Het programma richt zich op de begeleiding en uitvoering van gebiedsontwikkeling. Het gaat daarbij om waardecreatie, waarbij het maatschappelijke effect van de gebiedsontwikkeling centraal staat. Dit maatschappelijk effect wegen we af tegen de financiële investering in een gebiedsontwikkeling.
Dit doen wij vooral door het realiseren, contracteren en begeleiden van ruimtelijke ontwikkelingsprojecten. Wij nemen deel of regisseren in netwerkverbanden, stimuleren en faciliteren marktpartijen en laten los wanneer particuliere initiatieven de overheid niet nodig hebben. Wanneer (niet)-commerciële partijen een ontwikkeling die wij noodzakelijk vinden niet oppakken of onvoldoende waardecreatie opleveren gaan wij zelf actief of in samenwerking gronden en panden (strategisch) aankopen, ontwikkelen en verkopen of beheren.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Portefeuillemanagement grondzaken
Wij kennen de ontwikkelingen op de grondmarkt en hebben oog voor de kansen op het ruimtelijk faciliteren van maatschappelijk gewenste ontwikkelingen.
Relatie met strategisch doel
Duurzaam Deventer
De twee hoofddoelen uit het Nationale Klimaatakkoord (2019) zijn het lokaal opwekken van duurzame energie door middel van zon en wind en de transitie naar een warmtevoorziening zonder fossiele brandstoffen. In 2020 is het Deventer Energieplan vastgesteld. Daarin zijn de stappen beschreven om tot een energieneutraal Deventer te komen. Daarna is de warmtetransitievisie vastgesteld en is met omringende gemeenten gewerkt aan de Regionale Energiestrategie. Het is een grote uitdaging om de energietransitie in samenhang met andere (ruimtelijke) opgaven en in samenspraak met bewoners en bedrijven gestalte te geven. Participatie door inwoners, bedrijven en andere partners is de sleutel bij de ontwikkeling van plannen voor opwek van duurzame energie. Daar zullen wij in 2022 mee doorgaan. Over de wijze waarop gaan we in gesprek met de raad.
Naast de RES met de focus op het realiseren van opwek van elektriciteit middels zon en wind, heeft de gemeente ook de opgave om de warmtetransitievisie te vertalen in wijkuitvoeringsplannen. De warmtevoorziening in nieuwe en bestaande wijken vraagt blijvende inzet vanuit de gemeente. Daarnaast worden er grote programma's voor energiebesparing uitgerold en vanwege de complexiteit en dynamiek vraagt dit extra capaciteit.
Mobiliteit is een belangrijk onderdeel van de energietransitie. Fossiele brandstoffen maken plaats voor duurzame energiebronnen. Het programmaplan Duurzame mobiliteit beschrijft hoe bewoners en bedrijven worden gestimuleerd om meer gebruik te maken van schone vervoermiddelen. De vier pijlers van het programmaplan ‘duurzame mobiliteit’ zijn:
1. infrastructuur: wegennetwerk en voorzieningen;
2. gedragsverandering: promotie van schone vervoersmiddelen;
3. samenwerking, vooral met bedrijfsleven;
4. innovatie en technologie.
Aanvullend werken we aan de logistiek in de binnenstad. De bedoeling is te komen tot zero emissie. Ook rollen we de rode loper uit voor de fiets. Het programma fiets is vastgesteld voor de periode 2021-2025. In de binnenstad investeren we in meer fietsvoorzieningen en bijbehorende dienstverlening.
Extreme weersomstandigheden hebben deze zomer in Zuid-Limburg geleid tot veel getroffenen en grote schade door wateroverlast. Het benadrukt de noodzaak om in Deventer blijvend te investeren in klimaatadaptatie.
We hebben geconstateerd dat een aantal maatschappelijke ontwikkelingen en thema's zoals droogte, hittestress, biodiversiteit en waarde van bomen nog niet goed verankerd waren in het geldende bomenbeleidsplan. Dit is vertaald naar een nieuw bomenbeleidsplan. Ook wordt een relatie gelegd met het nieuwe programmaplan klimaatadaptie en stellen we middelen beschikbaar voor klimaatadaptieve maatregelen. Met deze actualisatie is het nieuwe plan 2021 - 2030 toekomstbestendig, ook in het kader van de omgevingsvisie.
Prestaties
Doelstelling - Gebiedsontwikkeling
Het programmeren, plannen en realiseren van de doorontwikkeling van een gebied, waarbij alle functies (wonen, werken, sociaal-maatschappelijke en culturele voorzieningen en openbare ruimte) in samenhang met elkaar en met de omgeving worden beschouwd en waarbij alle relevante partijen betrokken zijn. Doel van de integrale aanpak is een groter en sneller maatschappelijk effect en meerwaarde zowel fysiek als sociaal te bereiken dan bij realisatie van losse projecten.
Relatie met strategisch doel
Duurzaam Deventer
De twee hoofddoelen uit het Nationale Klimaatakkoord (2019) zijn het lokaal opwekken van duurzame energie door middel van zon en wind en de transitie naar een warmtevoorziening zonder fossiele brandstoffen. In 2020 is het Deventer Energieplan vastgesteld. Daarin zijn de stappen beschreven om tot een energieneutraal Deventer te komen. Daarna is de warmtetransitievisie vastgesteld en is met omringende gemeenten gewerkt aan de Regionale Energiestrategie. Het is een grote uitdaging om de energietransitie in samenhang met andere (ruimtelijke) opgaven en in samenspraak met bewoners en bedrijven gestalte te geven. Participatie door inwoners, bedrijven en andere partners is de sleutel bij de ontwikkeling van plannen voor opwek van duurzame energie. Daar zullen wij in 2022 mee doorgaan. Over de wijze waarop gaan we in gesprek met de raad.
Naast de RES met de focus op het realiseren van opwek van elektriciteit middels zon en wind, heeft de gemeente ook de opgave om de warmtetransitievisie te vertalen in wijkuitvoeringsplannen. De warmtevoorziening in nieuwe en bestaande wijken vraagt blijvende inzet vanuit de gemeente. Daarnaast worden er grote programma's voor energiebesparing uitgerold en vanwege de complexiteit en dynamiek vraagt dit extra capaciteit.
