Het bestuursakkoord "Met lef & liefde voor Deventer" spreekt over grote kansen en uitdagingen op het gebied van werk, duurzaamheid, zorg, evenementen en samen leven. Dat vraagt om een organisatie die zich makkelijk organiseert rond deze opgaven. Een organisatie die goed functioneert, die zowel robuust is als wendbaar. Daarover gaat het programma Bedrijfsvoering.
We ontwikkelen ons tot een organisatie die flexibel, communicatief en netwerkend is. Zo kunnen we inspelen op wat de samenleving ons vraagt. De rol die we daarbij innemen (faciliterend, regulerend, uitnodigend of handhavend) hangt af van het maatschappelijke vraagstuk. De organisatie kent een verdeling van taken en verantwoordelijkheden, maar treedt naar buiten toe als één geheel op. De organisatie is er op gericht een optimale connectie te maken met de buitenwereld. En zorgt ervoor dat maatschappelijke vraagstukken snel en effectief worden opgepakt.
We willen een organisatie zijn waar de medewerkers met trots en plezier werken. Dat doen we in duurzame huisvesting waarin gebouw en voorzieningen optimaal worden benut. In een organisatie waar integraal gewerkt wordt, over domein- en teamgrenzen heen. Waar we sturen op basis van vertrouwen: minder kaders, maar wel steviger en met korte beslislijnen. En volgens de kernwaarden zorgzaam, verantwoordelijk, open en durf.
Inwoners en ondernemers verwachten dat we onze informatievoorziening op orde hebben. Tot de basis daarvan behoort het borgen van privacy en informatieveiligheid. Ook vraagt dit om een gemeentelijke organisatie die datagedreven werkt.
Er is een sterke focus op de financiële soliditeit van de gemeente. Op ons financieel portaal zijn begroting en andere financiële stukken volledig digitaal beschikbaar. Besturen betekent vooraf kaderen, vervolgens het goede handelen en achteraf verantwoorden. De gemeente Deventer wil graag laten zien dat zij in control is. Zo verantwoorden we open en transparant aan onze inwoners wat we voor de gemeenschap doen. Control is daarmee een essentieel onderdeel voor de gemeente om succesvol te zijn.
Deventer, Olst-Wijhe en Raalte (DOWR) hebben een samenwerkingsverband op het gebied van bedrijfsvoering. De financiële administratie, gemeentelijke belastingen, ICT, facilitaire zaken en het inkoopadvies leveren we in dit verband vanuit de gemeente Deventer. Continu innoveren is op alle percelen het uitgangspunt.
Meer informatie
Verzuim
Verzuim
Jaar | Ziekteverzuim in % | Meldingsfrequentie |
---|---|---|
2019 | 5,42% | 1,00 |
2020 | 4,26% | 0,64 |
2021 | 4,85% | 0,72 |
2022 | 5,67% | 1,17 |
Norm 2023 | 4,60% | 1,00 |
Q1 2023 t/m februari | 5,51% | 1,17 |
Het ziekteverzuimpercentage t/m maand februari 2023 bedraagt 5,51% en is daarmee vrijwel op hetzelfde niveau als bij de vierde kwartaalrapportage 2022. De meldingsfrequentie van 1,17 is ongewijzigd ten opzichte van ultimo 2022. Begin 2023 heeft een preventief medisch onderzoek plaats gevonden, waaraan medewerkers op vrijwillige basis konden deelnemen.
