuit de Proeftuinsubsidie.
Voor fase 1 en fase 2 is in samenwerking met Ennatuurlijk een integraal risicodossier opgebouwd. Dit maakt onderdeel uit van de inschrijving en structurering van de besluitvorming rondom de concessieverlening en is nog niet gereed.
De benoemde risico’s leiden automatisch tot een verslechtering van de risico’s en de businesscase in de scenariostudies die nu plaatsvind en waar de Raad in Q2 2023 over zal worden geinformeerd. Nu al is duidelijk dat beide scenario’s een negatieve onrendabele top hebben waar, naast inzet van PAW gelden ook de inzet van de aangevraagde Groeifonds subsidie nodig zal zijn. De project specifieke risico’s leggen, na aftrek voorgedane risico’s, een beslag op het weerstandsvermogen van ruim €1,4 mln. Dit beslag zal, bij het zich voordoen van de risico’s, worden gedekt vanuit de gelden verkregen vanuit de Proeftuinsubsidie. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Ja | ||
De planning voor de ontwikkeling van het SWZ is met het niet inschrijven van Ennatuurlijk fors uitgelopen. Deze planningseffecten zullen in de toelichting op scenario 1 en 3 worden uitgewerkt. | |||
Afwijking totaalplanning? | Behoeft aandacht | ||
De planning voor het tijdig leveren van warmte per 1 oktober 2022, aan de woningen binnen fase 1a, is behaald door het inzetten van tijdelijke warmtevoorzieningen. Dit betreft: | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Samen met de buurt is een buurtplan opgesteld ‘Zandweerd gaat voor minder’. Dit is een aanpalend project aan het SWZ fase 1, maar heeft veel raakvlakken. Het SWZ fase 1 maakt onderdeel uit van het buurtplan en wordt ook verwerkt in het zogenaamde Wijk Uitvoeringsplan dat voor de wijk Zandweerd is opgesteld en vastgesteld. Actuele informatie is te vinden op www.zandweerdstroomt.nl. In overleg met het duurzaamheidsteam, het regieteam en Ennatuurlijk is een Plan van aanpak wijkbenadering opgesteld. Deze zal bij mogeijke aanbesteding onderdeel uitnaken van de besluitvormende stukken rondom de concessieverlening. Door middel van een persbericht zijn betrokken geinformeerd over de stand van zaken met betrekking tot de aanbesteding. Het Duurzaamheidsteam is aanvullend en inhoudelijk geinformeerd over de stand van zaken in het project. Zij hebben aangegeven het Slim Warmtenet als een goede oplossing voor Zandweerd te zien. Dit is in lijn met de corporaties. Het Duurzaamheidsteam geeft eveneens aan te zeken naar een mogelijke rol voor hun in de verdere ontwikkeling van het Slim Warmtenet. Dit wordt als onderdeel van de uitwerking van scenario 3 met hen verkend. | |||
Overige informatie | |||
N.v.t. |
Sportvoorziening Bathmen
Projectnaam | Sportvoorziening Bathmen | ||
Portefeuillehouder | R. de Geest | ||
Rapportagedatum | 1 maart 2023 | ||
Basisinformatie Project | |||
In februari 2020 heeft de Initiatiefgroep Sportvoorziening Bathmen (onderdeel van de Dorpsvisie Bathmen) een adviesrapport aangeboden aan de wethouder over de nieuwe sportvoorziening. De initiatiefgroep heeft hierin haar ambities verwoord, waaronder de ambitie om de sportvoorzieningen meer te combineren en beter te benutten. In de eerste kwartaalrapportage 2020 heeft de gemeente de vernieuwing van De Uutvlog aangemerkt als prioriteit en autonome ontwikkeling waarvoor middelen moeten worden vrijgemaakt. In de begroting was hiervoor aanvankelijk een bedrag van €6,2 miljoen opgenomen op basis van 1-op-1 vervanging van de huidige sporthal. Uit de quick scan en het haalbaarheidsonderzoek (2021) van M3V is gebleken dat 1-op-1 vervanging niet realistisch / wenselijk is. Op basis van de scenario’s uit het haalbaarheidsonderzoek heeft het college aan de raad voorgesteld om bij de realisatie uit te gaan van scenario 2B (basishal met multifunctionele zaal). Uit de financiële analyse bleek dat hiervoor € 11,3 miljoen (incl. BTW) nodig was. Dit bedrag is gereserveerd in de meerjarenbegroting 2022 – 2025. Op 16 februari 2022 heeft de raad ingestemd met de uitwerking van scenario 2B en het reserveren van de hiervoor benodigde middelen. Op 16 februari 2022 heeft de raad ook het nieuwe sport- en accommodatiebeleid vastgesteld. Het project past binnen het uitvoeringsplan van het nieuwe beleidskader. In dit project wordt nauw samengewerkt met de initiatiefgroep Sportvoorziening Bathmen. Na het raadsbesluit van 16 februari 2022 is gestart met deel 1 van de Verkenningsfase: de Definitiefase. Voor deze fase is opdracht gegeven aan Draaijer & Partners om met een Programma van Eisen te komen. | |||