Mobiliteit is een belangrijk onderdeel van de energietransitie. Fossiele brandstoffen maken plaats voor duurzame energiebronnen. Het programmaplan Duurzame mobiliteit beschrijft hoe bewoners en bedrijven worden gestimuleerd om meer gebruik te maken van schone vervoermiddelen. De vier pijlers van het programmaplan ‘duurzame mobiliteit’ zijn:
1. infrastructuur: wegennetwerk en voorzieningen;
2. gedragsverandering: promotie van schone vervoersmiddelen;
3. samenwerking, vooral met bedrijfsleven;
4. innovatie en technologie.
Aanvullend werken we aan de logistiek in de binnenstad. De bedoeling is te komen tot zero emissie. Ook rollen we de rode loper uit voor de fiets. Het programma fiets is vastgesteld voor de periode 2021-2025. In de binnenstad investeren we in meer fietsvoorzieningen en bijbehorende dienstverlening.
Extreme weersomstandigheden hebben deze zomer in Zuid-Limburg geleid tot veel getroffenen en grote schade door wateroverlast. Het benadrukt de noodzaak om in Deventer blijvend te investeren in klimaatadaptatie.
We hebben geconstateerd dat een aantal maatschappelijke ontwikkelingen en thema's zoals droogte, hittestress, biodiversiteit en waarde van bomen nog niet goed verankerd waren in het geldende bomenbeleidsplan. Dit is vertaald naar een nieuw bomenbeleidsplan. Ook wordt een relatie gelegd met het nieuwe programmaplan klimaatadaptie en stellen we middelen beschikbaar voor klimaatadaptieve maatregelen. Met deze actualisatie is het nieuwe plan 2021 - 2030 toekomstbestendig, ook in het kader van de omgevingsvisie.
Oog voor elkaar
Vanuit het Verbindend Kader Sociaal Domein werken we aan een samenhangende aanpak voor het sociaal domein. Op dit moment zien we dat we onze transformatiedoelen financieel hebben bereikt. We waarderen de bijdrage van onze partners hieraan.
Eigen regie en oplossingen in de sociale leefomgeving van onze inwoners zijn uitgangspunt. De doorontwikkeling van onze teams in de toegang sluit daar goed bij aan. Door stevig te investeren in preventie hopen we een goede sociale basis te creëren. Als zorg en ondersteuning nodig is, maken we dat mogelijk. Ook helpen we zoveel mogelijk mensen aan het werk of begeleiden hen naar werk-leerroutes door Inzet op Maat. Omdat investeren in preventie helpt, is er de komende drie jaar een investeringsfonds preventie. Met dit fonds ondersteunen we initiatieven die bijdragen aan een sterke basisvoorziening in de wijken en dorpen. Zij zorgen daarbij dat inwoners geen of een kleiner beroep hoeven doen op maatwerkvoorzieningen. Bij succes maken we dit structureel.
We bouwen verder aan onze toegang in het sociaal domein. Daarbij bevorderen we samenwerking tussen alle schakels in de levensfasen van onze inwoners “Van Wieg naar Werk”. Verder investeren we in veilig en gezond opgroeien in Deventer. We sluiten aan bij de ambities die Deventer heeft op gebied van “verjongen en versterken arbeidsmarkt”. We willen een veilige omgeving om op te groeien met een gezonde leefstijl en goed onderwijs, met uitdagende vrijetijdsbestedingen in de buurt of stad en zicht op toekomstbestendig werk in onze gemeente. Dit draagt bij aan een sociaal en economisch sterk Deventer.
Door de coronacrisis doet een grotere groep mensen een beroep op onze voorzieningen. We helpen mensen waarbij zij zelf regie houden. We helpen bij het vinden van werk. Werk is belangrijk om volwaardig mee te doen aan de samenleving en maakt mensen gelukkiger. Ook sporten en beweging vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid. Niet alleen georganiseerd maar ook geïntegreerd en ingepast in onze dagelijkse leefomgeving gaat sporten en bewegen meer een plek krijgen de komende jaren. We werken verder aan het project van vervangende nieuwbouw voor het vmbo in Deventer en de sporthal Keizerslanden. Ook stelt het college voor miljoenen te investeren in vernieuwing van scholen Splithofstraat, Colmschaterenk, Borgele en Zwaluwenburg. Deze projecten dragen bij aan onze ambitie om te investeren in goed onderwijs voor jongeren en sportgelegenheid voor onze inwoners.
Als gemeente Deventer hebben we de ambitie en doelstelling dat: “Alle inwoners van Deventer (van jong tot oud) kunnen rondkomen en meedoen in de samenleving. Dit zonder dat zij stress ervaren van geldzorgen en (problematische) schulden”. We bieden ondersteuning en indien nodig inkomensondersteunende regelingen. We proberen schulden te voorkomen of in een zo vroeg mogelijk stadium op te lossen of beheersbaar te maken. Ook zetten we ons in om overerving van armoede tegen te gaan. We zorgen voor duurzame oplossingen en beseffen dat we hierbij ook de organisaties in de stad heel hard nodig hebben. Gezien alle landelijke en lokale ontwikkelingen is deze inzet nodig. Nog te veel gezinnen hebben geldzorgen en te veel kinderen groeien op in armoede. Wellicht kunnen we nooit alle armoede en schuldenproblematiek in Deventer oplossen, maar dat is wel het uitgangspunt.
Dat bereiken we door in te zetten op zowel inkomensondersteunende en participatie-bevorderende regelingen. Maar ook door ondersteuning en advies aan inwoners. Immers, we hebben regelingen die inwoners helpen, maar het streven is om hun situatie te verbeteren zodat ze die regelingen niet of minder nodig hebben.