Inhuur
Inhuur
Realisatie | Realisatie | Prognose Q1 | |
Soort inhuur | 2021 | 2022 | 2023 |
Vaste formatie | 3.300 | 3.500 | 3.850 |
Vervanging ziekte/zwangerschap | 848 | 900 | 950 |
Piekbelasting | 350 | 500 | 550 |
Bewuste keuze flexibiliteit | 800 | 800 | 850 |
Speciale projecten | 4200 | 5.674 | 6.000 |
Oekraïners | 463 | 500 | |
Totaal | 9.498 | 11.837 | 12.700 |
Het inhuurvolume blijft hoog. Er zijn veel verschillende projecten, waarvoor tijdelijke capaciteit benodigd is, zowel in ruimtelijk als in sociaal domein en bedrijfsvoering. Door de krappe arbeidsmarkt blijft het voor diverse functies moeilijk om aan vast personeel te komen. De verwachte capaciteitsbehoefte van inhuur blijft naar verwachting op een vergelijkbaar niveau als in 2022. Het aantal inhuurkrachten medio maart 2023 (151 fte) is iets lager dan ultimo 2022 (163 fte). De tarieven waartegen inhuur wordt aangeboden zijn flink gestegen sinds 2022. Prijsstijgingen variëren van circa 6,8% tot ruim 14%. Gemiddelde prijsstijging is circa 10%. De totale inhuurkosten zullen daardoor licht hoger uitkomen dan in 2022.
Formatie en bezetting
Onderstaande tabel geeft de formatie, de bezetting en de vacatureruimte weer, exclusief boven formatieve medewerkers en medewerkers van het Deventer Groenbedrijf:
FTE | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | 1e kwartaalrapportage |
---|---|---|---|---|
Formatie | 725,84 | 747,16 | 832,40 | 863,96 |
Bezetting | 822,56 | |||
Vacatureruimte | 41,40 |
De formatie is sinds de primaire begroting toegenomen met 31,5 fte. De toename betreft onder meer 5 fte bij team communicatie, 0,76 fte HR advies. Bij team BAD is vanwege extra werkzaamheden voor de toeslagen kinderopvang voor 1 jaar een extra teammanager (1 fte) en 0,56 fte administratie. Voor de woningbouwopgave is er 4,5 fte uitbreiding bij teams Beleid, 3,0 fte bij team Inrichting en beheer leefomgeving en 7,0 fte bij het team Projecten. Bij team Toezicht zijn conform het bestuursakkoord 2,5 fte extra handhavers toegevoegd Team Publiekscontacten is uitgebreid met 0,75 fte seniortaken burgerzaken en 0,5 fte voor adresonderzoek in relatie tot ondermijning. Bij team Beleid is formatie toegevoegd voor kerninstrumenten Omgevingswet (0,8 fte), projectleider kwetsbare jongeren (0,89 fte, programma-ondersteuning (0,56 fte) en structureel maken formatie cultureel erfgoed (0,6 fte). Ook bij team Ondernemen en Vergunningen is 0,89 fte voor cultureel erfgoed toegevoegd.
Team Inrichting en beheer leefomgeving is toegenomen met 1 fte klimaatmakelaar. Het DOWR-team ICT is met 1,3 fte gegroeid in verband met functioneel beheer voor diverse systemen waaronder parkeren en burgerzaken.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Datagedreven werken
We werken datagedreven en met een eigentijdse informatievoorziening, waardoor we voor minimaal 95% voldoen aan de BIO (Baseline Informatieveiligheid Overheid)
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
Het versterken van onze arbeidsmarkt markeert onze woningbouwambitie. Dat lukt als we investeren in het vasthouden en versterken van onze economische positie en werkgelegenheid. Ons economisch beleid richt zich op het aantrekken van nieuwe bedrijven, op het vergroten van mobiliteit op de arbeidsmarkt en op een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Werk draagt bij aan het geluk en gezondheid van onze inwoners. We stellen een agenda op met een samenhangende aanpak om de arbeidsmarkt te versterken.
Daarnaast hebben we de ambitie om aantrekkelijk te zijn voor jonge werknemers. Een aantal locaties langs de kennis-as van de Poort van Deventer tot aan het station, zoals de Kien, het gasfabriekterrein en S/Park bieden kansen. Deze ontwikkelingen trekken jong talent aan en behouden die voor Deventer. Ook versterken ze de economische samenwerking tussen bedrijven, onderwijsinstellingen en overheidsinstellingen. Om in de toekomst de economische ontwikkelingen in het gebied niet op slot te zetten, werkt het college een aantal maatregelen uit om de capaciteit en de flexibiliteit van het verkeerssysteem te vergroten.