Besluitvorming | |||
Met het raadsbesluit over de Initiatieffase is het project overgegaan naar de Verkenningsfase, deel 1 (Definitiefase). Volgens een meervoudig offertetraject is Draaijer & Partners geselecteerd om het verfijningsonderzoek uit te voeren. Draaijer heeft het Programma van Eisen opgesteld, inclusief de financiële analyse. Daarbij is een zorgvuldig proces doorlopen met alle betrokken partijen, zoals de initiatiefgroep Sportvoorziening Bathmen, omwonenden, de basisscholen en het Sportbedrijf. Een gemeentelijk projectteam heeft dit onderzoek begeleid, bijgedragen en advies gegeven. De gemeente en Draaijer hebben de bewoners van Bathmen geïnformeerd over het Programma van Eisen en het vervolgtraject tijdens een bewonersbijeenkomst op 7 december jl. in de ABS kantine. Op 8 november 2022 heeft het college een besluit genomen over het raadsvoorstel en deze aangeboden aan de raad, waarbij aan de raad de volgende besluiten zijn voorgelegd:
Op 21 december 2022 heeft de raad hierover een (voorlopig) besluit genomen en aanvullend een amendement aangenomen met de opdracht om mogelijkheden voor kostenbesparing mee te nemen in de ontwerpfase. Met dit amendement is ook besloten om dit project, vanwege de forse kostenstijgingen en de risico’s, te laten vallen onder de Leidraad Grote Projecten. Volgens de leidraad bestaat de Verkenningsfase uit 3 deelfasen: Definitiefase, Ontwerpfase (VO/DO) en Voorbereidingsfase. Daarna volgt de Realisatiefase. Met dit besluit gaan we over naar deel 2, de Ontwerpfase. Het voorlopig besluit over het PvE hangt samen met de forse kostenstijging op basis van het Programma van Eisen. Bij de Voorjaarsnota 2023 neemt de raad een definitief besluit over de begroting en mogelijke kostenbesparingen. Er ligt dan nog geen ontwerp. In de Ontwerpfase wordt het voorlopig ontwerp ter besluitvorming aan de raad voorgelegd. Dan volgt nog een besluit over het Definitief Ontwerp en over de ruimtelijke planprocedure alvorens over te gaan naar de Realisatiefase. | |||
Projectfase | Verkenningsfase | ||
Stand van zaken | |||
In de zomer heeft Draaijer & Partners het Programma van Eisen opgeleverd, inclusief de financiële analyse. Op basis van deze documenten heeft het college in Q4 het raadsvoorstel aangeboden aan de raad, met als beoogd resultaat het afronden van de Definitiefase en overgaan naar de Ontwerpfase. De raad heeft hierover een besluit genomen op 21 december 2022. Daarbij is een amendement aangenomen. Het besluit over het beschikbaar stellen van de extra benodigde middelen wordt genomen bij de Voorjaarsnota 2023, inclusief besparingsmogelijkheden. In maart 2023 is er een eerste architectenselectie gedaan. Deze selectie is begeleid door Draaijer & Partners. Er waren 14 inschrijvingen waaruit de 5 beste inschrijvers zijn geselecteerd. Uit deze 5 archtitecten wordt in Q2 de beste inschrijver geselecteerd. | |||
Voortgang | |||
Scope | Behoeft aandacht | ||
---|---|---|---|
Vraagt aandacht vanwege forse kostenstijging en risico’s. | |||
Financiën | Behoeft aandacht | ||
Vraagt aandacht vanwege forse kostenstijging. De kosten voor het project blijven tot nu toe binnen de beschikbaar gestelde middelen: Voorbereidingskrediet Definitiefase (Verkenningsfase deel 1): de € 200.000 die hiervoor uit de totaalreservering van de de sportvoorziening beschikbaar is gesteld, is in 2022 volledig benut. Met het raadsbesluit van 21 december 2022 is de Definitiefase afgesloten. Voorbereidingskrediet Ontwerpfase (Verkenningsfase deel 2): de raad heeft € 500.000 beschikbaar gesteld. Dit budget wordt in 2023 ingezet. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Dit is nu nog niet van toepassing | |||
Afwijking investering? | Ja | ||