Levendig Deventer
Deventer straalt geschiedenis uit en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder cultuur. Cultuur die ons doet ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken. Juist deze sector heeft flink geleden onder de coronacrisis. We spannen ons in voor het gelijk houden van de cultuurbegroting en waar mogelijk klappen op te vangen van instellingen die het hoofd tijdelijk niet boven water kunnen houden. In Deventer wordt historie met toekomst verbonden. Op bijzondere erfgoedlocaties ontpoppen initiatieven die ons inspireren. Zij krijgen de ruimte om te experimenteren en te groeien. Cultuur geeft op die manier letterlijk en figuurlijk identiteit, het brengt reuring en jaagt ruimtelijke, economische en sociale ontwikkelingen aan.
De Cultuurvisie Boeien en Bloeien wil de volle breedte van het culturele speelveld ondersteunen en financiële ruimte creëren voor het stimuleren van vernieuwende initiatieven. We kijken daarbij ook naar de aantrekkelijkheid voor jongeren. Dit omdat we vanuit onze woonambitie inzetten op verjongen. Dat betekent dat Deventer de leefomgeving, culturele voorzieningen, evenementen, horeca, sport en schoolgebouwen aantrekkelijk wil maken voor de eigen jongeren, voor studenten en voor de vestiging van jonge gezinnen.
We werken een plan uit voor een toekomstbestendig gebruik van het vastgoed aan de Keizerstraat. De Schouwburg, het Kunstcircuit, het voormalige Filmhuis en de Irispanden zijn samengebracht onder de werknaam De Nieuwe Keizer. Deze ontwikkeling geeft een stevige impuls aan de economische ontwikkeling van het gebied. Daarnaast worden met deze ontwikkeling een aantal financiële knelpunten opgelost.
Voor het Burgerweeshuis wordt in deze begroting nog eens €1,3 miljoen euro extra gereserveerd zodat de totale reservering €4 miljoen euro bedraagt.. Conform de Leidraad Grote Projecten, wordt eerst de initiatieffase doorlopen met een uitwerking en vergelijking van verschillende scenario's.
Bewoners en bezoekers zoeken in de binnenstad sfeer en beleving. Onmisbare ingrediënten hiervoor zijn: een onderscheidend en verrassend aanbod van winkels, horeca, culturele en toeristisch recreatieve voorzieningen, een aangename ambiance en activiteiten. Kwaliteit en uitstraling zijn een voorwaarde. Het merendeel van deze ingrediënten is in Deventer ruim voor handen. Denk aan het monumentale karakter van de binnenstad, het relatief grote aanbod van winkels met een ‘couleur locale’, de karakteristieke inrichting van de openbare ruimte en landelijk bekende evenementen zoals Deventer op stelten, het Dickens festijn en de boekenmarkt. De binnenstad ondergaat de komende jaren een transformatie van ‘place to buy’ naar ‘place to be’. Als gevolg van de coronacrisis versnelt deze transformatie. Hiervoor is een programma-overstijgende uitvoeringsagenda voor de binnenstad opgesteld.
Prestaties
Doelstelling - Grondbeleid
Wij hebben oog voor de maatschappelijke ontwikkelingen om deze dynamisch en adequaat te kunnen faciliteren met het grondinstrumentarium. Met de gemeentelijke vastgoedposities dragen we bij aan de gewenste waarde creatie.We hebben zicht op de gemeentelijke kosten die voortvloeien uit de ruimtelijke opgaven om deze op een eerlijke wijze te kunnen toerekenen aan alle ruimtelijke ontwikkelingen.
Relatie met strategisch doel
Duurzaam Deventer
De twee hoofddoelen uit het Nationale Klimaatakkoord (2019) zijn het lokaal opwekken van duurzame energie door middel van zon en wind en de transitie naar een warmtevoorziening zonder fossiele brandstoffen. In 2020 is het Deventer Energieplan vastgesteld. Daarin zijn de stappen beschreven om tot een energieneutraal Deventer te komen. Daarna is de warmtetransitievisie vastgesteld en is met omringende gemeenten gewerkt aan de Regionale Energiestrategie. Het is een grote uitdaging om de energietransitie in samenhang met andere (ruimtelijke) opgaven en in samenspraak met bewoners en bedrijven gestalte te geven. Participatie door inwoners, bedrijven en andere partners is de sleutel bij de ontwikkeling van plannen voor opwek van duurzame energie. Daar zullen wij in 2022 mee doorgaan. Over de wijze waarop gaan we in gesprek met de raad.
Naast de RES met de focus op het realiseren van opwek van elektriciteit middels zon en wind, heeft de gemeente ook de opgave om de warmtetransitievisie te vertalen in wijkuitvoeringsplannen. De warmtevoorziening in nieuwe en bestaande wijken vraagt blijvende inzet vanuit de gemeente. Daarnaast worden er grote programma's voor energiebesparing uitgerold en vanwege de complexiteit en dynamiek vraagt dit extra capaciteit.
Mobiliteit is een belangrijk onderdeel van de energietransitie. Fossiele brandstoffen maken plaats voor duurzame energiebronnen. Het programmaplan Duurzame mobiliteit beschrijft hoe bewoners en bedrijven worden gestimuleerd om meer gebruik te maken van schone vervoermiddelen. De vier pijlers van het programmaplan ‘duurzame mobiliteit’ zijn:
1. infrastructuur: wegennetwerk en voorzieningen;
2. gedragsverandering: promotie van schone vervoersmiddelen;
3. samenwerking, vooral met bedrijfsleven;
4. innovatie en technologie.
Aanvullend werken we aan de logistiek in de binnenstad. De bedoeling is te komen tot zero emissie. Ook rollen we de rode loper uit voor de fiets. Het programma fiets is vastgesteld voor de periode 2021-2025. In de binnenstad investeren we in meer fietsvoorzieningen en bijbehorende dienstverlening.
Extreme weersomstandigheden hebben deze zomer in Zuid-Limburg geleid tot veel getroffenen en grote schade door wateroverlast. Het benadrukt de noodzaak om in Deventer blijvend te investeren in klimaatadaptatie.
We hebben geconstateerd dat een aantal maatschappelijke ontwikkelingen en thema's zoals droogte, hittestress, biodiversiteit en waarde van bomen nog niet goed verankerd waren in het geldende bomenbeleidsplan. Dit is vertaald naar een nieuw bomenbeleidsplan. Ook wordt een relatie gelegd met het nieuwe programmaplan klimaatadaptie en stellen we middelen beschikbaar voor klimaatadaptieve maatregelen. Met deze actualisatie is het nieuwe plan 2021 - 2030 toekomstbestendig, ook in het kader van de omgevingsvisie.