De komende 15 jaar willen we mogelijk zo’n 11.000 nieuwe woningen bouwen. Bij die nieuwbouw richten we ons ook op jonge mensen om de stad en dorpen vitaal te houden. Voor een sterke economie en goed functionerende arbeidsmarkt zijn deze jongeren hard nodig. We willen onze eigen scholieren en studenten graag binden aan de stad, vaklieden behouden en ook studenten van buiten naar Deventer trekken om te wonen en te werken. Startende jonge huishoudens versterken bestaande wijken. Een grotere differentiatie van het woningaanbod is daarvoor nodig. Daarnaast zijn jongeren belangrijk voor het verenigingsleven en de levendigheid in de binnenstad. Bovendien zijn zij de toekomst voor tal van instellingen en organisaties die Deventer maken en regionaal op de kaart zetten. Een passende woning, goede voorzieningen (vrijetijd, cultureel en openbaar vervoer) en toekomstbestendig werk zorgen dat we jongeren aan Deventer binden en naar Deventer trekken. Dit is een veelomvattende en omvangrijke ambitie en vraagt om een dito strategie en blijvende investering. Bij deze begroting worden dan ook aanvullende middelen beschikbaar gesteld om te investeren in capaciteit voor de uitvoering van de routekaarten en bijbehorende aansturing.
Naast nieuwbouw van woningen, komen er in de komende jaren grote uitdagingen op de gemeente af om de wijken en dorpen leefbaar en vitaal te houden. Het gaat hierbij om de vergrijzing in combinatie met het langer thuis wonen in de eigen sociale omgeving, de inclusieve samenleving en de ongedeelde stad, de energietransitie en klimaatadaptatie. Hierbij willen we de woon- en leefkwaliteit en het voorzieningenaanbod op peil te houden en waar mogelijk te verbeteren.
Door alle ambities en opgaven worden stedelijke ontwikkelingen complexer. De projecten kunnen niet meer los van elkaar worden gezien. Maatregelen en activiteiten moeten op elkaar worden afgestemd. De organisatie van belangen, disciplines en allerlei beleidsthema’s is een hele klus. Daarnaast leidt de Omgevingswet tot een andere benadering van ontwikkelingen en aanvullende mogelijkheden om onze kosten te verhalen. De noodzaak om integraal en samenhangend te ontwikkelen neemt toe. Om te voorkomen dat we financiële kansen laten liggen of onvoldoende doelmatig werken investeren we extra in gebiedsmanagement.
Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost- Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen vormen daarin belangrijke infrastructuur. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Prestaties
Doelstelling - De formatie van de organisatie is op sterkte en medewerkers zijn tevreden
We zoeken continue naar nieuwe mogelijkheden om personeel aan te trekken en zetten in op hun continue ontwikkeling, zodat ze met passie en plezier hun werk kunnen doen.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
Het versterken van onze arbeidsmarkt markeert onze woningbouwambitie. Dat lukt als we investeren in het vasthouden en versterken van onze economische positie en werkgelegenheid. Ons economisch beleid richt zich op het aantrekken van nieuwe bedrijven, op het vergroten van mobiliteit op de arbeidsmarkt en op een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Werk draagt bij aan het geluk en gezondheid van onze inwoners. We stellen een agenda op met een samenhangende aanpak om de arbeidsmarkt te versterken.
Daarnaast hebben we de ambitie om aantrekkelijk te zijn voor jonge werknemers. Een aantal locaties langs de kennis-as van de Poort van Deventer tot aan het station, zoals de Kien, het gasfabriekterrein en S/Park bieden kansen. Deze ontwikkelingen trekken jong talent aan en behouden die voor Deventer. Ook versterken ze de economische samenwerking tussen bedrijven, onderwijsinstellingen en overheidsinstellingen. Om in de toekomst de economische ontwikkelingen in het gebied niet op slot te zetten, werkt het college een aantal maatregelen uit om de capaciteit en de flexibiliteit van het verkeerssysteem te vergroten.