Uit het Programma van Eisen blijkt dat de kosten voor de sporthal stijgen van €11,3 miljoen in de initiatieffase (duurzaamheidsvariant BENG) naar €16,9 miljoen incl btw in de definitiefase (duurzaamheidsvariant ENG). In de ontwerpfase wordt deze berekening opnieuw gemaakt, inclusief mogelijke kostenbesparingen zoals is opgenomen in het aangenomen amendement. Bij de Voorjaarsnota wordt het voorstel voor extra middelen meegenomen. | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Nog onbekend. In het raadsvoorstel van december 2022 zijn de consequenties voor de gebruikersexploitatie buiten beschouwing gelaten. Ook zijn de afspraken met ABS nog niet vastgelegd. De financiële consequenties hiervan worden voor zover mogelijk meegenomen in de besluitvorming voorjaarsnota 2023. | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | ||
Vraagt aandacht vanwege de huidige en verwachte bouwkostenstijgingen. Het gehele project naar realisatie van de nieuwe sporthal kent meerdere risico’s, te weten; politiek-bestuurlijke, maatschappelijke, financiële, juridische, planning, omgevings- en technische risico’s. Deze zijn nog niet gekwantificeerd (in tijd en geld gezet). De bouwkostenstijgingen vormen een actueel risico, waarover veel onzekerheid over wat de gevolgen zijn voor de komende jaren. De risico’s worden actief gemonitord en de risicobeheersmaatregelen worden in de vervolgfase verder uitgewerkt. Bij de raadsbehandeling is gevraagd naar inzicht in de risico’s. Dit inzicht heeft de raad van het college ontvangen. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | |||
Afwijking totaalplanning? | Op koers | ||
Volgens planning. Er is nog geen aanleiding om te verwachten dat we uit de planning lopen. Het expertbureau Draaijer heeft een (voorlopige) planning op detailniveau opgesteld over de doorlooptijd per projectfase met als doelstelling de oplevering van de sportvoorziening in 2025. Deze planning zal in de vervolgfase worden geactualiseerd. | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Er vindt nauwe samenwerking plaats met de initiatiefgroep Sportvoorziening Bathmen. Daarnaast worden andere gebruikers (scholen), omwonenden en het Sportbedrijf betrokken bij belangrijke stappen of workshops. Op 6 december 2022 heeft een bewonersbijeenkomst plaatsgevonden over de uitkomst van het verfijningsonderzoek (PvE) en de besluitvorming. Zij waren zeer tevreden over de wijze waarop zij betrokken worden in dit project. | |||
Overige informatie | |||
Dit project hangt nauw samen met 4 andere gemeentelijke trajecten, namelijk:
|
Toekomstbestendig poppodium Burgerweeshuis
Projectnaam | Toekomstbestendig poppodium Burgerweeshuis | ||
Portefeuillehouder | I. Duursma-Wigger | ||
Rapportagedatum | 1 maart 2023 | ||
Basisinformatie Project | |||
De aanleiding voor het onderzoek naar een toekomstscenario voor Burgerweeshuis komt voort uit twee invalshoeken: cultuur en vastgoed. Het nadenken over de toekomst van deze culturele instelling is het afgelopen decennium een doorgaand proces geweest. Burgerweeshuis is sinds 1984 als jongerencentrum gevestigd aan de Bagijnenstraat en wordt sinds 1994 gebruikt als toonaangevend poppodium dat jaarlijks circa 70.000 bezoekers trekt. Burgerweeshuis vormt als poppodium een belangrijke schakel in de keten popmuziek in Landsdeel Oost en is onderdeel van het Convenant van Basis tot Booster. Het gemeentelijk pand (en de huurovereenkomst) is echter niet meegegroeid met de bedrijfssituatie. De programmering en activiteiten die Burgerweeshuis uitvoert zijn niet meer passend in en op de huidige locatie. Dit heeft geleid tot geluidsoverlast en onrust bij omwonenden van Burgerweeshuis. De geluidsoverlast speelt al langer; in 2021 is aan Burgerweeshuis naar aanleiding van geluidsmetingen een last onder dwangsom opgelegd. Hierdoor heeft Burgerweeshuis noodzakelijk de programmering moeten afschalen. Vanwege de coronamaatregelen waren de activiteiten al op een lager pitje en deels geprogrammeerd in Burgerhaven, waar de coronamaatregelen beter konden worden toegepast. Met dit project beoogt het college een volgende stap te zetten in de realisatie van een toekomstbestendig poppodium in de gemeente Deventer. | |||
Besluitvorming | |||
In de raadsvergadering van 22 februari 2023 heeft de gemeenteraad besloten dat, met inachtneming van de aangenomen amendementen 10a1 "Start ontwerpfase met risico-onderzoek Burgerweeshuis en 10a2 "Burgerweeshuis als aanjager gebiedsontwikkeling - l (omgeving STIHO-pand)": | |||
Projectfase | Verkenningsfase | ||
Stand van zaken | |||