Levendig Deventer
Deventer straalt geschiedenis uit en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder cultuur. Cultuur die ons doet ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken. Juist deze sector heeft flink geleden onder de coronacrisis. We spannen ons in voor het gelijk houden van de cultuurbegroting en waar mogelijk klappen op te vangen van instellingen die het hoofd tijdelijk niet boven water kunnen houden. In Deventer wordt historie met toekomst verbonden. Op bijzondere erfgoedlocaties ontpoppen initiatieven die ons inspireren. Zij krijgen de ruimte om te experimenteren en te groeien. Cultuur geeft op die manier letterlijk en figuurlijk identiteit, het brengt reuring en jaagt ruimtelijke, economische en sociale ontwikkelingen aan.
De Cultuurvisie Boeien en Bloeien wil de volle breedte van het culturele speelveld ondersteunen en financiële ruimte creëren voor het stimuleren van vernieuwende initiatieven. We kijken daarbij ook naar de aantrekkelijkheid voor jongeren. Dit omdat we vanuit onze woonambitie inzetten op verjongen. Dat betekent dat Deventer de leefomgeving, culturele voorzieningen, evenementen, horeca, sport en schoolgebouwen aantrekkelijk wil maken voor de eigen jongeren, voor studenten en voor de vestiging van jonge gezinnen.
We werken een plan uit voor een toekomstbestendig gebruik van het vastgoed aan de Keizerstraat. De Schouwburg, het Kunstcircuit, het voormalige Filmhuis en de Irispanden zijn samengebracht onder de werknaam De Nieuwe Keizer. Deze ontwikkeling geeft een stevige impuls aan de economische ontwikkeling van het gebied. Daarnaast worden met deze ontwikkeling een aantal financiële knelpunten opgelost.
Voor het Burgerweeshuis wordt in deze begroting nog eens €1,3 miljoen euro extra gereserveerd zodat de totale reservering €4 miljoen euro bedraagt.. Conform de Leidraad Grote Projecten, wordt eerst de initiatieffase doorlopen met een uitwerking en vergelijking van verschillende scenario's.
Bewoners en bezoekers zoeken in de binnenstad sfeer en beleving. Onmisbare ingrediënten hiervoor zijn: een onderscheidend en verrassend aanbod van winkels, horeca, culturele en toeristisch recreatieve voorzieningen, een aangename ambiance en activiteiten. Kwaliteit en uitstraling zijn een voorwaarde. Het merendeel van deze ingrediënten is in Deventer ruim voor handen. Denk aan het monumentale karakter van de binnenstad, het relatief grote aanbod van winkels met een ‘couleur locale’, de karakteristieke inrichting van de openbare ruimte en landelijk bekende evenementen zoals Deventer op stelten, het Dickens festijn en de boekenmarkt. De binnenstad ondergaat de komende jaren een transformatie van ‘place to buy’ naar ‘place to be’. Als gevolg van de coronacrisis versnelt deze transformatie. Hiervoor is een programma-overstijgende uitvoeringsagenda voor de binnenstad opgesteld.
Prestaties
Doelstelling - Herstructurering
Wij ronden de bestaande Herstructureringsopgave van de wijk Keizerslanden af met de ontwikkeling van het Oranjekwartier.
Relatie met strategisch doel
Duurzaam Deventer
De twee hoofddoelen uit het Nationale Klimaatakkoord (2019) zijn het lokaal opwekken van duurzame energie door middel van zon en wind en de transitie naar een warmtevoorziening zonder fossiele brandstoffen. In 2020 is het Deventer Energieplan vastgesteld. Daarin zijn de stappen beschreven om tot een energieneutraal Deventer te komen. Daarna is de warmtetransitievisie vastgesteld en is met omringende gemeenten gewerkt aan de Regionale Energiestrategie. Het is een grote uitdaging om de energietransitie in samenhang met andere (ruimtelijke) opgaven en in samenspraak met bewoners en bedrijven gestalte te geven. Participatie door inwoners, bedrijven en andere partners is de sleutel bij de ontwikkeling van plannen voor opwek van duurzame energie. Daar zullen wij in 2022 mee doorgaan. Over de wijze waarop gaan we in gesprek met de raad.
Naast de RES met de focus op het realiseren van opwek van elektriciteit middels zon en wind, heeft de gemeente ook de opgave om de warmtetransitievisie te vertalen in wijkuitvoeringsplannen. De warmtevoorziening in nieuwe en bestaande wijken vraagt blijvende inzet vanuit de gemeente. Daarnaast worden er grote programma's voor energiebesparing uitgerold en vanwege de complexiteit en dynamiek vraagt dit extra capaciteit.
Mobiliteit is een belangrijk onderdeel van de energietransitie. Fossiele brandstoffen maken plaats voor duurzame energiebronnen. Het programmaplan Duurzame mobiliteit beschrijft hoe bewoners en bedrijven worden gestimuleerd om meer gebruik te maken van schone vervoermiddelen. De vier pijlers van het programmaplan ‘duurzame mobiliteit’ zijn:
1. infrastructuur: wegennetwerk en voorzieningen;
2. gedragsverandering: promotie van schone vervoersmiddelen;
3. samenwerking, vooral met bedrijfsleven;
4. innovatie en technologie.
Aanvullend werken we aan de logistiek in de binnenstad. De bedoeling is te komen tot zero emissie. Ook rollen we de rode loper uit voor de fiets. Het programma fiets is vastgesteld voor de periode 2021-2025. In de binnenstad investeren we in meer fietsvoorzieningen en bijbehorende dienstverlening.
Extreme weersomstandigheden hebben deze zomer in Zuid-Limburg geleid tot veel getroffenen en grote schade door wateroverlast. Het benadrukt de noodzaak om in Deventer blijvend te investeren in klimaatadaptatie.