De komende 15 jaar willen we mogelijk zo’n 11.000 nieuwe woningen bouwen. Bij die nieuwbouw richten we ons ook op jonge mensen om de stad en dorpen vitaal te houden. Voor een sterke economie en goed functionerende arbeidsmarkt zijn deze jongeren hard nodig. We willen onze eigen scholieren en studenten graag binden aan de stad, vaklieden behouden en ook studenten van buiten naar Deventer trekken om te wonen en te werken. Startende jonge huishoudens versterken bestaande wijken. Een grotere differentiatie van het woningaanbod is daarvoor nodig. Daarnaast zijn jongeren belangrijk voor het verenigingsleven en de levendigheid in de binnenstad. Bovendien zijn zij de toekomst voor tal van instellingen en organisaties die Deventer maken en regionaal op de kaart zetten. Een passende woning, goede voorzieningen (vrijetijd, cultureel en openbaar vervoer) en toekomstbestendig werk zorgen dat we jongeren aan Deventer binden en naar Deventer trekken. Dit is een veelomvattende en omvangrijke ambitie en vraagt om een dito strategie en blijvende investering. Bij deze begroting worden dan ook aanvullende middelen beschikbaar gesteld om te investeren in capaciteit voor de uitvoering van de routekaarten en bijbehorende aansturing.
Naast nieuwbouw van woningen, komen er in de komende jaren grote uitdagingen op de gemeente af om de wijken en dorpen leefbaar en vitaal te houden. Het gaat hierbij om de vergrijzing in combinatie met het langer thuis wonen in de eigen sociale omgeving, de inclusieve samenleving en de ongedeelde stad, de energietransitie en klimaatadaptatie. Hierbij willen we de woon- en leefkwaliteit en het voorzieningenaanbod op peil te houden en waar mogelijk te verbeteren.
Door alle ambities en opgaven worden stedelijke ontwikkelingen complexer. De projecten kunnen niet meer los van elkaar worden gezien. Maatregelen en activiteiten moeten op elkaar worden afgestemd. De organisatie van belangen, disciplines en allerlei beleidsthema’s is een hele klus. Daarnaast leidt de Omgevingswet tot een andere benadering van ontwikkelingen en aanvullende mogelijkheden om onze kosten te verhalen. De noodzaak om integraal en samenhangend te ontwikkelen neemt toe. Om te voorkomen dat we financiële kansen laten liggen of onvoldoende doelmatig werken investeren we extra in gebiedsmanagement.
Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost- Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen vormen daarin belangrijke infrastructuur. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Prestaties
Doelstelling - Solide en betrouwbare bedrijfsvoering
We voeren een solide en betrouwbare bedrijfsvoering, waarmee we voldoen aan wet- en regelgeving
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
Het versterken van onze arbeidsmarkt markeert onze woningbouwambitie. Dat lukt als we investeren in het vasthouden en versterken van onze economische positie en werkgelegenheid. Ons economisch beleid richt zich op het aantrekken van nieuwe bedrijven, op het vergroten van mobiliteit op de arbeidsmarkt en op een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Werk draagt bij aan het geluk en gezondheid van onze inwoners. We stellen een agenda op met een samenhangende aanpak om de arbeidsmarkt te versterken.
Daarnaast hebben we de ambitie om aantrekkelijk te zijn voor jonge werknemers. Een aantal locaties langs de kennis-as van de Poort van Deventer tot aan het station, zoals de Kien, het gasfabriekterrein en S/Park bieden kansen. Deze ontwikkelingen trekken jong talent aan en behouden die voor Deventer. Ook versterken ze de economische samenwerking tussen bedrijven, onderwijsinstellingen en overheidsinstellingen. Om in de toekomst de economische ontwikkelingen in het gebied niet op slot te zetten, werkt het college een aantal maatregelen uit om de capaciteit en de flexibiliteit van het verkeerssysteem te vergroten.