De besluiten uit het amendement leiden er toe dat we een projectorganisatie optuigen om de eerste stappen uit de ontwerpfase uit te gaan voeren, namelijk: alle vastgoed risico’s in beeld brengen plus een update van de risicoverkenning die breder is gemaakt. De risico’s uit de “Risicoverkenning op hoofdlijnen | 26 april 2022 | v20220509 - Huisvesting Burgerweeshuis” zijn onderverdeeld naar gebouw- milieu-, omgeving-, exploitatie- en procesrisico’s. De gebouw- en milieurisico’s worden onderbouwd met onderzoeken uitgevoerd door externe specialisten. De omgevingsrisico’s worden nader uitgewerkt met vakspecialisten binnen de Gemeente. De procesrisico’s (planvorming) worden beoordeeld vanuit een nieuwe, nog te formeren projectorganisatiestructuur. Daar waar de gebouw- en milieurisico’s van invloed zijn op de investeringskosten, en daaraan gerelateerd de kostprijs dekkende huur en benodigde subsidie, vindt actualisatie van de exploitatierisico’s plaats. Het actualiseren van de overige exploitatierisico’s maakt geen deel uit van het huidige risico onderzoek. Afhankelijk van de onderzoeksresultaten wordt het investeringskostenoverzicht en/of de risicotabel aangepast. Dit kan gevolgen hebben voor de kostprijs dekkende huur en daaraan gerelateerd de te verstrekken subsidie. Bovenstaande werkzaamheden zullen in de periode maart-juni 2023 plaatsvinden. | |||
Voortgang | |||
Scope | Behoeft aandacht | ||
---|---|---|---|
Vraagt aandacht. Zie bij financiën, risico’s en planning. | |||
Financiën | Behoeft aandacht | ||
Na het raadsbesluit van 22 februari 2022 is het project gestart met de voorlopig ontwerpfase waarbij eerst een risicoverkenning wordt uitgevoerd t/m juni 2023. De projectkosten voor de risicoverkenning bedragen €150.000. De kosten worden gedekt uit de €1,25mln projectgelden die in de begroting 2023 beschikbaar zijn gesteld voor Burgerweeshuis. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Er is geen sprake van een (verwachte) afwijking op de beschikbare projectgelden van €150.000. | |||
Afwijking investering? | Ja | ||
In de uitwerking van het Programma van Eisen voor Burgerweeshuis zijn meerdere scenario's opgesteld. Uitgaande van de variant Grote zaal buiten, inclusief BRUT bedraagt de investering voor Burgerweeshuis €13.669.000. | |||
Afwijking exploitatie? | Ja | ||
Voor Burgerweeshuis op het Haveneiland is een exploitatiebegroting opgesteld. Hieruit blijkt dat de baten onvoldoende zijn om de lasten te dekken, er is sprake van een exploitatietekort. Vanuit Burgerweeshuis zal het verzoek komen om een hogere subsidie, ter hoogte van het exploitatietekort: | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | ||
Tijdens de Verkenningsfase van het project huisvesting Burgerweeshuis is geconstateerd dat het project nog veel risico's kent die nu niet volledig te overzien of te beheersen zijn, waardoor de kosten van het project kunnen oplopen; deze risico's zijn - naast de vastgoed risico's - gekoppeld aan de ontwikkeling van haveneiland (eigendom/aankoop pand, infrastructuur cq. ontsluiting, parkeren en openbare ruimte, wonen, milieuaspecten). Deze risico’s worden het komende kwartaal nader uitgewerkt door gericht onderzoek naar deze risico’s te laten uitvoeren. Het onderzoek naar het alternatief, waarin de beide podiumfuncties van Burgerweeshuis en De Nieuwe Keizer op één plek, in één gebouw worden gesitueerd, wordt parallel aan het risico-onderzoek doorlopen. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Op dit moment is geen afwijking verwacht. | |||
Afwijking totaalplanning? | Behoeft aandacht | ||
Na het raadsbesluit van 22 februari 2023 is gestart met de risicoverkenning welke gepland is van maart t/m juni 2023. | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Behoeft aandacht | ||
De communicatie vanuit het project waarin zowel Burgerweeshuis als de gemeente zijn vertegenwoordigd, hangt nauw samen met de huidige situatie aan de Bagijnenstraat en de relatie met omwonenden. Lopende de verkenningsfase van het project blijft de communicatie met de buurt aandachtspunt. | |||
Overige informatie | |||
Dit project hangt nauw samen met 2 andere gemeentelijke trajecten waarover besluitvorming nog moet plaatsvinden, namelijk:
Bij het raadsbesluit van 22 februari 2023 is er een amendement en motie aangenomen welke relevant zijn voor het project:
|