We hebben geconstateerd dat een aantal maatschappelijke ontwikkelingen en thema's zoals droogte, hittestress, biodiversiteit en waarde van bomen nog niet goed verankerd waren in het geldende bomenbeleidsplan. Dit is vertaald naar een nieuw bomenbeleidsplan. Ook wordt een relatie gelegd met het nieuwe programmaplan klimaatadaptie en stellen we middelen beschikbaar voor klimaatadaptieve maatregelen. Met deze actualisatie is het nieuwe plan 2021 - 2030 toekomstbestendig, ook in het kader van de omgevingsvisie.
Prestaties
Doelstelling - Verduurzaming vastgoed
Om invulling te geven aan onze voorbeeldfunctie als het gaat om de verduurzaming van vastgoed maken wij nieuw te bouwen en te renoveren panden zo energiezuinig mogelijk. Bij groot onderhoudswerkzaamheden treffen wij ook makkelijk te nemen maatregelen voor energiebesparing.
Relatie met strategisch doel
Levendig Deventer
Deventer straalt geschiedenis uit en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder cultuur. Cultuur die ons doet ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken. Juist deze sector heeft flink geleden onder de coronacrisis. We spannen ons in voor het gelijk houden van de cultuurbegroting en waar mogelijk klappen op te vangen van instellingen die het hoofd tijdelijk niet boven water kunnen houden. In Deventer wordt historie met toekomst verbonden. Op bijzondere erfgoedlocaties ontpoppen initiatieven die ons inspireren. Zij krijgen de ruimte om te experimenteren en te groeien. Cultuur geeft op die manier letterlijk en figuurlijk identiteit, het brengt reuring en jaagt ruimtelijke, economische en sociale ontwikkelingen aan.
De Cultuurvisie Boeien en Bloeien wil de volle breedte van het culturele speelveld ondersteunen en financiële ruimte creëren voor het stimuleren van vernieuwende initiatieven. We kijken daarbij ook naar de aantrekkelijkheid voor jongeren. Dit omdat we vanuit onze woonambitie inzetten op verjongen. Dat betekent dat Deventer de leefomgeving, culturele voorzieningen, evenementen, horeca, sport en schoolgebouwen aantrekkelijk wil maken voor de eigen jongeren, voor studenten en voor de vestiging van jonge gezinnen.
We werken een plan uit voor een toekomstbestendig gebruik van het vastgoed aan de Keizerstraat. De Schouwburg, het Kunstcircuit, het voormalige Filmhuis en de Irispanden zijn samengebracht onder de werknaam De Nieuwe Keizer. Deze ontwikkeling geeft een stevige impuls aan de economische ontwikkeling van het gebied. Daarnaast worden met deze ontwikkeling een aantal financiële knelpunten opgelost.
Voor het Burgerweeshuis wordt in deze begroting nog eens €1,3 miljoen euro extra gereserveerd zodat de totale reservering €4 miljoen euro bedraagt.. Conform de Leidraad Grote Projecten, wordt eerst de initiatieffase doorlopen met een uitwerking en vergelijking van verschillende scenario's.
Bewoners en bezoekers zoeken in de binnenstad sfeer en beleving. Onmisbare ingrediënten hiervoor zijn: een onderscheidend en verrassend aanbod van winkels, horeca, culturele en toeristisch recreatieve voorzieningen, een aangename ambiance en activiteiten. Kwaliteit en uitstraling zijn een voorwaarde. Het merendeel van deze ingrediënten is in Deventer ruim voor handen. Denk aan het monumentale karakter van de binnenstad, het relatief grote aanbod van winkels met een ‘couleur locale’, de karakteristieke inrichting van de openbare ruimte en landelijk bekende evenementen zoals Deventer op stelten, het Dickens festijn en de boekenmarkt. De binnenstad ondergaat de komende jaren een transformatie van ‘place to buy’ naar ‘place to be’. Als gevolg van de coronacrisis versnelt deze transformatie. Hiervoor is een programma-overstijgende uitvoeringsagenda voor de binnenstad opgesteld.
Prestaties
Doelstelling - Vastgoedbeleid
Wij voeren een eenduidig, uniform en transparant vastgoedbeleid dat gericht is op zoveel mogelijk maatschappelijke waarde te creëren.
Relatie met strategisch doel
Duurzaam Deventer
De twee hoofddoelen uit het Nationale Klimaatakkoord (2019) zijn het lokaal opwekken van duurzame energie door middel van zon en wind en de transitie naar een warmtevoorziening zonder fossiele brandstoffen. In 2020 is het Deventer Energieplan vastgesteld. Daarin zijn de stappen beschreven om tot een energieneutraal Deventer te komen. Daarna is de warmtetransitievisie vastgesteld en is met omringende gemeenten gewerkt aan de Regionale Energiestrategie. Het is een grote uitdaging om de energietransitie in samenhang met andere (ruimtelijke) opgaven en in samenspraak met bewoners en bedrijven gestalte te geven. Participatie door inwoners, bedrijven en andere partners is de sleutel bij de ontwikkeling van plannen voor opwek van duurzame energie. Daar zullen wij in 2022 mee doorgaan. Over de wijze waarop gaan we in gesprek met de raad.
Naast de RES met de focus op het realiseren van opwek van elektriciteit middels zon en wind, heeft de gemeente ook de opgave om de warmtetransitievisie te vertalen in wijkuitvoeringsplannen. De warmtevoorziening in nieuwe en bestaande wijken vraagt blijvende inzet vanuit de gemeente. Daarnaast worden er grote programma's voor energiebesparing uitgerold en vanwege de complexiteit en dynamiek vraagt dit extra capaciteit.
Mobiliteit is een belangrijk onderdeel van de energietransitie. Fossiele brandstoffen maken plaats voor duurzame energiebronnen. Het programmaplan Duurzame mobiliteit beschrijft hoe bewoners en bedrijven worden gestimuleerd om meer gebruik te maken van schone vervoermiddelen. De vier pijlers van het programmaplan ‘duurzame mobiliteit’ zijn:
1. infrastructuur: wegennetwerk en voorzieningen;
2. gedragsverandering: promotie van schone vervoersmiddelen;
3. samenwerking, vooral met bedrijfsleven;
4. innovatie en technologie.