De komende 15 jaar willen we mogelijk zo’n 11.000 nieuwe woningen bouwen. Bij die nieuwbouw richten we ons ook op jonge mensen om de stad en dorpen vitaal te houden. Voor een sterke economie en goed functionerende arbeidsmarkt zijn deze jongeren hard nodig. We willen onze eigen scholieren en studenten graag binden aan de stad, vaklieden behouden en ook studenten van buiten naar Deventer trekken om te wonen en te werken. Startende jonge huishoudens versterken bestaande wijken. Een grotere differentiatie van het woningaanbod is daarvoor nodig. Daarnaast zijn jongeren belangrijk voor het verenigingsleven en de levendigheid in de binnenstad. Bovendien zijn zij de toekomst voor tal van instellingen en organisaties die Deventer maken en regionaal op de kaart zetten. Een passende woning, goede voorzieningen (vrijetijd, cultureel en openbaar vervoer) en toekomstbestendig werk zorgen dat we jongeren aan Deventer binden en naar Deventer trekken. Dit is een veelomvattende en omvangrijke ambitie en vraagt om een dito strategie en blijvende investering. Bij deze begroting worden dan ook aanvullende middelen beschikbaar gesteld om te investeren in capaciteit voor de uitvoering van de routekaarten en bijbehorende aansturing.
Naast nieuwbouw van woningen, komen er in de komende jaren grote uitdagingen op de gemeente af om de wijken en dorpen leefbaar en vitaal te houden. Het gaat hierbij om de vergrijzing in combinatie met het langer thuis wonen in de eigen sociale omgeving, de inclusieve samenleving en de ongedeelde stad, de energietransitie en klimaatadaptatie. Hierbij willen we de woon- en leefkwaliteit en het voorzieningenaanbod op peil te houden en waar mogelijk te verbeteren.
Door alle ambities en opgaven worden stedelijke ontwikkelingen complexer. De projecten kunnen niet meer los van elkaar worden gezien. Maatregelen en activiteiten moeten op elkaar worden afgestemd. De organisatie van belangen, disciplines en allerlei beleidsthema’s is een hele klus. Daarnaast leidt de Omgevingswet tot een andere benadering van ontwikkelingen en aanvullende mogelijkheden om onze kosten te verhalen. De noodzaak om integraal en samenhangend te ontwikkelen neemt toe. Om te voorkomen dat we financiële kansen laten liggen of onvoldoende doelmatig werken investeren we extra in gebiedsmanagement.
Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost- Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen vormen daarin belangrijke infrastructuur. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Prestaties
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Koeling serverruimte | 0.4 Overhead | Autonome afwijking | |
De koelinstallatie voor de serverruimte is 15 jaar in gebruik. De technische levensduur loopt ten einde en de storingsfrequentie neemt toe. De installatie is in het verleden met eenmalige middelen gedekt en er is geen budget voor vervanging gereserveerd. Verwachting was dat koelinstallaties voor servers niet of minder nodig zouden zijn bij de transitie naar de Cloud. Vooralsnog blijven de serverruimte en koeling echter onverminderd nodig. Wanneer de koelinstallatie niet op korte termijn wordt vervangen neemt het risico op storingen toe. De impact daarvan kan groot zijn. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Audiovisuele middelen | 0.4 Overhead | Autonome afwijking | |