Aanvullend werken we aan de logistiek in de binnenstad. De bedoeling is te komen tot zero emissie. Ook rollen we de rode loper uit voor de fiets. Het programma fiets is vastgesteld voor de periode 2021-2025. In de binnenstad investeren we in meer fietsvoorzieningen en bijbehorende dienstverlening.
Extreme weersomstandigheden hebben deze zomer in Zuid-Limburg geleid tot veel getroffenen en grote schade door wateroverlast. Het benadrukt de noodzaak om in Deventer blijvend te investeren in klimaatadaptatie.
We hebben geconstateerd dat een aantal maatschappelijke ontwikkelingen en thema's zoals droogte, hittestress, biodiversiteit en waarde van bomen nog niet goed verankerd waren in het geldende bomenbeleidsplan. Dit is vertaald naar een nieuw bomenbeleidsplan. Ook wordt een relatie gelegd met het nieuwe programmaplan klimaatadaptie en stellen we middelen beschikbaar voor klimaatadaptieve maatregelen. Met deze actualisatie is het nieuwe plan 2021 - 2030 toekomstbestendig, ook in het kader van de omgevingsvisie.
Prestaties
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Voorbereidingskrediet Van Hetenlocatie | 0.3 Beheer ov gebouwen en gronden | Overige afwijking | |
In 2019 is het eerste voorbereidingskrediet vrijgegeven voor een bedrag van €105.000. In 2021 en 2022 is dit krediet aangevuld tot een totaalbedrag van €350.000 inclusief een bijdrage in de plankosten van € 39.000 door Woonzorg. Door de vertraging van de uitwerking van het plan en de aanvullende onderzoeksvraag over de praktijkruimte huisartsen wordt verwacht dat dit budget niet volstaat tot het moment dat het Stedenbouwkundig Plan en de GREX worden vastgesteld (Q3 2023). Er wordt een aanvullend krediet gevraagd van €60.000. De jaarlijkse rentekosten ad €1.380 worden in 2023 gedekt uit de Reserve Onroerende Zaken. Eind 2023 wordt een grondexploitatie voorgelegd aan de raad en wordt het aanvullend krediet ingebracht in de grondexploitatie. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Voorbereidingskrediet Okkenbroek | 0.3 Beheer ov gebouwen en gronden | Overige afwijking | |
In 2021 is een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld van €30.000. Door extra proceskosten, in combinatie met het feit dat we gelijktijdig met het ruimtelijk kader een grondexploitatie willen opstellen, om processnelheid te bewerkstelligen is het beschikbare krediet ontoereikend. Gevraagd wordt extra €30.000 voorbereidingskrediet beschikbaar te stellen. Dit kredietbedrag wordt geactiveerd, de bijbehorende rentelasten ad €690 worden in 2023 gedekt uit de Reserve Onroerende Zaken. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Knelpunt winstafdracht taakveld 0.3 | 0.3 Beheer ov gebouwen en gronden | Autonome afwijking | |
Op 21 december 2022 heeft de raad de Kadernota Vastgoed vastgesteld. Onderdeel van de kadernota is dat het vastgoed dat op dit moment in het taakveld 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden (programma 6 Herstructurering en Vastgoed) is ondergebracht, wordt opgesplitst in een portefeuille gebiedsontwikkeling (strategisch vastgoed) en portefeuille vastgoed (overig vastgoed). Voorstel is die splitsing in twee afzonderlijke portefeuilles in deze kwartaalrapportage te realiseren. Ook is voorstel om de algemene reserve onroerende zaken die momenteel nog aan beide portefeuilles is gerelateerd te herijken. Overig vastgoed Het overig vastgoed bestaat uit agrarische gronden, benzineverkooppunten, erfpacht, gronden stedelijk, nog te verkopen panden, panden stedelijk en specifieke gronden en panden Deventer NO. Op dit taakveld is een structurele winstafdracht aan de algemene middelen begroot. De exploitatie van panden en gronden in dit taakveld is al een aantal jaren ontoereikend voor deze winstafdracht. De tekorten zijn tot dusver aangevuld vanuit de reserve onroerende zaken. Bij de eerste kwartaalrapportage 2022 is dit knelpunt begroot op een bandbreedte van € 200.000 - € 400.000 en voor een bedrag van € 260.000 vanaf 2024 structureel opgelost ten laste van de algemene middelen. Bij het vaststellen van de kadernota vastgoed is aangegeven dat de reserve onroerende zaken opgeheven gaat worden en het overig vastgoed geïntegreerd wordt met het kernbezit dat in de overige programma’s zit en gezamenlijk gecentraliseerd wordt. Zoals in de eerste kwartaalrapportage 2022 is geschreven, is een definitieve oplossing voor het eventuele resterende knelpunt nodig. De splitsing in vastgoed en gebiedsontwikkeling is onlangs uitgewerkt. Dit leidt voor de meerjarige exploitatie van het overig vastgoed met de huidige vastgoedportefeuille een aanvullend structureel nadeel van €25.959. Tegelijkertijd is de verwachting dat vanwege verkoop van 9 panden en resterende gronden Deventer noordoost die niet tot het kernbezit horen en waarvan het college al heeft besloten dat die verkocht moeten worden een structureel voordeel van €167.139 behaald kan worden vanaf 2027 vanwege het wegvallen van de huidige negatieve exploitatieresultaten. De potentie van het behalen van een structureel voordeel op de verkoop van vastgoed dat niet tot het kernbezit behoort is dusdanig groot dat dit tot het volgende conclusies leidt: 1. Het structureel nadeel op de portefeuille vastgoed van €25.959 kan worden gedekt door de realisatie van verkoop van vastgoed. 2. Het geprognosticeerde resterende structurele voordeel van €141.181 (€ 167.139 minus €25.959) door de verkoop van vastgoed ten gunste van de algemene middelen te brengen vanaf het moment dat deze verkopen ook daadwerkelijk gerealiseerd zijn. Daarom is het voorstel om het aanvullende bedrag van €25.959 nu niet structureel ten laste te brengen van de algemene middelen. Gebiedsontwikkeling De portefeuille gebiedsontwikkeling bestaat uit een viertal categorieën: 1) strategische gronden en panden die beschikbaar moeten blijven, maar waarover besluitvorming nog moet plaats vinden, 2) gronden en panden waarvoor een voorbereidingskrediet beschikbaar is gesteld en de planontwikkeling in voorbereiding is en 3) panden en gronden opgenomen in vastgestelde grondexploitaties en 4) nog te verkopen gronden uit grondexploitaties. De derde categorie zit niet in taakveld 0.3. Hoe om te gaan met deze categorieën wordt uitgewerkt in een uitvoeringskader cq. financiële spelregels als uitwerking van de nota grondbeleid. In het taakveld 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden is tot op heden naast het Overige vastgoed (zie hierboven) ook vastgoed behorend bij de portefeuille gebiedsontwikkeling (strategisch vastgoed) opgenomen. Exploitatieresultaten voor het beheer van gronden voor de beoogde gebiedsontwikkelingsprojecten Van Hetenstraat, Hagenvoorde, De Marke en Wittenstein kwamen tot op heden ten laste van taakveld 0.3 en kwam het exploitatienadeel van ongeveer € 130.000 ten laste van de algemene reserve onroerende zaken. Voorstel is die methodiek als volgt aan te passen. Voor de gebiedsontwikkelingsprojecten Van Hetenstraat, Hagenvoorde, De Marke en Wittenstein is een voorbereidingskrediet beschikbaar (categorie 2). Voorstel is om de exploitatieresultaten op het beheer van de panden binnen deze projecten te activeren en deze resultaten mee te nemen in de nog op te stellen grondexploitatie die separaat ter besluitvorming worden voorgelegd. Het gaat per saldo om een jaarlijks exploitatieresultaat van ongeveer € 130.000 dat vanaf 2023 wordt geactiveerd conform BBV regelgeving. Voor de panden behorende tot het project Oranjekwartier is geen voorbereidingskrediet beschikbaar. Op deze panden zit jaarlijks een positief exploitatieresultaat dat op basis van eerdere besluitvorming (raadsvoorstel 2020-002224 Oranjekwartier-aankoop 36 woningen EigenBouw, 17 maart 2021) beschikbaar moet blijven ten behoeve van de verkoop. Reserves De algemene reserve onroerende zaken bestaat uit drie sub onderdelen die ieder op zich geen formeel ingestelde bestemmingsreserves zijn maar binnen de algemene reserve onroerende zaken wel als afzonderlijke reserveonderdelen worden benaderd. Het betreft het reserveonderdeel egalisatie onroerende zaken, het reserveonderdeel benzineverkooppunten en de reserve DOIC-S/Park. Het saldo van het reserveonderdeel egalisatie onroerende zaken bedraagt per 1 januari 2023 € 515.131. Het voorstel is het negatieve exploitatieresultaat van 2023 van € 268.410 op de deelportefeuille Overig vastgoed te putten uit de algemene reserve onroerende zaken. Daarnaast moet op basis van eerdere besluitvorming uit de reserve een bedrag van € 55.066 beschikbaar blijven voor het gebiedsontwikkelingsproject Oranjekwartier. Voorstel is dit bedrag te storten in de reserve overlopende uitgaven. Ook is in 2023 een budget van €50.000 nodig voor de implementatie van de kadernota vastgoed. Het resterende bedrag uit de reserve van € 141.656 kan in 2023 vrijvallen ten gunste van de algemene middelen. Voorstel is de sub reserve benzineverkooppunten als formele bestemmingsreserve in te stellen. Doel van deze reserve is het egaliseren van eenmalige entrancefees bij nieuwe huurcontracten van benzineverkooppunten over meerdere jaren. Het saldo van deze reserve per 1 januari 2023 is € 1.544.567. Jaarlijks wordt een bedrag van € 159.000 uit deze reserve onttrokken ten gunste van het vastgoed deel van taakveld 0.3 gedurende de looptijd van het huurcontract. Aan deze reserve wordt geen rente toegevoegd. Voorstel is de sub reserve DOIC-S/Park als aparte reserve te behouden. Daarin is per 1-1-2023 een bedrag van € 198.300 beschikbaar. Doel van deze reserve is het dekken van de kosten van de afwikkeling en verkoop van de gronden aan HMO. Aan deze reserve wordt geen rente toegevoegd. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Benzineverkooppunt Hanzeweg | 0.3 Beheer ov gebouwen en gronden | Autonome afwijking | |
Het huurcontract van het benzineverkooppunt aan de Hanzeweg is verlengd met 5 jaar met een optie tot nog eens 5 jaar. Hiervoor hebben wij een eenmalige opbrengst van €250.000 ontvangen. Dit wordt gestort in de reserve benzineverkooppunten en jaarlijks wordt een bedrag van €25.000 geput ten gunste van de exploitatie van taakveld 0.3. Bij de berekening van het financiële knelpunt winstafdracht is hier al rekening mee gehouden. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Groot onderhoud kernbezit | 0.3 Beheer ov gebouwen en gronden | Autonome afwijking | |
Op basis van geactualiseerde MJOP's en doorgeschoven onderhoud vanuit 2022 wordt in 2023 €2.318.103 aan groot onderhoud voor ons kernbezit uitgevoerd. Dat is €783.863 meer dan het structureel begrote onderhoudsbudget. Onderdeel van het onderhoud is de renovatie van de Polstraat 8-10 dat in 2023 voor een bedrag van €479.943 wordt geput. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Samenvoegen onderhoudsreserves | 0.3 Beheer ov gebouwen en gronden | Herschikking | |
Op dit moment zijn er vier bestemmingsreserves voor het onderhoud aan het kernbezit. Dit zijn de reserve onderhoud gebouwen, de reserve onderwijshuisvesting, de reserve onderhoud panden NV Maatschappelijk Vastgoed Deventer (MVD) en de reserve onderhoud Milieucentrum Deventer (MCD). Het saldo van deze reserves bedraagt per 1-1-2023 €1.637.000. Het voorstel is deze reserves samen te voegen tot een reserve planmatig onderhoud kernbezit. De werkwijze van deze reserve is conform de huidige werkwijze van de vier afzonderlijke reserves. Doel van deze reserve is het dekken van de jaarlijkse kosten planmatig onderhoud van het kernbezit. De reserve wordt structureel gevoed vanuit de exploitatie van het kernbezit vastgoed. Er wordt geen rente aan de reserve toegevoegd. Op basis van een meerjaren onderhoudsplan wordt periodiek de structurele storting bijgesteld. In de reserve onderhoud Milieucentrum Deventer is vanuit de overdracht een bedrag van €115.000 beschikbaar voor renovatiewerkzaamheden van de gebouwen van de Ulebelt. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Winstneming grondexploitatie | 8.2 Grondexploitaties (niet bedrijven) | Autonome afwijking | |