Het beheer van de audiovisuele middelen die de DOWR-gemeenten inzetten wordt overgedragen van DOWR- facilitaire zaken naar het team DOWR-ICT. De AV- middelen, die zijn aangeschaft bij de inrichting van het nieuwe stadhuis kenden geen aparte eigen afschrijvingstermijn en werden afgeschreven in 40 jaar. De technische levensduur bedraagt circa 6 jaar en is dus inmiddels verstreken. Om structurele dekking voor vervangingsinvesteringen te garanderen gaan we over naar een afschrijvingstermijn van 6 jaar. Hierdoor is er een eenmalige inhaalafschrijving nodig, ten bedrage van €246.000. Dit bedrag kan voor €146.000 worden gedekt uit de reserve gemeentelijke huisvesting en voor €100.000 uit besparingen op facilitaire kosten. Voor de vervangingsinvestering voor AV-middelen, inclusief de AV-middelen in raadzalen wordt een investeringskrediet gevraagd van €528.000. Daarnaast is een investeringskrediet benodigd van €358.00 voor hybride vergaderen. Bij een afschrijvingstermijn van 6 jaar zijn de structurele kapitaallasten voor AV-middelen en raadzalen €133.465 waarvan voor Deventer € 84.426. De structurele kapitaal- en beheerlasten voor hybride vergaderen bedragen €101.338, waarvan voor Deventer €56.772. De totale structurele lasten voor de gemeente Deventer bedragen dus €141.198. Hiervan kan €100.000 worden gedekt door een structureel voordeel door lagere kosten op de ICT-begroting. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
SIEM SOC | 0.4 Overhead | Autonome afwijking | |
DOWR heeft samen met meer dan 220 andere organisaties (meest gemeenten) deelgenomen aan een aanbesteding van VNG voor een monitoringsoplossing informatieveiligheid, genaamd SIEM/SOC. De opdracht vanuit de aanbesteding is gegund aan KPN. DOWR heeft als eerste van alle deelnemende organisaties SIEM/SOC begin 2022 in productie genomen en heeft daarvoor een overeenkomst met KPN gesloten. De VNG heeft in augustus het contract met KPN opgezegd omdat implementatie van het systeem voor de meeste organisaties te complex bleek te zijn. Naar aanleiding daarvan heeft KPN aangegeven het contract met DOWR (dat loopt tot eind 2024) eenzijdig op te zeggen met ingang van juni 2023. Gemeente Deventer heeft daartegen bezwaar gemaakt bij KPN omdat dit leidt tot een versnelde afschrijving van de gedane investering en tot extra kosten voor een alternatieve oplossing voor de informatieveiligheid voor de periode tot eind 2024. Voor 1 juli moet er een alternatieve oplossing worden geïmplementeerd. Dit leidt tot structureel €61.000 hogere licentiekosten. Volgens de verdeelsleutel van het samenwerkingsverband DOWR is 64,5% van deze kosten voor rekening van Deventer, dus circa €40.000. Voor 2023 bedragen de kosten dus de helft van dit bedrag. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Wet open overheid | 0.4 Overhead | Overige afwijking | |
Naar aanleiding van het Rekenkamer-onderzoek maar de uitvoering van Wob-verzoeken heeft de Rekenkamer een aantal aanbevelingen gedaan. In de vierde kwartaalrapportage 2022 is aangegeven dat met de indiensttreding van een Woo-functionaris/contactpersoon invulling is gegeven aan de structurele centrale coördinatie en aandacht voor actieve openbaarheid. Met de invoering van de Wet Open Overheid (Woo) wordt de informatievoorziening aan de gemeenteraad vanaf deze kwartaalrapportage structureel opgenomen in de reguliere P&C cyclus via de Paragraaf Openbaarheid en niet meer apart onder de stand van zaken van de aanbevelingen van de Rekenkamer. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
CAO gemeente-ambtenaren | 0.4 Overhead | Prijsstijging | |
In februari 2023 is een principe akkoord gesloten over de nieuwe CAO voor gemeente-ambtenaren. Voorstel is een loonsverhoging van €240,- per maand voor alle medewerkers en dan 2%. De thuiswerkvergoeding wordt verhoogd van €2 naar €3. Het vaste bedrag van €240 heeft voor elke salarisschaal een ander stijgingspercentage tot gevolg. De gemiddelde loonstijging bij de gemeente Deventer bedraagt circa 5,3%. In de primaire begroting is uitgegaan van een loonindexatie van 3,6%. De aanvullende loonbijstelling van gemiddeld 1,7% kan worden gedekt door de stelpost lonen en prijzen op het programma Algemene dekkingsmiddelen en zal bij definitieve vaststelling van de CAO als indexatie aan de loongevoelige posten op programma's worden gecompenseerd. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Software omgevingsvergunning | 0.4 Overhead | Autonome afwijking | |