In de begroting 2023-2026 zijn voor een aantal grondexploitaties (Steenbrugge, Eikendal, Tuinen van Zandweerd) een winstgevende uitkomsten geraamd. Conform het BBV (besluit begroting en verantwoording) mogen deze winsten voor een deel worden ingeboekt. Deze baten zijn in de begroting voorzichtigheidshalve voor de 2023 tot en met 2026 voor 50% geraamd. Het betreft in 2023 €1 miljoen, in 2024 €1 miljoen en in 2025 €590.000 Bij de jaarrekening 2022 is de winstneming herberekend, dit leidt tot een bijstelling van de winstneming voor 2023 met €452.000 nadelig door een verslechtering van de uitkomsten. Voor de overige jaren is er weer een verbetering, voorzichtigheidshalve nemen wij hier geen voorschot op. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Technische wijziging | 9.0 Meerdere | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Grondexploitatie Teugseweg | 8.2 Grondexploitaties (niet bedrijven) | Risico | |
In de raadsvergadering van 22 maart 2023 heeft de raad zich in een aangenomen motie uitgesproken over reclamemasten langs de A1. De raad spreekt daarin uit dat het niet wenselijk is om reclamemasten langs de A1 te realiseren. Het niet realiseren van een reclamemast voor de grondexploitatie Teugseweg betekent dat de eerder geplande gronduitgifte (in de vorm van verhuur) niet wordt gerealiseerd. Dit maakt dat het tekort van €303.000 van de grondexploitatie ultimo 2022 op zal lopen naar €756.000. Met de initiatiefnemer wordt verkend in hoeverre er tot een minnelijke ontbindingsovereenkomst gekomen kan worden. Hieruit kunnen in 2023 afwikkelkosten voortkomen, waarvan de omvang nog niet in te schatten is. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing |
Exploitatie | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 27.170 | -3.400 | 23.770 | 1.173 | 24.943 |
Baten | 27.798 | -2.601 | 25.198 | 149 | 25.347 |
Saldo | 629 | 799 | 1.428 | -1.024 | 404 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Voorbereidingskrediet Van Hetenlocatie | Lasten | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 |
---|---|---|---|---|---|---|
Voorbereidingskrediet Okkenbroek | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Benzineverkooppunt Hanzeweg | Lasten | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 |
Groot onderhoud kernbezit | Lasten | 783 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Lasten | 364 | 5 | 2 | 2 | 2 |
Totaal lasten | 1.172 | 31 | 27 | 27 | 27 | |
Benzineverkooppunt Hanzeweg | Baten | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Winstneming grondexploitatie | Baten | -451 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Baten | 350 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 149 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | -1.022 | -31 | -27 | -27 | -27 |
Reserves | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting | 1.314 | 1.786 | 3.100 | 1.333 | 4.433 |
Putting | 203 | 1.911 | 2.115 | 2.485 | 4.599 |
Saldo | -1.110 | 125 | -985 | 1.152 | 167 |
Investeringen | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven | -23.679 | 43.860 | 20.181 | -231 | 19.950 |
Inkomsten | 6.741 | 46.181 | 52.922 | 351 | 53.272 |
Saldo | 30.420 | 2.321 | 32.741 | 582 | 33.323 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Herstructurering en vastgoed | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 27.170 | 27.798 | 628 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | -7.478 | -6.341 | 1.137 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 3.103 | 2.718 | -385 | ||
Verkoop gronden nabij N790 | 0 | 73 | 73 | 2023-62 | |
Westfalenstraat verkoop bloot eigendom | 928 | 913 | -15 | 2022-320 | |
Aanvraag krediet investering A1 Truckparking | 47 | 35 | -12 | 2023-49 | |
Totaal programma | 23.770 | 25.196 | 1.426 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Herstructurering en vastgoed | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 1.314 | 203 | -1.111 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | 393 | 225 | -168 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 1.245 | 1.629 | 384 | ||
Verkoop gronden nabij N790 | 73 | 0 | -73 | 2023-62 | |
Westfalenstraat verkoop bloot eigendom | 0 | 15 | 15 | 2022-320 | |
Aanvraag krediet investering A1 Truckparking | 75 | 42 | -33 | 2023-49 | |
Totaal programma | 3.100 | 2.114 | -986 | ||
Investeringen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Herstructurering en vastgoed | 3e kwartaalrapportage 2022 | 75 | 7 | -68 | |
4e kwartaalrapportage 2022 | 269 | 1.834 | 1.565 | ||
Westfalenstraat verkoop bloot eigendom | 0 | 1.032 | 1.032 | 2022-320 | |
Aanvraag krediet investering A1 Truckparking | 700 | 492 | -208 | 2023-49 | |
Totaal programma | 1.044 | 3.365 | 2.321 |
1e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |
---|---|---|---|---|
Verwerving gronden Lettele | 0.3 | Op koers | ||
Verwerving gronden Loo | 0.3 | Op koers | ||
Voorbereidingskrediet de Marke | 0.3 | Op koers | ||
Voorbereidingskrediet Hagenvoorde | 0.3 | Op koers | ||
Voorbereidingskrediet Oranjekwartier | 0.3 | Op koers | ||
Voorbereidingskrediet van Hetenstraat | 0.3 | Op koers |