In de derde kwartaalrapportage is eenmalig budget voor software omgevingsvergunning voor €288.000 overgeheveld naar 2023. In december 2022 zijn alsnog voor €99.000 kosten geboekt voor deze software. Deze lasten zijn in het voordelig resultaat ICT 2022 opgevangen. Hierdoor is in 2023 nog maar €189.000 benodigd. Per saldo valt een voordeel van €99.000 vrij. Dit voordeel is voor €35.000 voor de gemeenten Raalte en Olst Wijhe. Voor Deventer bedraagt het eenmalig voordeel €64.000. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Prijsverhogingen Facilitaire Zaken | 0.4 Overhead | Prijsstijging | |
In de begroting 2023 is rekening gehouden met een prijsindexatie van 5,5%. Voor Facilitaire Zaken zijn de prijzen in een aantal contracten soms aanzienlijk méér gestegen. Naast prijsverhogingen in bestaande contracten hebben we te maken met nieuwe aanbestede contracten met hogere prijzen dan voorheen. Dit betreft met name levering postdiensten en levering warme dranken. Op het totaal van de contracten Facilitaire Zaken zijn de kosten door prijsstijgingen boven de 5,5% circa €100.000 hoger. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Technische wijziging | 9.0 Meerdere | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. Dekking: Dekking binnen eigen programma |
Exploitatie | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 39.596 | 4.824 | 44.420 | 464 | 44.884 |
Baten | 8.931 | 1.400 | 10.331 | 34 | 10.365 |
Saldo | -30.665 | -3.424 | -34.089 | -430 | -34.519 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Audiovisuele middelen | Lasten | 146 | 135 | 135 | 135 | 135 |
---|---|---|---|---|---|---|
Software omgevingsvergunning | Lasten | -99 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Prijsverhogingen Facilitaire Zaken | Lasten | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
SIEM SOC | Lasten | 30 | 61 | 61 | 61 | 61 |
Technische wijziging | Lasten | 286 | 312 | 360 | 360 | 360 |
Totaal lasten | 463 | 508 | 556 | 556 | 556 | |
Audiovisuele middelen | Baten | 0 | 94 | 94 | 94 | 94 |
Software omgevingsvergunning | Baten | -35 | 0 | 0 | 0 | 0 |
SIEM SOC | Baten | 10 | 21 | 21 | 21 | 21 |
Technische wijziging | Baten | 58 | 54 | 54 | 54 | 54 |
Totaal baten | 33 | 169 | 169 | 169 | 169 | |
Saldo | -429 | -338 | -386 | -386 | -386 |
Reserves | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting | 1.519 | 0 | 1.519 | 0 | 1.519 |
Putting | 1.384 | 1.910 | 3.294 | 46 | 3.340 |
Saldo | -134 | 1.910 | 1.775 | 46 | 1.821 |
Investeringen | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven | 2.149 | 671 | 2.820 | 981 | 3.801 |
Inkomsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -2.149 | -671 | -2.820 | -981 | -3.801 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Bedrijfsvoering | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 39.594 | 8.931 | -30.663 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | 3.936 | 1.370 | -2.566 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 888 | 30 | -858 | ||
Ambtelijke wijziging | 1 | 0 | -1 | ||
Totaal programma | 44.419 | 10.331 | -34.088 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Bedrijfsvoering | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 1.519 | 1.384 | -135 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | 0 | 985 | 985 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 0 | 925 | 925 | ||
Totaal programma | 1.519 | 3.294 | 1.775 | ||
Investeringen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Bedrijfsvoering | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 2.149 | 0 | -2.149 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | 300 | 0 | -300 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 371 | 0 | -371 | ||
Totaal programma | 2.820 | 0 | -2.820 |
1e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |
---|---|---|---|---|
ICT - Roadmap | 0.4 | Op koers | ||
Toekomst gericht werken | 0.4 | Op koers |